ယဥ္သင္းအိ မဂၢဇင္း မွ လွဳိက္လွဲစြာၾကဳိဆုိပါ၏။



ယဥ္သင္းအိ မဂၢဇင္းပါ ဝထၳဳ၊ ေဆာင္းပါး၊ စာေပ၊ ေဟာေျပာခ်က္မ်ားမွာ ၀ါသနာအေလ်ာက္ စုေဆာင္းထားရွိေသာ အေဟာင္းထဲမွ အေကာင္းမ်ားကုိ အလြယ္တကူ ရယူ ဖတ္ရွဳနုိင္ေအာင္ စုစည္းေပးထား ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိန္ရသလုိ စုေဆာင္းထားရွိေသာ စာေကာင္းမ်ား ဆက္လက္ တင္ေပး သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိဳ.ေသာ စာမူမ်ားကို ကာယကံရွင္မ်ားထံမွ ခြင့္ျပဳခ်က္ မေတာင္းခံရေသးပါက ဤစာျဖင့္ပင္ ခြင့္ျပဳပါရန္ ေလးစားစြာျဖင့္ ခြင့္ေတာင္း ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။ ( သေဘာတူညီမွဳမရွိပါက အီးေမးပုိ႔ အေၾကာင္းၾကား ေပးပါရန္။ e-mail: yinthinnei@gmail.com )

Saturday, September 24, 2011

လက္ဖ်ားသံေႏွာ ျမန္မာတေယာ

လက္ဖ်ားသံေႏွာ ျမန္မာတေယာ
ရန္ဝင္း (ေတာင္တံခါး)

“ေစာင္း ညင္း မိေခ်ာင္း
ေအာင္းကေလး တျခား ပတၱလား ႏွင့္
လက္ဖ်ားသံေႏွာ တေယာ ဟူသည္
ေျခာက္မည္ ၿငိမ့္မ်ိဳး ”
နာရဒပ်ိဳ႕
မံုေရြးဆရာေတာ္
(ျမန္မာ သကၠရာဇ္ ၁၁၂၈-၁၁၉၆ )

လက္ထိပ္ဖ်ားနဲ႕ ႀကိဳးကေလးေတြ ဖိႏိွပ္ ပြတ္ဆြဲ တီးခတ္ရာက ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ဂီတသံကိုေတးသီခ်င္း မွာေရာေႏွာ ဖြဲ႕ဆုိႏိုင္စရာ ျမန္မာ့ႀကိဳးတပ္တူရိယာ ‘တေယာ’ ကို ပ်ဴေခတ္၊ ပုဂံေခတ္၊ စစ္ကိုင္း၊ ပင္းယ၊ ျမင္စိုင္း၊ အင္း၀၊ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ပထမပိုင္း နဲ႕ ေညာင္ရမ္းေခတ္ အထိေရွွးေဟာင္း ပစၥည္း၊ ေက်ာက္စာ၊ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီ၊ ေပစာ၊ ပုရပိုက္ေတြမွာ မွတ္တမ္း မွတ္ရာ တစံုတခုကိုမွ မေတြ႕ၾကရပါ။

စာေပက်မ္းဂန္ေတြထဲမွာ ‘တေယာ’ ဆိုတဲ့ ေ၀ါဟာရကို ေတြ႕ရတာက ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဒုတိယပိုင္း ဘႀကီးေတာ္ဘုရား ေခၚ စစ္ကိုင္းမင္း လက္ထက္၊ မံုေရြးဆရာေတာ္ (ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၂၈-၁၁၉) ေရးခဲ့တဲ့ နာရဒပ်ိဳ႕ထဲမွာျဖစ္ပါတယ္။ မံုေရြးဆရာေတာ္ က ျမ၀တီမင္းႀကီး ဦးစ နဲ႕ ေခတ္ၿပိဳင္စာဆိုလည္းျဖစ္ပါတယ္။ တေယာတူရိယာကို အၿငိမ့္ တူရိယာ ၆ မ်ိဳး အနက္ တမ်ိဳးအျဖစ္ ထည့္သြင္းထားပါတယ္။

