ယဥ္သင္းအိ မဂၢဇင္း မွ လွဳိက္လွဲစြာၾကဳိဆုိပါ၏။



ယဥ္သင္းအိ မဂၢဇင္းပါ ဝထၳဳ၊ ေဆာင္းပါး၊ စာေပ၊ ေဟာေျပာခ်က္မ်ားမွာ ၀ါသနာအေလ်ာက္ စုေဆာင္းထားရွိေသာ အေဟာင္းထဲမွ အေကာင္းမ်ားကုိ အလြယ္တကူ ရယူ ဖတ္ရွဳနုိင္ေအာင္ စုစည္းေပးထား ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိန္ရသလုိ စုေဆာင္းထားရွိေသာ စာေကာင္းမ်ား ဆက္လက္ တင္ေပး သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိဳ.ေသာ စာမူမ်ားကို ကာယကံရွင္မ်ားထံမွ ခြင့္ျပဳခ်က္ မေတာင္းခံရေသးပါက ဤစာျဖင့္ပင္ ခြင့္ျပဳပါရန္ ေလးစားစြာျဖင့္ ခြင့္ေတာင္း ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။ ( သေဘာတူညီမွဳမရွိပါက အီးေမးပုိ႔ အေၾကာင္းၾကား ေပးပါရန္။ e-mail: yinthinnei@gmail.com )

Tuesday, May 25, 2010

ဆိတ္ျငိမ္ ပညာ ေတာ္လွန္ေရး

ဆိတ္ျငိမ္ ပညာ ေတာ္လွန္ေရး
ဘီလ္ ဂိတ္စ္
က်ေနာ္ရဲ႕ လူမွႈ႔ ပရဟိတ လုပ္ငန္း စလုပ္ခ်ိန္မွာ နယ္ပယ္ အသီးသီးက ထူးခြ်န္ ထက္ျမက္တဲ႔ လူေပါင္းစံုနဲ႔ ဆံုေတြ႔ခြင္႔ ရခဲ႔ပါတယ္။ ေအဒ္စ္ ေရာဂါ သုေတသန သမားေတြ၊ မိုးေခါင္ ေရရွား ေဒသမွာ သီးႏွံ စိုက္ပ်ဳိးဖို႔ အားထုတ္ ေနတဲ႔ ပညာရွင္ေတြ၊ ေက်ာင္းသားေတြကို နည္းလမ္း အသစ္ေတြနဲ႔ ရွာေဖြ သင္ၾကားေပးဖို႔ အားထုတ္ေနတဲ႔ ေက်ာင္းဆရာ/မေတြ။

