ယဥ္သင္းအိ မဂၢဇင္း မွ လွဳိက္လွဲစြာၾကဳိဆုိပါ၏။



ယဥ္သင္းအိ မဂၢဇင္းပါ ဝထၳဳ၊ ေဆာင္းပါး၊ စာေပ၊ ေဟာေျပာခ်က္မ်ားမွာ ၀ါသနာအေလ်ာက္ စုေဆာင္းထားရွိေသာ အေဟာင္းထဲမွ အေကာင္းမ်ားကုိ အလြယ္တကူ ရယူ ဖတ္ရွဳနုိင္ေအာင္ စုစည္းေပးထား ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိန္ရသလုိ စုေဆာင္းထားရွိေသာ စာေကာင္းမ်ား ဆက္လက္ တင္ေပး သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိဳ.ေသာ စာမူမ်ားကို ကာယကံရွင္မ်ားထံမွ ခြင့္ျပဳခ်က္ မေတာင္းခံရေသးပါက ဤစာျဖင့္ပင္ ခြင့္ျပဳပါရန္ ေလးစားစြာျဖင့္ ခြင့္ေတာင္း ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။ ( သေဘာတူညီမွဳမရွိပါက အီးေမးပုိ႔ အေၾကာင္းၾကား ေပးပါရန္။ e-mail: yinthinnei@gmail.com )

Tuesday, May 3, 2011

ခရီးသြားမွတ္တမ္း – ေရွာင္လင္ေက်ာင္းသုိ႔ အလည္တေခါက္



ခရီးသြားမွတ္တမ္း – ေရွာင္လင္ေက်ာင္းသုိ႔ အလည္တေခါက္ 

စ၀္ၾကီး
 
 
တရုတ္ႏုိင္ငံ ဟီနန္ျပည္နယ္ရွိ စုန္႔ေတာင္တန္းေဒသ။ အုံ႔မႈိင္းေနေသာ ေတာင္မ်ားႏွင့္ ေတာင္ေတြၾကားမွာ ေ႔ရြလ်ားေနေသာ တိမ္ေငြ႔မ်ားေၾကာင့္ ျမင္ေနရေသာျမင္ကြင္းက အိပ္မက္ဆန္ဆန္။
ထုိေတာင္တန္းမ်ား၏အလယ္တြင္ မိစာၦငါးေကာင္ဟုေခၚေသာ ေတာင္ထြတ္တစ္ခုရွိသည္။ ေတာင္ေျခရင္းမွာရွိတဲ့ ေတာအုပ္ငယ္ထဲက ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္းကလည္း ေဘးပတ္ဝန္းက်င္လုိ တိတ္ဆိတ္ေအးခ်မ္းၿပီး အိပ္ေပ်ာ္ေနသကဲ့သုိ႔ ရွိသည္။ ေက်ာင္းအဝင္ဝ လမ္းငယ္ေဘးမွာ စုိက္ထားတဲ့ ေက်ာက္တုိင္ေၾကာင့္ “ေရွာင္လင္” (ေရွာင္ = ငယ္ေသာ၊ လင္ = ေတာအုပ္) ေက်ာင္းျဖစ္မွန္း သိရပါသည္။ ေက်ာင္းေရွ႕ရာက္ေတာ့ ေၾကးအုိးႀကီးႏွစ္လုံးထဲမွ ထြက္ေနေသာ အေမႊးတုိင္ မီးခုိးေတြကလြဲလုိ႔ ဘာမွမေတြ႔ရ။ ေတာအုပ္ထဲမွ ၾကားေနရေသာ ငွက္ေအာ္သံ အနည္းငယ္ကလြဲ၍ ပကတိ တိတ္ဆိတ္လ်က္။ ေဘးဘီကုိ ၾကည့္ေတာ့လည္း ဘယ္သူမွ မေတြ႔တာေၾကာင့္ လူႏွစ္ရပ္ ေက်ာ္ေက်ာ္ေလာက္ျမင့္တဲ့ သစ္သားတံခါးေပၚမွ လူေခၚသံကြင္းကုိ ေခါက္လုိက္သည္။ မဲနယ္ႏုေရာင္ သကၤန္းဝတ္ထားေသာ ကုိယ္ရင္ေလးတစ္ပါးထြက္လာကာ…
“ေအာ္မီေထာ္ေဖာ္… ဘာကိစၥရွိပါသလဲ” ဟု လက္ဝါးတဖက္ေထာင္၍ ႏႈတ္ဆက္လုိက္သည္။

“ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ ေရွာင္လင္ေက်ာင္းကုိ လာခဲ့တာပါ။ အထဲဝင္လုိ႔ ရမလားခင္ဗ်ာ”
“ေက်ာင္းထုိင္ကုိ ေမးေပးပါ့မယ္။ ခဏေစာင့္ပါ”