မင္းတုန္းမင္းႀကီးလက္ထက္ (နန္းစံသက္၊ ခရစ္ သကၠရာဇ္ ၁၈၅၂-၁၈၇၈) ေရွ႕ေတာ္ေျပးတီး၀ိုင္းအဖြဲ႕မွာ အဆို က ဦးေပ၊ ေစာင္း ေမာင္ေမာင္သိုက္၊
မိေက်ာင္းကို ေမာင္ေမာင္ႀကီးတို႔က တီးၾကတယ္။ေနာက္ ပိုင္းမွာ ေဒ၀ဣႏၵာ ေမာင္ေမာင္ႀကီးက မိေက်ာင္း အစား ေစာင္းကို ေျပာင္းတီးတဲ့အခါ ကြမ္းဖိုးထိန္း ဦးမွိဳ က တေယာ ထိုးတယ္လို႕ အမွတ္အသားရိွပါတယ္။
၁၉၁၇ ခုႏွစ္ လင္းပင္မင္းသားႀကီး အိႏၵိယျပည္ကိုမသြားခင္ သူစုေဆာင္းထားတဲ့ တူရိယာေတြ ကို ေပးကမ္း ခဲ့တုန္းက ေစာင္း၊ ၫွင္း နဲ႕ တေယာ တို႕ပါ၀င္ေၾကာင္းကို လူထုေဒၚအမာေရး တဲ့ ျမန္မာ့ မဟာဂီတ စာအုပ္ မွာ ဖတ္ရပါတယ္။ ျမန္မာတေယာကို တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ သံုးေနဆဲ အခ်ိန္ကာလျဖစ္လိမ့္ မယ္လို႕ မွန္းဆႏိုင္ပါတယ္။

တိုင္းတပါးသားေတြနဲ႕ အေတြ႕အထိ ဆက္ဆံေရးေတြ အထူး မ်ားျပားလာတဲ့ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ဒုတိယပိုင္း အခ်ိန္မွာေတာ့ ကမၻာသံုးတေယာကို ျမန္မာေတြနဲ႕ မိတ္ဆက္ထားၿပီး ျဖစ္ေပလိမ့္မယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ျမန္မာတေယာ က ကမၻာသံုး ဗိုင္အိုလင္ ကို ေမြးစားၿပီး ျမန္မာမွဳ ျပဳထားတဲ့ တူရိယာျဖစ္ေလေရာ့သလားလို႕ စဥ္းစား ယူဆႏိုင္စရာေတြ ရိွေနပါတယ္။

ကမၻာ့ႏုိင္ငံအသီးသီးမွာ ကိုယ္ပိုင္ရိုးရာ တေယာေတြရိွၾကတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံက တခ်ိဳ႕လူမ်ိဳးစုေတြမွာလည္း ဒီကေန႕အထိ ရိုးရာ တေယာ ကို သံုးေနၾကဆဲပါ။ အာရွႏိုင္ငံေတြနဲ႕ ျမန္မာျပည္ ပတ္၀န္းက်င္ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ရိုးရာ တေယာေတြက တခုနဲ႕တခု နီးနီးကပ္ကပ္ ဆင္တူေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။


Erhu (တရုတ္ျပည္)

Saw u (ထိုင္းလင္း)

Rebab (ဂ်ားဗား/အင္ဒိုနီးရွား)

K’ny (ဗီယက္နမ္)
 
Tro (ခမာ/ကေမာၻဒီးယား)

Ravanhatta (အိႏၵိယ)
 
Morin khuur (မြန္ဂိုလီယား)