ဒီ ပုဂၢိဳလ္ေတြမွာ မတူ ျခားနားတဲ႔ အလုပ္မ်ဳိးစံု ရွိၾကပါတယ္။ သို႔ေသာ္ သူတို႔ ကိုယ္စီမွာ အနည္းဆံုး ဘံု ရည္မွန္းခ်က္ တစ္ခုမွာေတာ႔ သြားတူ ေနတတ္ ၾကပါတယ္။ ဒါက `ဆန္းသစ္ တီထြင္ လိုတဲ႔ ဆႏၵ´ (a desire to innovate) ပါပဲ။
၂၀၀၉ ခုႏွစ္ စီးပြားေရး က်ဆင္းမွႈကေန တစ္ကမၻာလံုး ျပန္ရုန္းကန္ ၾကိဳးစား ေနရခ်ိန္မွာ၊ အနာဂါတ္ အတြက္ ေမွ်ာ္လင္႔ခ်က္က မွႈန္၀ါး၀ါးလို ျဖစ္ေနပါတယ္။ သို႔ႏွင္႔တိုင္ ဒီလူေတြရဲ႕ မနားတမ္း တိုးတက္မွႈ ရွာပံုေတာ္ ေၾကာင္႔မို႔ပဲ၊ အေကာင္း ျမင္စိတ္ေတြ က်ေနာ္႔ ရင္မွာ ကိန္းေနပါေတာ႔တယ္။ ပိန္းပိတ္ေမွာင္ ေနတဲ႔ အနာဂါတ္နဲ႔ ၾကည္လင္ ေတာက္ပတဲ႔ အနာဂါတ္ ၾကားမွာ ျခားနားေအာင္ လုပ္ေပး ႏိုင္တာက ထိုုးထြင္း ၾကံဆတဲ႔ ပညာေရး ပဲလို႔ ပို ယံုၾကည္လာပါတယ္။
အခုကေန ေနာက္ ဆယ္ႏွစ္အထိ ကမၻာၾကီးမွာ က်န္းမာေရး၊ စြမ္းအင္၊ အစားအစာ စတာေတြ အတြက္ ပိုမို တိုးတက္ ပြားမ်ားေအာင္ နည္းသစ္ေတြနဲ႔ တီထြင္မွႈေတြ မလုပ္ႏိုင္ဘူး ဆိုရင္၊ က်ေနာ္တို႔ အတြက္ အေမွာင္ ကမၻာမွာပဲ က်င္လည္ ေနရသလို မ်ဳိးပါပဲ။ ဆင္းရဲတဲ႔ တိုင္းျပည္ေတြက လူေတြ ေရာဂါဘယ ဆိုးေတြကို မကာကြယ္ ႏိုင္ဘဲ ေသဆံုးၾကမယ္၊ စြမ္းအင္ ေလာင္စာ ေစ်းေတြ ျမင္႔လြန္းမယ္၊ ကမၻာ လူဦးေရက ထြန္ယက္ စိုက္ပ်ဳိးႏိုင္မယ္႔ လယ္ေျမ မေလာက္င ေအာင္ ပိုလြန္ ေနမယ္။
သို႔ေသာ္ က်ေနာ္ တို႔ရဲ႕ ဆန္းသစ္ တီထြင္တဲ႔ ပညာေရးကေနပဲ အဲဒီ အခက္အခဲ ဆိုးေတြကို ေရွာင္လႊား ႏိုင္ပါလိမ္႔မယ္။ တစ္ကမၻာလံုးရွိ လူေနမွႈ ဘ၀ေတြ တိုးတက္ေအာင္ ပညာေရးသစ္ ကပဲ လုပ္ေပးႏိုင္တယ္။ ကာကြယ္ေဆး ေသာက္ေဆး ေတြ လက္လွမ္းမွီ ေအာင္ ထုတ္လုပ္ ေပးႏိုင္ျပီဆိုရင္၊ ဆင္းရဲတဲ႔ ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ က်န္းမာေရး အေျခအေန အမ်ားၾကီး တိုးတက္လာမယ္။ သီးႏွံ မ်ဳိးေစ႔ ေကာင္းေတြနဲ႔ စိုက္ပ်ဳိးေရး နည္းပညာ ထရိန္နင္ေတြ ေပးမယ္၊ ေစ်းကြက္တင္ ပို႔ႏိုင္ေအာင္ တံခါးဖြင္႔ ေပးမယ္ဆိုရင္၊ ဆင္းရဲတဲ႔ ႏိုင္ငံေတြက လယ္သမားေတြ အၾကီးအက်ယ္ စိုက္ပ်ဳးိရင္း သူတို႔ လူမွႈ႔ဘ၀ေတြ တိုးတက္လာ ၾကပါလိမ္႔မယ္။