“ဟုတ္ကဲ့ပါ၊ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္” တေအာင့္ေလာက္ေနေတာ့ ခုနကကုိရင္ေလးနဲ႔အတူ သကၤန္းအနီႏွင့္ ဘုန္းႀကီးတစ္ပါး ျပန္ထြက္လာသည္။
“ဧည့္သည္တုိ႔ အထဲကုိၾကြပါ” ဟု ဖိတ္ေခၚလုိက္ၿပီး သစ္သားတံခါးႀကီးကုိ တဝက္ခန္႔ ဖြင့္ေပးလုိက္သည္။
“ကၽြန္ေတာ္တုိ႔ကုိ လက္ခံတဲ့အတြက္ ေက်းဇူးတင္ပါတယ္၊ ဘုန္းဘုန္း”
“ေအာ္မီေထာ္ေဖာ္” ဟု ဆုိၿပီး ေက်ာင္းထဲသုိ႔ဝင္သည့္ လမ္းကေလးကုိ လက္ဖဝါးျဖန္႔ၿပီး ညႊန္ျပလုိက္သည္။
ပထမတံခါးေနာက္က ေက်ာင္းဝင္းထဲသုိ႔ေရာက္သြားေတာ့လည္း လူသူမေတြ႔ရ။ မာန္သြင္းေအာ္ဟစ္ေနသံ သဲ့သဲ့ကုိေတာ့ ၾကားရသည္။ လမ္းကေလး အတုိင္း ေလွ်ာက္လာရင္း တဖက္တခ်က္ဆီမွာ ေက်ာက္စာတုိင္ေတြကုိ ေတြ႔ေတာ့
“ဘုန္းဘုန္း၊ ဒီေက်ာက္တုိင္ေတြက ဘာေတြလဲ”
“ေၾသာ္… ဒါေတြလား။ တျခားသုိင္းေက်ာင္းေတြက ဂါရဝျပဳတဲ့အေနနဲ႔ လာစုိက္လႉထားတာေတြပါ”
“အမ်ားႀကီးပါလား”
“မ်ားဆုိ… သုိင္းပညာအမ်ိဳးေပါင္းကလည္း မ်ားတာကုိးကြယ္”
“ခဏသြားၾကည့္မယ္ေနာ္…”
အနီးေရာက္ေတာ့ ၾကားဖူးနားဝရွိတဲ့ သုိင္းပညာအားလုံးအျပင္ မၾကားဖူးတဲ့ သုိင္းေက်ာင္းေတြက ဂါရဝျပဳ ေက်ာက္တုိင္ေတြကုိလည္း ေတြ႔ရသည္။ ကရာေတး၊ ထိုက္ကြမ္ဒို စတဲ့ အေ႔ရွတုိင္း သုိင္းပညာမ်ားသာမက လက္တင္နဲ႔အာဖရိက ယဥ္ေက်းမႈတုိ႔ ေပါင္းစပ္ၿပီး တီထြင္ထားတဲ့ Capoeira လုိ ပညာရပ္ေတြကပါ လာေရာက္စုိက္ထူထားၾကသည္။
“ကဲ… အထဲကုိလာၿပီး ဆရာေတာ္ႀကီးကုိ အရင္ကန္ေတာ့လုိက္ၾကဦး”
ေက်ာက္တုိင္ေတြကုိ တစ္တုိင္ခ်င္းၾကည့္ေနေသာေၾကာင့္ ဆရာေတာ္ႀကီးက လွမ္းသတိေပးလုိက္သည္။ ဒီလုိနဲ႔ ဆက္ေလွ်ာက္လာရင္း အမႈမဲ့အမွတ္မဲ့ အေပၚေမာ့ၾကည့္လုိက္ေတာ့ အုတ္တံတုိင္းေဘာင္ေပၚမွာ လက္ညႈိးတစ္ေခ်ာင္းထဲ ေထာက္ၿပီး ကင္းၿမီးေကာက္ေထာင္ေနေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီး တစ္ပါးကုိ
ေတြ႔လုိက္ရသည္။

“ဟာ… တယ္မုိက္ပါလား… သုိင္းကားထဲက အတုိင္းပဲ”
“ဒီဘက္ကုိလာပါ၊ ဒကာေလးတုိ႔”
ေစာေစာက One Finger Zen က်င့္ေနတဲ့ ဘုန္းႀကီးကုိ ပါးစပ္အေဟာင္းသားနဲ႔ ၾကည့္ေနမိတာေၾကာင့္ ဧည့္ႀကိဳဘုန္းႀကီးက လွမ္းေခၚလုိက္ေတာ့မွ သတိဝင္လာၿပီး လက္ညႈိးသုိင္းက်င့္ေနတဲ့ ဘုန္းႀကီးရဲ႕ အတြင္းအားေတြ မေတာ္တဆ ေခ်ာ္ထိမိမွာစုိးလုိ႔ ဧည့္ႀကိဳဘုန္းႀကီးေနာက္ကုိ မသိမသာနဲ႔ ဝင္ကြယ္ေနလုိက္မိသည္။ ဒုတိယတံခါးဖြင့္လုိက္ေတာ့ ေစာေစာကၾကားရေသာ မာန္သြင္းသံမ်ားကုိ အနီးကပ္ၾကားရေတာ့သည္။ အေဆာက္အအုံ၏ အလယ္လမ္းေဘးက ေက်ာင္းေဆာင္ေတြထဲမွာ သုိင္းေလ့က်င့္ေနတဲ့ ဘုန္းႀကီးေတြ။ သူတုိ႔ေလ့က်င့္ေနတဲ့ ခန္းမေဆာင္ထဲက ေက်ာက္သား ၾကမ္းျပင္ ေပၚမွာ ခြက္ၿပီးက်န္ေနေသာ ေျခရာမ်ားေၾကာင့္ ဒီေနရာမွာ အႏွစ္ႏွစ္အကာလက သုိင္းက်င့္ခဲ့သူမ်ားရွိသည္ဟု သက္ေသခံသလုိ ျဖစ္ေနသည္။