အဲဒီ အိမ္နီးခ်င္း ရိုးရာ တေယာေတြနဲ႕ ျမန္မာတေယာကို ႏိုင္းယွဥ္ၿပီးၾကည့္လိုက္ရင္ ကြဲျပား ျခားနားတာေတြကို ေတြ႕ရျပန္ပါတယ္။ အဲဒီ ရိုးရာ တေယာေတြမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ႀကိဳးႏွစ္ေခ်ာင္းသာ ပါေလ့ရိွပါတယ္။ ႀကိဳးႏွစ္ေခ်ာင္းကလည္း တေယာလက္တံအေပၚမွာ ဖိႏိွပ္ထားၿပီး အသံကိုေဖၚၾကတာမ်ိဳး မဟုတ္ၾကပါ။ ႀကိဳး သပ္သပ္ အပၚမွာပဲ ဖိႏိွပ္လို႕ တီးၾကရပါတယ္။

ျမန္မာတေယာကေတာ့ ႀကိဳးသံုးေခ်ာင္း ပါပါတယ္။ ကမၻာသံုး တေယာေတြလုိပဲ တေယာလက္တံအေပၚမွာ တေယာႀကိဳးကို ဖိထားၿပီးမွ တေယာဘိုးတံ နဲ႕ ပြတ္ဆြဲၿပီး တီးရပါတယ္။ တေယာထိုးတယ္လို႕ေခၚၾကပါတယ္။ အသံထြက္ပံု သေဘာမွာက ကမာၻသံုး တေယာေတြအတိုင္းပါပဲ။

ကမာၻသံုး တေယာေတြကို အရြယ္အစားအတိုင္း ငယ္စဥ္ ႀကီးလိုက္ ဗိုင္အုိလင္ (Violin)၊ ဗီယိုလာ (Viola)၊ ခ်ယ္လို (Cello) နဲ႕ ခ်ယ္လို-ေဘ့ (Cello-Bass) ေခၚ ေဘ့ (Bass) ရယ္လို႕ ၄ မ်ိဳး ရွိပါတယ္။

ဗိုင္အုိလင္ နဲ႕ ဗီယိုလာ ကို ေမးေစ့မွာၫွပ္ၿပီး ထိုးပါတယ္။ ခ်ယ္လို နဲ႕ ခ်ယ္လို-ေဘ့ ကို တေယာ ထိပ္မွာတပ္ထားတဲ့ spike လို႕ေခၚတဲ့ ေထာက္တိုင္ အေပၚမွာ ေထာင္လိုက္ ေထာက္ထားၿပီး ထိုးပါတယ္။



ခ်ယ္လိုတေယာႀကီး နဲ႕ ပညာရွင္ ယိုယိုမား


ခ်ယ္လို-ေဘ့ (Cello-Bass)

ခ်ယ္လို (Cello)

အမ်ားသံုး ဗီယိုလာ တေယာကို အေနအထား ကိုင္တြယ္ပံု ေျပာင္းလဲ တီထြင္ထားတဲ့ တေယာတမ်ိဳးကေတာ့ ေထာင္လိုက္ ဗီယိုလာ တေယာ (Vertical Viola) ျဖစ္ပါတယ္။ သမားရိုးက် ေမးေစ့နဲ႕ၫွပ္ၿပီးထိုးရတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ ခ်ယ္လို တေယာႀကီးလိုပဲ ေထာက္တိုင္ တပ္ထားၿပီး ေထာင္လိုက္ ထိုးရပါတယ္။


ေထာင္လိုက္ ဗီယိုလာ
20 inches-vertical Viola (Tom Vohr)

အဲဒီ ေထာင္လိုက္ ဗီယိုလာ တေယာက အရြယ္နည္းနည္း ပိုၿပီးႀကီးေပမယ္လို႕ ျမန္မာတေယာနဲ႕ ပံုသ႑န္ခ်င္းကလည္း ခပ္ဆင္ဆင္၊ ေထာင္လိုက္ထားၿပီး ထိုးပံုရကလည္း တူေနတယ္ဆိုေတာ့ ႏိွဳင္းယွဥ္ၾကည့္လိုက္ခ်င္ပါတယ္။ ကုလားထိုင္ေပၚမွာ ထိုင္တာနဲ႕ ၾကမ္းျပင္ေပၚမွာထိုင္တာပဲ ကြာျခားပါတယ္။ သေဘာခ်င္းကေတာ့ ဆင္တူပါတယ္။