ဒါေပမဲ႔ ကံအေၾကာင္း မလွတာက လူ႔အဖြဲ႔အစည္းေတြဟာ ပညာေရးနဲ႔ ဆန္းသစ္ တီထြင္မွႈေတြ အေပၚ လံုလံုေလာက္ေလာက္ ရင္းႏွီး ျမွႈပ္ႏွံ ခ်င္စိတ္ မရွိျခင္း ပါပဲ။ အထူးသျဖင္႔ ဆင္းရဲသားေတြ ကို ကူညီဖို႔ အတြက္ ေနရာတိုင္းမွာ လက္တြန္႔ၾက ပါတယ္။
တျခားထားပါေတာ႔။ အေမရိက မွာေတာင္ ပညာေရးမွာ ဆန္းသစ္တီထြင္မွႈေတြ ေပၚလာဖို႔ လံုေလာက္ေအာင္ ရင္းႏွီးျမွႈပ္ႏွံခ်င္ ၾကတာ မဟုတ္ပါဘူး။ အားလံုး သိျပီးသားပါ၊ အေမရိကဟာ သူ႔ ပညာေရး စနစ္ေၾကာင္႔ ဒီလို ေအာင္ျမင္မွႈ ရခဲ႔တယ္ဆိုတာကို။ ႏို႔ေပမဲ႔ အခု ေက်ာင္းသားေတြကို ျပင္ဆင္ေပးေနတဲ႔ နည္းလမ္းက ဟိုး လြန္ခဲ႔တဲ႔ ႏွစ္ ၁၀၀ က ပံုစံနဲ႔ စခန္း သြားေန ၾကတုန္း၊ ဘာမွ မေျပာင္းလဲ ေသးဘူး။
ေက်ာင္းေတြ တိုးတက္ေအာင္ လုပ္ဖို႔ နည္းလမ္းသစ္ ကို မရွာေဖြၾကဘူး ဆိုရင္၊ ပိုထိေရာက္မယ္႔ နည္းလမ္းေတြ အခြင္႔အလမ္းေတြ မဖမ္းဆုပ္ ႏိုင္ဘူးဆိုရင္၊ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ တန္းတူ ညီမွ်ေရး ကတိက၀တ္ေတြကို ျဖည့္ဆည္း ႏိုင္ၾကမွာ မဟုတ္ပါဘူး။ ေရရွည္မွာ အျခားတုိင္းျပည္ေတြနဲ႔ ယွဥ္ျပိဳင္တဲ႔ အခါ စြမ္းေဆာင္ရည္ေတြ ပိုက်ကုန္ ပါလိမ္႔မယ္။
ဆရာေတြ အဖို႔လည္း အရမ္းကန္ ၾကိဳးစားလြန္း ေပါက္ေပါက္ ရွာရွာ ေမးလြန္းတဲ႔ ေက်ာင္းသားကို ကူညီ အေျဖရွာ ေပးႏိုင္ၾကပါ႔မလား။ ေက်ာင္းသားေတြ ဆီက တုန္႔ျပန္ ေမးခြန္းေတြ (feedback) လာတဲ႔ အခါ ဆရာ အမ်ားစုဟာ အသင္႔မျဖစ္ဘဲ ၾကက္ေသေသ သြားတတ္ပါတယ္။ ဒီလို ဘာသာရပ္ေတြမွာ ဆရာတပည့္ ဦးေႏွာက္ မုန္တိုင္းဆင္ ၾကမယ္႔ အစား၊ ဆရာေတြက ေက်ာင္းသား အတန္းတက္စာရင္း၊ အခန္း သန္႔ရွင္းေရး စတာမ်ိဳးေတြနဲ႔ ဇီဇာေၾကာင္ ေနခ်င္ တတ္ပါတယ္။
ဒီေတာ႔ က်ေနာ္တို႔ အတြက္ ပညာေရး အေပၚ စိစစ္ အကဲျဖတ္မွႈေတြ လုပ္ဖို႔ လိုအပ္လာပါျပီ။ လက္ရွိ ပညာေရး သင္ၾကားမွႈရဲ႕ အားနည္း ခြ်တ္ေခ်ာ္မွႈေတြကို အားမနာတမ္း ႏွႈိက္ခြ်တ္ေ၀ဖန္ျပီး၊ ဆရာေတြ အလုပ္ျဖစ္မယ္႔ နည္းလမ္း အသစ္ေတြ အၾကံျပဳၾကရပါ လိမ္႔မယ္။ ဆရာေတြ အေနနဲ႔လည္း ေျပာင္းလည္ ျပင္လြယ္ သင္ရိုး ဖန္တီးမွႈ ေတြကို မေၾကာက္ဖို႔ လိုပါမယ္။ ေက်ာင္းသား၊ မိဘ၊ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ ဆရာမ်ားရဲ႕ အၾကံဥာဏ္ တုန္႔ျပန္ ေ၀ဖန္မွႈေတြကို လက္ခံယူျပီး စစ္မွန္တဲ႔ သင္ၾကားေရး ေရာက္ေအာင္ အခ်ိန္ေပး အားထုတ္ ရပါမယ္။