*****************************
အေပၚမွာေရးထားတာေတြကေတာ့ ေရွာင္လင္ေက်ာင္းကုိ သြားတဲ့လူတုိင္း မသြားခင္ စိတ္ထဲမွာ ပုံေဖာ္ထားၾကတဲ့ ျမင္ကြင္းပါ။ ဒါေပမယ့္ စုန္႔ရွန္း (သုိ႔) စုန္႔ေတာင္တန္းေပၚက ေရွာင္လင္ရဲ႕ပင္မေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကုိ တကယ္သြားၾကည့္တဲ့ အခါက်ေတာ့ လူမရွိေတာ့တဲ့ ေက်ာင္းေဆာင္ေတြ၊ ဂါရဝျပဳေက်ာက္စာတုိင္ေတြနဲ႔ ၾကမ္းျပင္ေပၚက ေျခရာခြက္ေတြကလြဲလုိ႔ ဘာမွ မေတြ႔ရေတာ့ပါ။ ႏွစ္စဥ္ႏွစ္တုိင္း အလည္လာတဲ့လူေတြေၾကာင့္ ေရွာင္လင္ဘုန္းႀကီး အစစ္ေတြက ဒီေက်ာင္းမွာ သီတင္းမသုံးေတာ့ဘဲ တျခားေအးေအးေဆးေဆး ရွိတဲ့ေက်ာင္းေတြကုိ ေျပာင္းသြားၾကၿပီး ေက်ာင္းေနရာ ကေတာ့ tourist attraction သက္သက္အေနနဲ႔ပဲ က်န္ခဲ့တယ္။
ေရွာင္လင္ေက်ာင္းဟာ သူ႔ရဲ႕ကြန္ဖူးပညာေၾကာင့္ ကမာၻေက်ာ္ခဲ့ေပမယ့္ သမိုင္းေၾကာင္းကုိ ျပန္ၾကည့္ရင္ေတာ့ ဘာသာေရးကို အရင္းတည္တာ ေတြ႔ရပါတယ္။ သုိင္းပညာကေတာ့ ေရွာင္လင္ေက်ာင္း ရပ္တည္ႏုိင္ေအာင္ အေထာက္အပံ့ ျဖစ္ေစဖုိ႔ တီထြင္ခဲ့ရာက တျဖည္းျဖည္း တုိးတက္လာၿပီး နာမည္ေက်ာ္လာခဲ့တာပါ။ အေနာက္ႏုိင္ငံေတြမွာ ေရပန္းစားေနတဲ့ Zen Buddhism ဆုိတာက မဟာယာနဂုိဏ္းေတြထဲက တစ္ခုျဖစ္တဲ့ ေရွာင္လင္ရဲ႕ ခ်န္ဗုဒၶဘာသာ (Ch’an Buddhism) ကေနတုိက္ရုိက္ ဆင္းသက္လာတာမို႔ ေရွာင္လင္ေက်ာင္း အေၾကာင္းေျပာရင္ သူ႔ရဲ႕ဘာသာေရး အခန္း က႑က စေျပာမွ သင့္ေတာ္မယ္လုိ႔ ထင္ပါတယ္။
ေရွာင္လင္ေက်ာင္း စတင္ပုံ
တရုတ္ကားေတြထဲမွာေတာ့ ေရွာင္လင္ေက်ာင္းကုိ တည္ေထာင္သူက တ-မို (Ta-mo) လုိ႔ ဆုိထားေပမယ့္ အေထာက္အထားေတြ အရေတာ့ အိႏၵိယကလာတဲ့ ဘထုိး1 (pinyin – Batuo, ပါဠိ – Buddhabhadra) ဆုိတဲ့ ဆရာေတာ္က ေအဒီ ၄၉၅ ခုနစ္မွာ ေရွာင္လင္ေက်ာင္းကုိ စုန္႔ေတာင္တန္း အေနာက္ဘက္စြန္းက ေရွာင္ရွီးေတာင္ထိပ္ရဲ႕ ေျမာက္ဘက္မွာ တည္ေထာင္ခဲ့တယ္လုိ႔ ျပပါတယ္။2 သို႔ေပမယ့္ ေနာင္မွာ ေရွာင္လင္ေက်ာင္းရဲ႕ ဗုဒၶဘာသာလုိ႔ အမည္တြင္လာတဲ့ ခ်န္ဗုဒၶဘာသာ (Ch’an Buddhism) နဲ႔ ေရွာင္လင္သုိင္းပညာကုိ မ်ိဳးေစ့ခ်ေပးခဲ့တာကေတာ့ ေစာေစာကေျပာတဲ့ တ-မုိ ျဖစ္တာေၾကာင့္ သူ႔ကုိ ေရွာင္လင္ေက်ာင္းကုိ စတင္သူလုိ႔ ေျပာရင္လည္း လုံးလုံးလ်ားလ်ားႀကီး မွားတာေတာ့ မဟုတ္ဘူးလုိ႔ ေျပာရမယ္ထင္တယ္။