ျမန္မာတေယာ ကို ဖန္တီးရာမွာ ဗိုင္အိုလင္ နဲ႕ ဗီယိုလာ တို႕ ရဲ႕ပံုသ႑န္ကို မွီျငမ္းျပဳတယ္ပဲ ဆိုဦးေတာ့ ဆင္တူတယ္လို႕ သာ ေျပာႏိုင္ ပါလိမ့္မယ္။ ေသေသခ်ာခ်ာယွဥ္ၿပီးၾကည့္ရင္ ကြဲျပား ျခားနားခ်က္ေတြ အမ်ားအျပားေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္။





၁၇ လကၼ ဗီယိုလာ (17 inches Viola)

မန္မာတေယာ (၁၉ ရာစု)

ဗိုင္အိုလင္၊ ဗီယိုလာ တို႕နဲ႕ ႏိွဳင္းယွဥ္ၾကည့္ၿပီးၾကည့္လိုက္မယ္ဆိုရင္ အခ်ိဳးအစားအေနနဲ႕ ျမန္မာတေယာရဲ႕ လက္ႏိွပ္ကြက္ လက္တံက ပိုၿပီး တိုပါတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ျမန္မာတေယာ က ကမာၻသံုး တေယာေတြရဲ႕ ပံုစံကို အတိအက် ကူးယူထားတဲ့ မူပြားမ်ိဳး မဟုတ္ဘူးလို႕ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ တည္ေဆာက္တဲ့ ပံုစံကို မီွျငမ္းရံုသာ မွီျငမ္းၿပီး ျမန္မာ့ဂီတ အတြက္ ျမန္မာ့ အသံစဥ္ကိုတီးဖို႕အသစ္တီထြင္ လိုက္တဲ့ျမန္မာ့ တူရိယာပါပဲ။


မြန္ရိုးရာ တူရိယာ၀ိုင္းေတြမွာ ‘ေထာင္ တေယာ’ ဆိုတဲ့ ႀကိဳး ၃ ေခ်ာင္း တေယာ ပါ၀င္ပါတယ္။ ဒီကေန႕ မြန္ရိုးရာ တီး၀ိုင္းေတြမွာ ‘လျခမ္း ေၾကးေနာင္’၊ ‘မိေက်ာင္း’ တူရိယာေတြနဲ႕အတူ ‘ေထာင္ တေယာ’ ကိုသံုးစြဲေနပါေသးတယ္။ အဲဒီ ေထာင္တေယာ က ျမန္မာတေယာနဲ႕ ပံုစံခ်င္း အင္မတန္တူပါတယ္။


ေရွးျမန္မာတေယာက ႀကိဳး ၃ ေခ်ာင္းရဲ႕ အသံၫွိပံု စနစ္ကို တပ္အပ္ မေျပာႏိုင္ေပမယ့္ ‘ေထာင္ တေယာ’ နဲ႕ တူညီႏိုင္စရာ အေၾကာင္းရိွပါတယ္။ ‘ေထာင္ တေယာ’မွာ ပါတဲ့ ဘယ္သံ ကေန ညာသံ ႀကိဳးသံုးေခ်ာင္းကို အက္ဖ္၊ စီ နဲ႕ ဂ်ီ သံေတြ ၫွိထားပါတယ္။ ျမန္မာ့သံစဥ္ရဲ႕ ၅ ေပါက္၊ ၁ ေပါက္ သံမွန္ နဲ႕ ၄ ေပါက္ သံေတြျဖစ္ပါတယ္။