ဒီလို ပညာေရး စနစ္သစ္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ က်ေနာ္႔ ေဖာင္ေဒးရွင္းက အခ်ဳိ႕ ေက်ာင္းေတြကို ေဒၚလာ သန္း ၃၀၀ ေက်ာ္ ကတိျပဳထားပါတယ္။ ေက်ာင္းေတြ ထိထိေရာက္ေရာက္ စြမ္းေဆာင္ရည္ျမင္႔ဖို႔ အတြက္ ေဒၚလာ ၄၅ သန္းလည္း ေနာက္ထပ္ လ်ာထား ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ပန္းတိုင္ကေတာ႔ နည္းသစ္ စနစ္သစ္ အေတြ႔ အၾကံဳ သစ္ေတြ အေမရိက အႏွံ ပ်ံ႕ႏွံေစဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ေနာက္ ပညာေရးရဲ႕ အေရးပါတဲ႔ ဆန္းသစ္ တီထြင္မွႈေတြမွာ နည္းပညာ အျပန္အလွန္ အသံုးျပဳမွႈ ပါ၀င္ျပီး၊ ဆရာနဲ႔ တပည့္ေတြ အၾကား အဆင္႔ျမင္႔ သင္ၾကားေရး အေထာက္အကူေတြ ေပးဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ အင္တာနက္ ကေန ဗြီဒီယို ၾကည့္ျခင္းက သင္ၾကားေရး ရဲ႕ အဓိက အစိတ္အပိုင္း တစ္ခု ျဖစ္လာျပီး၊ လူတိုင္းဟာ အြန္လိုင္း လက္ခ်ာ ေတြကေန အေကာင္းဆံုး ဆရာေတြ ျဖစ္လာႏိုင္ပါတယ္။
က်ေနာ္ စိတ္ၾကိဳက္ ေျပာရရင္ MIT တကၠသိုလ္က ရူပေဗဒနဲ႔ ဓါတုေဗဒ အြန္လိုင္း သင္ခန္းစာေတြကို ႏွစ္သက္ပါတယ္။ ေနာက္ျပီး ေဆာဖ္ ၀ဲယား ကို အသံုးခ်ျပီး ေက်ာင္းသား တစ္ဦးခ်င္း နဲ႔ သက္ဆိုင္မယ္႔ သင္ခန္းစာေတြ လုပ္ယူႏိုင္ပါတယ္။
အြန္လိုင္း ပညာေရးဟာ ေက်ာင္းသားနဲ႔ ဆရာ မ်က္ႏွာခ်င္းဆိုင္ (face-to-face) သင္ၾကားမွႈကို အစားထိုး ႏိုင္တဲ႔ အထိ မေရာက္ ေပမဲ႔လည္း၊ ေက်ာင္း ဆက္မတက္ႏိုင္သူေတြ၊ အေၾကာင္းေၾကာင္း ေၾကာင္႔ ေက်ာင္းထြက္ ခဲ႔ ရသူေတြ အတြက္ အမ်ားၾကီး အေထာက္အကူ ေပးႏိုင္ပါလိမ္႔မယ္။
အဲဒီ႔ ပညာေရး စနစ္မွာ တီထြင္ဆန္းသစ္မွႈ ရလာဒ္ေတြ ေပၚထြက္ေရးက လူတိုင္း လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတိုင္း အနာဂါတ္ တိုးတက္ ေကာင္းမြန္ ေစဖို႔ပါပဲ။
ရည္ညႊန္း A Quiet Revolution by Bill Gates
( ဂိတ္စ္ သည္ Bill & Melinda Gates Foundation ၏ ဥကၠဌ ျဖစ္ပါသည္)
ရဲျမင္႔ေက်ာ္ ေပးပို႔သည္။
(ေမာကၡပညာေရးမဂၢဇင္းမွတဆင့္ကူးယူေဖၚျပပါသည္။)

မာတိကာ


statistics

web tracker