ဘုန္းႀကီးမဝတ္မီက ဘုရင့္သားေတာ္တစ္ပါးျဖစ္ခဲ့တဲ့ တ-မုိဟာ အိႏၵိယမွ တရုတ္ျပည္ကုိ ၆ရာစု အေစာပုိင္းမွာ ေရာက္လာခဲ့ပါတယ္။ သူ႔ရဲ႕ ပါဠိနာမည္ကေတာ့ ေဗာဓိဓမၼ (Bodhidharma) ပါ။ ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္ျပဳၿပီးေနာက္ ပထမဆုံး သံယာ့ဥေသွ်ာင္ျဖစ္လာတဲ့ ရွင္မဟာကႆဖ ကေန ဆင္းသက္လာတဲ့ ၂၈ ဆက္ေျမာက္လုိ႔လည္း ဆုိပါတယ္။3
ေရွာင္လင္နဲ႔ တရုတ္ျပည္ရဲ႕ ဗုဒၶဘာသာ စတင္ဖြံ႔ၿဖိဳးမႈအေၾကာင္းကုိ ေျပာရင္ ထုိအခ်ိန္က တရုတ္ျပည္ရဲ႕ ေနာက္ခံ အေျခအေနကုိလည္း သတိျပဳဖုိ႔လုိပါတယ္။ တရုတ္ျပည္ကုိ အိႏၵိယမွ ခရစ္ႏွစ္မတုိင္မီအခ်ိန္ကတည္း ဗုဒၶဘာသာ ဂိုဏ္းဂဏေပါင္းစုံ ဝင္ေရာက္ခဲ့ေပမယ့္ မဟာယန ဗုဒၶဘာသာ သာလွ်င္ ေအာင္ျမင္ ထြန္းကားခဲ့တယ္။
သုေတသီမ်ားက ဗုဒၶရဲ႕နဂုိမူလ ဗုဒၶဘာသာဟာ ထုိေခတ္က ဘုရားပြင့္ခဲ့တဲ့ေဒသရဲ႕ အေျခအေနေတြနဲ႔ ကုိက္ညီေပမယ့္ တရုတ္ျပည္မွာေတာ့ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာကသာ ပုိၿပီးသင့္ေတာ္ခဲ့တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ ဘုရားပြင့္စဥ္အခါ မဇၩိမေဒသမွာ ႏုိင္ငံတည္ၿငိမ္မႈ အေတာ္အသင့္ရွိခဲ့ၿပီး ဘာသာ တရားကုိ လုိက္စားတဲ့ အေလ့အထနဲ႔ အိုးအိမ္ကုိစြန္႔ၿပီး တရားရွာသူေတြရွိႏွင့္ၿပီး ျဖစ္ေပမယ့္ တရုတ္ျပည္မွာကေတာ့ စစ္ေဘး၊ သဘာဝေဘးေတြ မၾကာခဏျဖစ္တာေၾကာင့္ လူအမ်ားစုဟာ ဘာသာေရးထက္ မိမိရွင္သန္ေရးကုိ ပုိအားထားေနရတဲ့ အခ်ိန္ပါ။
ဒါေၾကာင့္ ေထရဝါဒလုိ ပညာနဲ႔က်င့္စဥ္ကုိ အေျခခံတဲ့လမ္းစဥ္ထက္ ေမတၱာကုိ ဦးစားေပးတဲ့ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာဟာ ထုိအခ်ိန္က အတိဒုကၡေရာက္ေနသူမ်ားအတြက္ အားကုိးရာျဖစ္လာခဲ့တယ္။ ယုံၾကည္သူ အားလုံးကုိ ဒုကၡကလြတ္ေျမာက္ေအာင္ စြမ္းေဆာင္ႏုိင္တယ္ လုိ႔ဆိုတဲ့ Pure Land ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အမိတာဘာ (Amitaba) ဘုရားရွင္ဟာ မဟာယာန ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အဓိကဘုရားရွင္ ျဖစ္လာတယ္။ ရုပ္ရွင္ေတြထဲက ေအာ္မီေထာ္ေဖာ္ လုိ႔ ရြတ္ဆုိတာဟာ အခုေျပာတဲ့ အမိတာဘာ ဘုရားရွင္ကုိ တမ္းတေအာက္ေမ့တာပါ။ ဒါ့အျပင္ ေနာင္မွာ ေမတၱာကုိ အေျခခံၿပီးပြင့္မယ့္ အရိေမတၱယ် ဘုရားရွင္ဟာ ပညာကုိ အေျခခံၿပီးပြင့္ခဲ့တဲ့ ေဂါတမဘုရားရွင္ထက္ ပုိၿပီးအေရးပါလာခဲ့တယ္။