ကမာၻသံုး ဗိုင္အိုလင္ ရဲ႕ ဘယ္သံ ကေန ညာသံ ႀကိဳး ၄ ေခ်ာင္းကို ဂ်ီ၊ ဒီ၊ ေအ နဲ႕ အီး အတိုင္း ၫွိထားပါတယ္။  ျမန္မာ့သံစဥ္ရဲ႕ ၄ ေပါက္၊ ၇ ေပါက္၊ ၃ ေပါက္ နဲ႕ ၆ ေပါက္သံေတြ ျဖစ္ၾကတယ္။ ဗီယိုလာရဲ႕ ဘယ္သံ ကေန ညာသံ ႀကိဳး ၄ ေခ်ာင္းကိုေတာ့ စီ၊ ဂ်ီ၊ ဒီ နဲ႕ ေအ အတိုင္း ၫွိထားပါတယ္။ ၁ ေပါက္ သံမွန္၊ ၄ ေပါက္၊ ၇ ေပါက္ နဲ႕ ၃ ေပါက္သံေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီကေန႕  ျမန္မာသံ တီးၾကတဲ့ ဗိုင္အိုလင္ ကိုလည္း ဘယ္သံ ကေန ညာသံ ႀကိဳး ၄ ေခ်ာင္းကို ၄ ေပါက္၊ ၁ ေပါက္ သံမွန္၊ ၄ ေပါက္၊ ၁ ေပါက္ သံမွန္ ထားၿပီး  တီးၾကပါတယ္။

ေရွးျမန္မာတေယာက ႀကိဳးသံုးေခ်ာင္းကို ျမန္မာ့သံစဥ္ရဲ႕ ၅ ေပါက္၊ ၁ ေပါက္ သံမွန္ နဲ႕ ၄ ေပါက္သံေတြ အတိုင္း ၫွိထားတာ ဆိုရင္ေတာ့  ျမန္မာတေယာရဲ႕ႀကိဳးၫွိပံုက ကမာၻသံုးတေယာ ဗိုင္အိုလင္၊ ဗီယိုလာ တို႕နဲ႕ လံုး၀ ျခားနားတယ္လို႕ ဆိုရပါမယ္။

ျမန္မာေရွးသီခ်င္းေတြကိုတီးဖို႕ရာ ျမန္မာ့သံစဥ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးအတြက္ အဆင္ေျပလွပါလိမ့္မယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ျမန္မာတေယာေတြကို တလက္ မကပဲ အေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား လုပ္ခဲ့ၾကလိမ့္မယ္လို႕လည္း မွန္းဆၾကည့္မိပါတယ္။ 


ျမန္မာတေယာ က လက္ႏိွပ္ကြက္ လက္တံ နဲ႕ တေယာ ႀကိဳးေတြ

တေယာႀကိဳးေတြက ျမန္မာေစာင္းေကာက္ ရဲ႕ ေစာင္းႀကိဳးေတြလိုပဲ က်စ္ထားတဲ့ ပိုးႀကိဳးေတြ နဲ႕လုပ္ပါတယ္။ တေယာ ဘိုးတံ က ႀကိဳးေတြကိုလည္း ပိုးႀကိဳးနဲ႕လုပ္တာပါပဲ။ ေသာ့သီးေတြနဲ႕ ေသာ့သီးအိမ္ကေတာ့ ကမာၻသံုး တေယာေတြနဲ႕ ဆင္တူပါတယ္။ တေယာေခါင္းကေတာ့ ကေနတဲ့ဟန္နဲ႕ မကိုဋ္ေဆာင္း ကိႏၷရာရုပ္ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။

ျမန္မာတေယာက တေယာေခါင္း နဲ႕ ေသာ့သီးေတြ
ပြတ္လံုး ထိုးထားတဲ့ ေထာက္တံက ထူးျခားပါတယ္။ ေထာက္တံအေပၚမွာ တေယာကို  လွည့္ၿပီး ကစားႏိုင္ေတာ့ တေယာႀကိဳး သံုးေခ်ာင္းစလံုး အစြက္ အဖက္ လက္ကြက္ေတြကို ဖန္တီးႏိုင္ပါတယ္။


ျမန္မာတေယာက ေထာက္တံ

တေယာႀကိဳးတင္ခံု ကလည္း ထူးျခားပါတယ္။ တေယာႀကိဳးေတြကို ေနရာမေရြ႕ေအာင္ ဖန္တီးထားပံုက အင္မတန္ ပညာသား ပါပါတယ္။