ခ်န္ဗုဒၶဘာသာ
ေရွာင္လင္ရဲ႕ Ch’an Buddism ဟာ မယာယာန ဂုိဏ္းေတြထဲက တရားအားထုတ္တာကုိ အေလးေပးတဲ့ ဂုိဏ္းတစ္ခုပါ။ ေထရဝါဒေတြအတြက္ အနည္းစပ္ဆုံးေျပာရရင္ေတာ့ ဝိပႆနာ လုပ္တဲ့ဂိုဏ္းလုိ႔ ေျပာရမယ္ ထင္တယ္။ ေဗာဓိဓမၼ တရုတ္ျပည္ကုိ ေရာက္လာတဲ့အခ်ိန္မွာ သူ႔ထက္ ေစာၿပီးေရာက္ေနတဲ့ ဗုဒၶဝါဒေတြ ရွိေနပါၿပီ။ သူတုိ႔က တရုတ္ျပည္ကုိ အေစာပုိင္းကာလမွာ ေရာက္လာၿပီး သာသနာ ပိုမိုခိုင္ခံ့ တည္ျမဲေရး အတြက္ ပရိယတၱိဘက္ကုိ ပုိဦးစားေပးၿပီး ေဆာင္ရြက္ခဲ့တယ္။ ေဗာဓိဓမၼကေတာ့ ပဋိပတၱိဘက္ကုိ လုိက္ၿပီး တရားအားထုတ္ဖုိ႔ တုိက္တြန္းခဲ့ တယ္။ သူကုိယ္တုိင္လည္း စံတင္ႏုိင္ေလာက္ေအာင္ တရားအားထုတ္ ျပခဲ့တယ္။ ေရွာင္လင္ေက်ာင္းနဲ႔ သိပ္မေဝးတဲ့ ဂူတစ္ခုထဲမွာ ဂူနံရံကုိ မ်က္ႏွာျပဳၿပီး ကုိးႏွစ္ၾကာေအာင္ တရားထုိင္ခဲ့တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။
ေနာင္အခါမွာေတာ့ ခ်န္ဗုဒၶဘာသာဟာ အေ႔ရွအာရွအရပ္ရပ္ကုိ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားခဲ့ၿပီး ဂ်ပန္ႏုိင္ငံကုိ ေရာက္တဲ့အခါက်ေတာ့ Zen Buddhism လုိ႔ အမည္ တြင္လာပါတယ္။
ေရွာင္လင္ကြန္ဖူး စတင္ပုံ
ကြန္ဖူးအစ ေရွာင္လင္က လုိ႔ဆုိတဲ့ ဆုိရုိးရွိတာေၾကာင့္ ေရွာင္လင္အေၾကာင္းေျပာရင္ ကြန္ဖူးအေၾကာင္း မေျပာလုိ႔ မရပါ။ ေရွာင္လင္ကြန္းဖူးကုိ စတင္ခဲ့သူ တ-မုိဟာ သူ႔ရဲ႕ရဟန္းေတြ ခႏၶာကုိယ္ၾက့ံခုိင္မႈမရွိတဲ့အတြက္ တရားက်င့္တဲ့အခါ ခရီးေပါက္သင့္သေလာက္ မေပါက္တာကုိ သတိျပဳမိတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူတုိ႔ေတြ ၾက့ံခုိင္မႈစြမ္းရည္ တုိးတက္လာေအာင္ ေလ့က်င့္ခန္းေတြ လုပ္ခုိင္းရာက ေရွာင္လင္ကြန္ဖူး ေပၚေပါက္လာတယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။
ေရွာင္လင္ကြန္ဖူးက တ-မုိတတ္ကၽြမ္းတဲ့ yoga ကဲ့သုိ႔ အေၾကာေလွ်ာ့ ေလ့က်င့္ခန္းမ်ား၊ သူမင္းသားဘဝက သင္ၾကားခဲ့တဲ့ အ႒ာရသ ပညာေတြထဲက သုိင္းပညာမ်ားနဲ႔ ထုိေခတ္အခါက တရုတ္ျပည္မွာ ရွိၿပီးျဖစ္တဲ့ ကုိယ္ခံပညာေတြ အားလုံးကုိ ေပါင္းစပ္ၿပီး ေပၚေပါက္လာခဲ့တယ္လုိ႔ ဆုိပါတယ္။ အစပုိင္းမွာေတာ့ ေရွာင္လင္ကြန္ဖူးကုိ ကုိယ္ခံပညာ တစ္ခုျဖစ္လာေအာင္ တီထြင္ျခင္းမဟုတ္ဘဲ ခႏၶာကုိယ္ၾက့ံခုိင္ေရး ေလ့က်င့္ခန္းသက္သက္ ျဖစ္ေပမယ့္ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေရွာင္လင္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးေတြရဲ႕ ျပဳျပင္မြမ္းမံမႈေၾကာင့္ ေလးနက္ၿပီးအဆင့္ျမင့္တဲ့ သုိင္းပညာေတြ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။
ေရွာင္လင္သုိင္းပညာမ်ား
ဒီအပုိင္းကိုေတာ့ စာေပေလ့လာသူေတြထက္ သုိင္းဝတၳဳနဲ႔ သုိင္းကားႀကိဳက္သူေတြရဲ႕ ရႈေထာင့္ကေန ေရးပါ့မယ္။ ငယ္ငယ္တုန္းက ၾကည့္ဖူး၊ ဖတ္ဖူးတဲ့ သုိင္းဇာတ္လမ္းေတြထဲက ဘယ္ဟာက စာေရးဆရာေတြ ဥာဏ္ကြန္႔ထားတာလဲ၊ ဘယ္သုိင္းေတြက ေရွာင္လင္ဘုန္းႀကီးေတြ တကယ္က်င့္ခဲ့တာလဲ ဆုိတာကုိ သိေအာင္လုိ႔ပါ။
သုိင္းအမ်ိဳးအစားအားျဖင့္ ေရွာင္လင္သုိင္းေတြကုိ အျပင္ပုိင္းသုိင္းပညာ (သုိ႔) သုိင္းအမာစား (Wàijiā) လို႔ေခၚပါတယ္။ အဓိပၸာယ္ကေတာ့ ခႏၶာကုိယ္အျပင္ပုိင္းရဲ႕ ၾကြက္သားေတြနဲ႔ ဆက္စပ္ေနတဲ့ ခြန္အား၊ ျဖတ္လတ္မႈတုိ႔ကုိ အေျခခံၿပီး ျပင္းထန္မာေက်ာတဲ့ တုိက္ကြက္ေတြကုိ အားထားတဲ့ နည္းစနစ္မို႔ပါ။ ဒီအမ်ိဳးအစားနဲ႔ မတူတဲ့ သုိင္းပညာမ်ိဳးကေတာ့ ဝူတန္ဂုိဏ္းရဲ႕ ထိုက္ခ်ိသုိင္းလို စိတ္ဓာတ္ ႏိုးၾကားမႈ၊ အတြင္းအား သြားလာမႈေတြကုိ ေလ့လာအသုံးျပဳတဲ့ သုိင္းအေပ်ာ့စား (Nèijiā) ျဖစ္ပါတယ္။
အေပ်ာ့အမာ သုိင္းႏွစ္မ်ိဳးလုံးက အတြင္းအား (Qigong) နဲ႔ ကုိယ္ေဖာ့ပညာ (Qīnggōng) တို႔ကုိလည္း သူတုိ႔ရဲ႕နည္းစနစ္ အေျခအေနနဲ႔ ေလ့က်င့္ၾကေပမယ့္ တကယ့္ အက်ိဳး သက္ေရာက္မႈကုိေတာ့ တိတိက်က် ေဖာ္ျပထားျခင္း မရွိပါ။ ႀကိဳးမပါဘဲနဲ႔ေတာ့ ကုိယ္ေဖာ့ ပညာသုံးၿပီး ဝါးပင္ေပၚေတြ၊ ေလထဲေတြမွာ ပ်ံလုိ႔မရဘူးလုိ႔ ယူဆလုိ႔ရေပမယ့္ အတြင္းအားကုိ အသုံးျပဳၿပီး သာမန္အေတြးနဲ႔ ရွင္းျပလုိ႔မရတဲ့ စြမ္းေဆာင္ခ်က္ေတြ လုပ္ျပႏုိင္တဲ့ ပညာရွင္ေတြ ရွိေသးတာေၾကာင့္ ဒီကိစၥကုိေတာ့ ေနာက္အခါ အခြင့္သင့္မွ ဆက္လက္ ေဆြးေႏြးပါ့မယ္။
သုိင္းကြက္အေနနဲ႔ကေတာ့ ေရွာင္လင္ေက်ာင္းဟာ ၁၉၂၈ မွာ မီးရႈိ႕ခံခဲ့ရတဲ့အတြက္ ေရွးေခတ္ကရွိခဲ့တဲ့ သုိင္းပညာစာရင္း အျပည့္အစုံကေတာ့ မရွိေတာ့ပါ။4 ဒါေၾကာင့္ အခုအခ်ိန္ထိ မေပ်ာက္မပ်က္ဘဲ က်န္ေနခဲ့တဲ့ သုိင္းပညာေတြနဲ႔ အေထာက္အထား အခိုင္အလုံရွိတဲ့ သုိင္းပညာအခ်ိဳ႕ကုိပဲ ေဖာ္ျပလုိက္ပါတယ္။ အေထာက္အထားေတြအရ ေရွာင္လင္ရဲ႕ အဓိကသုိင္းပညာ ၇၂ ခု ရွိတယ္လုိ႔ဆုိပါတယ္။ အက်ယ္ကုိေတာ့ ဒီမွာ ၾကည့္ပါ။ အဲဒီ ၇၂ မ်ိဳးထဲက သုိင္းကားေတြထဲမွာ ေတြ႔ရတတ္တဲ့ သုိင္းကေတာ့ သံမဏိအက်ႌသုိင္းပါ။ ဒီသုိင္းက ေလ့က်င့္သူရဲ႕ ခႏၶာကုိယ္ကုိ တုိက္ခုိက္မႈေပါင္းစုံမွ ကာကြယ္ေပးႏုိင္တယ္ ဆုိတဲ့အခ်က္က ဇာတ္လမ္းေတြထဲက အခ်က္အလက္နဲ႔ အျပင္ကအေထာက္အထားေတြမွာပါ တူညီေနတာကုိ ေတြ႔ရပါတယ္။