ျမန္မာတေယာ က တေယာႀကိဳးေတြနဲ႕ ႀကိဳးတင္ခံု

ကမာၻသံုး တေယာ က တေယာႀကိဳးေတြနဲ႕ ႀကိဳးတင္ခံု (Bridge)


ျမန္မာတေယာ ပညာရွင္ နဲ႕ ျမန္မာတေယာ


တေယာ၊ ပတၱလား၊ ပေလြ ပညာရွင္ေတြနဲ႕ ေရွးက ျမန္မာ့ရိုးရာ တီး၀ိုင္း

ဒုတိယ ကမာၻစစ္ႀကီးၿပီးခါစ ၁၉၄၆ ခုႏွစ္ ပတ္၀န္းက်င္ေလာက္တုန္းက မႏၱေလးၿမိဳ႕ လမ္းေဘးမွာ ျမန္မာတေယာႀကီးကို ထိုးၿပီး သီခ်င္းဆိုေလ့ရိွတဲ့ တေယာပညာရွင္ႀကီး ‘ဘိုးက်န္’ ဆိုတာ ရိွခဲ့ပါတယ္။ ၁၉၅၆-၅၇ ေလာက္မွာ ကြယ္လြန္သြားခဲ့တယ္လို႕ ဘိုးက်န္ ကို ကိုယ္တိုင္ ကိုယ္က်ေတြ႕လိုက္ ရ ဖူးတဲ့ ပန္းခ်ီ၊ ဒါရိုက္တာ ဦး၀င္းေဖ က ဘီဘီစီ အသံလႊင့္ဌာန ျမန္မာပိုင္း အစီအစဥ္၊ ၀င္းေဖလြယ္အိတ္ က႑မွာ ေျပာပါတယ္။

အဲဒီအခ်ိန္တုန္းက အသက္ ၈ဝ ေလာက္ရိွေနၿပီျဖစ္တဲ့ ဘိုးက်န္ က မ်က္စိလည္း မျမင္ရွာေတာ့ပါ။ နားဆင္သူ ပရိသတ္ ကေပးကမ္း ေထာက္ပံ့တဲ့ ေငြေၾကးကေလးေတြကို လက္ခံၿပီး စားရရွာတဲ့ ဘိုးက်န္ ကို မႏၱေလးၿမိဳ႕ အာဠ၀ီ၊ စီ လမ္း အတိုင္း ဆင္းသြားရတဲ့  သခ်ႋဳင္းေတာ္တံတားအေနာက္ပိုင္း က်ဴးေက်ာ္ ရပ္ကြက္ကေလး တခုမွာ ေျမးမိန္းကေလးေတြ က ေစာင့္ေရွာက္ ထားခဲ့ၾကတယ္။

ဘိုးက်န္ က အသက္ကလည္းႀကီး၊ ဒုကၡိတလည္းျဖစ္ေနရွာတာ သက္သက္ေၾကာင့္ေတာ့ လမ္းေဘးမွာ တီးမွဳတ္ေနခဲ့ရတာ မဟုတ္ႏိုင္ပါ။ ပန္းရံကံေကြ်း လုပ္ကိုင္စားၾကတဲ့ ေျမးမိန္းကေလးေတြရဲ႕ အေထာက္အပံ့ နဲ႕ေနႏိုင္ခဲ့ေပမယ္လို႕ဂီတကို စြဲစြဲလမ္းလမ္း ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ အဆို၊ အတီး ၀ါသနာကို မစြန္႕လႊတ္္ႏိုင္ပဲ လမ္းေဘးမွာ တီးမွဳတ္ေနခဲ့တဲ့ပံုပါ။ ဂီတ၀ါသနာရွင္ေတြက အိမ္မွာေခၚထားၿပီး ျပဳစုရင္ လည္း မေနႏိုင္၊ မေပ်ာ္ႏိုင္ဘူးလို႕ ၾကားရဖူးပါတယ္။