ေရွာင္လင္ရဲ႕ အေရးႀကီးဆုံးလုိ႔ ေျပာရမယ့္သုိင္းက်မ္းကေတာ့ အရုိးက်ံဳ႕ အေၾကာဆန္႔သုိင္း (Yijin Jing) လုိ႔ထင္ပါတယ္။5 ဒီသုိင္းဟာ တ-မို ကုိယ္တိုင္တီထြင္ခဲ့တယ္လို႔ အယုံအၾကည္ရွိတာေၾကာင့္ ေရွာင္လင္ရဲ႕ အေမြအႏွစ္တစ္ရပ္လုိ႔ ဆုိရမွာပါ။ သုိင္းေလာက စိန္ေခၚသံ ဇာတ္ကားထဲမွာ ေရွာင္လင္ဂုိဏ္းခ်ဳပ္က လင္ဟူခ်ဳန္း ကုိ သင္ေပးမယ္ဆုိတဲ့ သုိင္းပညာပါ။ ေရွာင္လင္ဂိုဏ္းရဲ႕ အဆင့္ျမင့္ဆုံးပညာျဖစ္ေပမယ့္ မင္းသားက ဝါဆန္းဂိုဏ္းသားျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ လက္မခံတဲ့အတြက္ သုိင္းရဲ႕အစြမ္းကုိ မေတြ႔ခဲ့ရဘူး။ အျခားဇာတ္လမ္းေတြထဲမွာလည္း ဒီသုိင္းကုိေရွာင္လင္ရဲ႕ အဆင့္ျမင့္သုိင္းအေနနဲ႔ ေဖာ္ျပေလ့ရွိတယ္။
တိရစၧာန္ေတြကုိ အေျခခံတဲ့သုိင္းေတြနဲ႔ ပတ္သက္လုိ႔ကေတာ့ ေရွာင္လင္ရဲ႕ အဓိက အေကာင္ငါးမ်ိဳးကေတာ့ ေျမြသုိင္း၊ က်ားသစ္သုိင္း၊ က်ားသုိင္း၊ ဗ်ဳိင္းသုိင္းနဲ႔ နဂါးသုိင္း တုိ႔ပါ။6 အဓိကငါးေကာင္ထဲမွာ မပါေပမယ့္ ထင္ရွားတဲ့ အျခားအေကာင္သုိင္းေတြကေတာ့ ႏွံေကာင္သုိင္း (Praying Mantis) နဲ႔ သိမ္းငွက္သုိင္း (Eagle Claw) တုိ႔္ျဖစ္ပါတယ္။
ျမဝတီကလာတဲ့ သုိင္းကားေတြထဲက ေရွာင္လင္သုိင္းလို႔ ၾကားဖူးၿပီး တကယ္မရွိတဲ့သုိင္းပညာတခ်ုိဳ႕ကေတာ့ နဂါးႏုိင္ဓား ထဲက ေနစၾကာသုိင္းက်န္ဆန္းဖုန္း ငယ္စဥ္ဘဝဇာတ္ကား ထဲက သင္းကြပ္သုိင္း တုိ႔ ပါ။ ထုိသုိင္းရွိရင္ေတာင္ ေရွာင္လင္က မဟုတ္ပါ။
ေရွာင္လင္ရဲ႕ ထူးျခားခ်က္
ဗုဒၶဘာသာျပန္႔ပြားေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့တဲ့ ဂုိဏ္းဂဏေတြထဲမွာ ေရွာင္လင္ေက်ာင္းရဲ႕ ထူးျခားမႈကေတာ့ ဘာသာေရးတာဝန္အျပင္ မိမိတို႔နဲ႔ အနီးနားတဝိုက္လူေတြရဲ႕ လုံျခံဳေရးကုိပါ တာဝန္ယူခဲ့ရတယ္။ ေရွာင္လင္ေက်ာင္းဟာ ေတာနက္ထဲမွာ ရွိတာေၾကာင့္ အေစာပုိင္းကာလေတြမွာ ေတာရဲတိရိစာၦန္ေတြရန္က ကာကြယ္ရသလုိ ႏုိင္ငံမတည္မၿငိမ္ျဖစ္တဲ့အခ်ိန္ေတြမွာလည္း သူခုိးဓားျပေတြရဲ႕ရန္ကလည္း ကာကြယ္ခဲ့ရတယ္။
ဓား၊ လွံ စတဲ့ စစ္ေရးလက္နက္ေတြမဟုတ္ဘဲ ကုိယ့္ပတ္ဝန္းက်င္မွာ နိစၥဓူ၀အသုံးျပဳရတဲ့ ေပါက္တူး၊ ဝါးလုံးစတဲ့ ကိရိယာေတြကို အဓိကအသုံးျပဳၿပီး ကုိယ့္ကုိကုိယ္ ကာကြယ္ႏုိင္ဖုိ႔ နည္းစနစ္ေတြ တီထြင္ခဲ့တယ္။ ေနာက္အခါမွာေတာ့ လက္နက္မ်ိဳးစုံ အသုံးျပဳတဲ့ သုိင္းပညာေတြကုိ တီထြင္တဲ့အထိ ျဖစ္လာခဲ့တယ္။ သုိင္းပညာနဲ႔ နာမည္ႀကီးလာတဲ့ ေနာက္ပုိင္းမွာေတာ့ ကုိယ့္ကုိကုိယ္ ကာကြယ္ရုံမဟုတ္ေတာ့ဘဲ အျခားႏိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ လႈပ္ရွားမႈေတြမွာ ပါဝင္ပတ္သက္မႈေတြ ရွိလာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ေရွာင္လင္ရဲ႕ ရွည္လ်ားလွတဲ့ သမုိင္းတေလွ်ာက္မွာ ဘုရင္ေတြရဲ႕ ခ်ီးေျမွာက္ျခင္းကုိ ခံရတဲ့အခ်ိန္ေတြ ရွိခဲ့သလုိ အာဏာပုိင္ေတြရဲ႕ ႏွိပ္ကြပ္မႈေအာက္ကုိ ေရာက္ခဲ့တဲ့ အခ်ိန္ေတြလည္း ရွိပါတယ္။
ဒီလုိအစဥ္အလာႀကီးတဲ့ ေရွာင္လင္ေက်ာင္းကုိ သြားလည္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ဟီနန္ျပည္နယ္၊ လုိ႔ယန္ၿမိဳ႕အနီးက ေရွာင္လင္ပင္မခ်ဳပ္ေက်ာင္းေတာ္ဟာ ယခုတုိင္ ရွိပါေသးတယ္။ ကံေကာင္းရင္ေတာ့ သုိင္းကစားျပတဲ့ ဘုန္းႀကီးတစ္ပါး ႏွစ္ပါးကုိ ေတြ႔ႏုိင္ေပမယ့္ ဇာတ္ကားေတြထဲကလုိ လည္ပင္းမွာ ပုတီးႀကီးေတြစြပ္ထားဖုိ႔ေတာ့ မေမွ်ာ္လင့္ပါနဲ႔။ သူတုိ႔က cell phone ေတြ၊ camcorder ေတြနဲ႔ ကုိယ့္ထက္ေတာင္ ပုိေခတ္မီႏုိင္ပါေသးတယ္။
ရုပ္ရွင္ေတြထဲကလုိ အျပင္အဆင္ေတြနဲ႔ ေရွးရုိးအစဥ္အလာအတုိင္း လက္ရွိသီတင္းသုံးေနတဲ့ ဘုန္းႀကီးေတြကေတာ့ ေက်ာင္းထဲမွာ မရွိေတာ့ေပမယ့္  ခ်န္ဗုဒၶဘာသာနဲ႔ ေရွာင္လင္ကြန္ဖူးေတြဟာ ေရွးတုန္းကလုိ ေက်ာင္းနံရံအတြင္းမွာသာ လွ်ိဳ႕ဝွက္သင္ၾကားႏုိင္တာ မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ကမာၻအရပ္ရပ္ကုိ ပ်ံ႕ႏွ႔ံထြန္းကားေနပါၿပီ။  ေခတ္အဆက္ဆက္ကေက်ာ္ၾကားခဲ့တဲ့ ေရွာင္လင္ဟာ ဒ႑ာရီထဲကလုိ မဟုတ္ေတာ့ေပမဲ႔ သူ႔ရဲ႕ ဘာသာေရးနဲ႔ ကုိယ္ခံပညာရဲ႕ အႏွစ္သာရေတြကုိေတာ့ ကမာၻေပၚမွာရွိတဲ့ လူေပါင္းမ်ားစြာက အက်ိဳးခံစားခြင့္ ရေနၾကပါၿပီ။

စ၀္ၾကီး

ကုိးကား
http://en.wikipedia.org/wiki/Batuo [↩]
http://www.chinaorbit.com/travel/shaolin/history-of-shaolin.html [↩]
http://en.wikipedia.org/wiki/Bodhidharma#Bodhidharma_at_Shaolin [↩]
http://en.wikipedia.org/wiki/Shaolin_Monastery [↩]
http://en.wikipedia.org/wiki/Y%C3%AC_J%C4%ABn_J%C4%ABng [↩]
http://en.wikipedia.org/wiki/Five_Animals [↩]

Sett Gyi (ခရီးသြားမွတ္တမ္း – ေရွာင္လင္ေက်ာင္းသုိ႔ အလည္တေခါက္ ) by Dhamma Yanant (စ၀္ၾကီး)

မာတိကာ


statistics

web tracker