ဘိုးက်န္ ရဲ႕ လက္စြဲ တူရိယာေတြက ျမန္မာတေယာ၊ ပေလြ၊ စည္းနဲ႕၀ါးတို႕ျဖစ္ၾကတယ္။ စည္းနဲ႕၀ါး ကိုေတာ့ ေျခဖ်ားႏွစ္ဖက္နဲ႕ တီးလို႕ရေအာင္ တီထြင္ထားပါတယ္။ ညာဘက္ေျခေထာက္က စည္း၊ ဘယ္ေျခက ၀ါးကိုတီးပါတယ္။ သီခ်င္းဆိုရင္း၊ တီးမွဳတ္ရင္းနဲ႕ စည္းခ်က္ေတြကို အမ်ိဳးမ်ိဳးကစားၿပီး တီးပါသတဲ့။ ၿမိဳင္ထ၊ ရွစ္ဆယ္ေပၚ ေတးထပ္၊ ေဇာ္ဂ်ီ တီးလံုး၊ ျမန္မာ ဇာတ္သဘင္သံဆန္းေတြ ပေလြနဲ႕မွဳတ္ေတာ့ ပေလြကို ပါးစပ္နဲ႕ေရာ ႏွာေခါင္းနဲ႕ပါ မွဳတ္ပါတယ္။ တေယာထိုးတဲ့အခါမွာေတာ့ ယမံုနာ၊ ေသာင္းေသာင္းညံ စတဲ့ ျမန္မာေရွးသီခ်င္းႀကီးေတြ ကို ဆိုတီး တီးေလ့ရွိွပါတယ္။ တဦးထည္းနဲ႕ ဂီတသံ ေလးမ်ိဳးကို ဖန္တီးႏိုင္တဲ့ တကယ့္ပညာရွင္ႀကီးပါပဲ။

၁၉၅ဝ ခုႏွစ္ ေစာေစာပိုင္းမွာ အထက္ျမန္မာႏိုင္ငံ ဓါတ္ပံုအသင္း ဓါတ္ပံုဆရာေတြက  ဘိုးက်န္ ရဲ႕ ပံုကို ဓါတ္ပံု အမ်ိဳးအမ်ိဳး ရိုက္ၿပီး ဓါတ္ပံုျပပြဲဲ ၿပိဳင္ပြဲေတြ လုပ္ခဲ့ၾကေသးတယ္။ ရုပ္ရွင္ပိုစတာ ပန္းခ်ီဆရာႀကီး ဦးဘၾကင္ ကလည္း ဘိုးက်န္ ရဲ႕ ပံုတူ ပိုစတာပံုႀကီးကို ဆြဲၿပီး ျပပြဲမွာ ျပခဲ့ပါေသးတယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ ဘိုးက်န္ နဲ႕ပတ္သက္တဲ့ မွတ္တမ္းမွတ္ရာေတြ အမ်ားႀကီး က်န္ခဲ့ႏိုင္စရာရိွပါတယ္။

ဒါရိုက္တာႀကီး ရွဳမ၀ ဦးေက်ာ္ ရိုက္ကူးသြားခဲ့တဲ့ ‘အပယ္ရတနာ’ ရုပ္ရွင္ဇာတ္ကားႀကီးထဲမွာ ဇာတ္ပို႕ သရုပ္ေဆာင္ႀကီး ဦးၾကည္ေမာင္က ပုဂံၿမိဳ႕ အပယ္ရတနာ ဘုရားေရွ႕မွာ ေတာင္းရမ္း စားေသာက္ရရွာတဲ့ တေယာ ဦးက်န္ အျဖစ္ ပီပီျပင္ျပင္ သရုပ္ေဆာင္သြားခဲ့ပါတယ္။ သရုပ္ေဆာင္ ရွဳမ၀ စမ္းစမ္းေအး ကလည္း ေျမးမကေလး မိေအး အျဖစ္ ပီျပင္လွပါတယ္။ ဘယ္ေလာက္ ပီျပင္သလဲဆိုရင္ ‘အပယ္ရတနာ’ နဲ႕အတူ တေယာထိုးေနတဲ့ ဦးက်န္၊ သီခ်င္းဆိုေနတဲ့ မိေအး တို႕ရဲ႕ပံုရိပ္ေတြက ဒီကေန႕အထိ ရင္ထဲမွာ စြဲၿပီး က်န္ေနရစ္ခဲ့ပါေသးတယ္။ တကယ္ရိွခဲ့တဲ့ ဘိုးက်န္ နဲ႕ သူ႕ရဲ႕ ျမန္မာတေယာႀကီးကို ရွႈမ၀ ဦးေက်ာ္ က ပံုတူကူးယူၿပီး အပယ္ရတနာ ရုပ္ရွင္ကား ထဲက ဇာတ္ရုပ္ တေယာ ဦးက်န္ အျဖစ္ ဖန္တီးခဲ့တယ္လို႔ေတြးဆ မိပါတယ္။

ဘိုးက်န္ ကြယ္လြန္ေတာ့ မႏၱေလး ပန္တ်ာ နဲ႕ အကေက်ာင္း ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး ဦးစိန္ၫြန္႕က ဘိုးက်န္ ရဲ႕ျမန္မာတေယာႀကီး ကို ျမန္မာအႏုပညာျပတိုက္အတြက္ အစိုးရကိုယ္စား ၀ယ္ယူသြားခဲ့ပါတယ္။ ဒီကေန႕အထိ ျမန္မာ့အႏုပညာျပတိုက္ထဲမွာ ဘိုးက်န္ ရဲ႕  ျမန္မာ တေယာႀကီးကို ေနာက္ခံ သမိုင္းေၾကာင္းနဲ႕အတူ ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းထားရိွေနဆဲပဲ လို႕ယံုၾကည္ရပါတယ္။

လက္ဖ်ားသံေႏွာ ျမန္မာတေယာပညာရွင္ႀကီး ဘိုးက်န္ ရဲ႕  ျမန္မာတေယာႀကီးကို ေလ့လာဖို႕နဲ႕ ဘိုးက်န္ရဲ႕ ဓါတ္ပံုေတြကို ရရွိႏိုင္ဖို႕ေတာင္မွ ဒီစာေရးေနခ်ိန္မွာ လက္လွမ္းမမီႏိုင္ေသးပါ။ ဓါတ္ပံုဆရာႀကီး Peter Adolphe Kliner က ၁၈၇၅ ခုႏွစ္ နဲ႕ ၁၈၉ဝ ခုႏွစ္ေတြ အတြင္းေလာက္မွာ ရိုက္ခဲ့တယ္လို႕ ယံုၾကည္ရတဲ့ ေရွးေခတ္ ဓါတ္ပံုေဟာင္းႏွစ္ပံုထဲမွာ ျမန္မာတေယာရွင္တဦး ပါ၀င္ေနပါတယ္။  ဘိုးက်န္ ငယ္ငယ္တုန္းကပံုမ်ား ျဖစ္ေလေရာ့သလား လို႕ ေတြးမိခ်င္စရာပါ။


လက္ဖ်ားသံေႏွာ ျမန္မာတေယာရွင္


အထူးေက်းဇူးတင္စြာနဲ႕ ကိုးကားျခင္း

(၁)     ျမန္မာစာေပသမိုင္း (ဦးေဘေမာင္တင္၊ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၃ဝဝ ျပည့္ႏွစ္)
(၂)     ျမန္မာ့မဟာဂီတ (လူထုေဒၚအမာ၊ ဇြန္လ၊ ၁၉၈၉)
(၃)     တေယာ၊ ပေလြ ဘိုးက်န္ (၀င္းေဖလြယ္အိတ္၊ ပန္းခ်ီ၊ ဒါရိုက္တာ-ဦး၀င္းေဖ၊ ဘီဘီစီ ျမန္မာပိုင္း
         အသံလႊင့္ဌာန)
         http://www.bbc.co.uk/burmese/programmes/2011/01/110122_winpe_123.shtml
         http://www.bbc.co.uk/burmese/programmes/2011/01/110129_winpe_124.shtml
 (၄)    http://orgs.usd.edu/nmm/EasternAsia
 (၅)    http://www.museumfire.com/mon.pdf
 (၆)    www.wikipedia.org



မာတိကာ


statistics

web tracker