ကိုလူေခ်ာတို႔ ျပန္ေလၿပီ
ဗဂ်ီေအာင္စိုး
ဗဂ်ီေအာင္စိုး
ကဗ်ာဆရာ ေဒါင္းႏြယ္ေဆြ မရွိေတာ့ၿပီ။ ေဒါင္းႏြယ္ေဆြေခၚ ကြၽန္ေတာ့္ ငယ္သူငယ္ခ်င္း ေအာင္ေဆြ အေၾကာင္း တေစ့တေစာင္း မွတ္မိ သမွ်ကို ေရးဖို႔ အခြင့္အေရး ဖန္လာသည္။
“ဆရာေဒါင္းဟာ အစ္ကို႔ သူငယ္ခ်င္းပဲ။ ၿပီးေတာ့ တစ္ခ်ိန္တည္း တစ္ဆက္တည္း ဆိုသလို ေခတ္ၿပိဳင္ ထြန္းေပါက္လာတဲ့ အႏုပညာရွင္ ႏွစ္ေယာက္။
ေနာက္ ဆရာေဒါင္းရဲ႕ ကဗ်ာေတြကို အစ္ကို အစဥ္တစိုက္ သ႐ုပ္ေဖာ္ပံုေတြ ေရးခဲ့တာ ဆိုေတာ့ အစ္ကို ေရးႏိုင္ရင္ သိပ္ အဆင္ေျပမယ္” ဆိုတဲ့ သဘင္မဂၢဇင္း အယ္ဒီတာ အဖြဲ႕ရဲ႕ အဆိုျပဳခ်က္ကို ကြၽန္ေတာ္ ျငင္းပယ္ျခင္းငွာ မစြမ္းသာ သျဖင့္ သူငယ္ခ်င္း ေအာင္ေဆြ႕ အေၾကာင္းကို ခေရေစ့တြင္းက် အေသး မစိတ္ႏိုင္ဘဲ တစ္ပိုင္းပံုေလာက္မွ်သာ ေရးႏိုင္သည္ ကိုေတာ့ ခြင့္လႊတ္ၾကေစခ်င္ ပါသည္။ အမွန္ေတာ့ ေအာင္ေဆြ႕အေၾကာင္းကို သည္စာတို စာစမွ်ေလာက္ျဖင့္ ျပည့္စံုမည္ မဟုတ္ပါ။ တကယ္ေစ့ငု ေလ့လာ၍ ေရးမည္ဆိုလွ်င္ စာတစ္အုပ္ က်မ္းတစ္ေစာင္ ျဖစ္လာမည္မွာ မလြဲ။
ေအာင္ေဆြနဲ႔ ကြၽန္ေတာ္ဟာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ အေနာက္ပိုင္း လမ္းမေတာ္ သားေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ရန္ကုန္ အေနာက္ပိုင္းဟာ ဆိုရင္ ဟိုတစ္ေခတ္ လူမိုက္မ်ား လႊမ္းမိုးခ်ိန္က နာမည္ႀကီး လူမိုက္ အေျမာက္အျမား ထြက္တဲ့အရပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္လား မေျပာတတ္၊ ေအာင္ေဆြနဲ႔ ေအာင္စိုးဆိုတဲ့ ႏွစ္ေယာက္ဟာလည္း ခပ္မိုက္မိုက္ပါပဲ။
ဒါေပမယ့္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ မိုက္တဲ့ အမ်ဳိးအစားကေတာ့ ဟိုလူမိုက္ႀကီးမ်ား လိုေတာ့ မဟုတ္ပါ။ ကြၽန္ေတာ္တို႔မိုက္တဲ့ အမ်ဳိးအစားကေတာ့ အႏုပညာအတြက္၊ ျပည္သူအတြက္၊ ကိုယ့္တိုင္းျပည္ ကိုယ့္လူမ်ဳိး အတြက္ ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ခပ္မိုက္မိုက္ လုပ္ရပ္ေတြပါပဲ။ ေအာင္ေဆြက ကဗ်ာေတြ ေရးဖြဲ႕တယ္။ ကြၽန္ေတာ္က ပန္းခ်ီေရးတယ္။ ေငြရၿပီး ခ်မ္းသာဖို႔၊ သူေဌးျဖစ္ဖို႔ ဆိုတာေတြ ကြၽန္ေတာ္တို႔မွာ မရွိပါ။ နားမလည္ခဲ့ၾကပါ။ ျပည္ သူကို အက်ဳိးျပဳဖို႔၊ အလုပ္အေကြၽးျပဳဖို႔ ဆိုတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္ တစ္ရပ္နဲ႔ အႏုပညာလမ္းကို ခပ္မိုက္မိုက္ ေလွ်ာက္ခဲ့ၾကသူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ သည္ေနရာမွာ ေအာင္ေဆြက ကြၽန္ေတာ့္ထက္ ပိုမိုက္တယ္လို႔ ဆိုရပါမည္။ ေအာင္ေဆြသည္ ႏိုင္ငံေရး ခံယူခ်က္ပါ ျပင္းထန္စြာ ယံုၾကည္သူ တစ္ေယာက္ပဲ။ ဒါေၾကာင့္လည္း ၁၉၅၁ ခုႏွစ္က သူအထိန္းသိမ္း ခံရသည္။ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ ႏိုင္ငံေရး နားလည္သူ မဟုတ္ပါ။ ႏုိင္ငံေရး ကိစၥမ်ားမွာ ကင္းရွင္းသူ တစ္ေယာက္ပဲ။ ဒါေပမယ့္ ေအာင္ေဆြနဲ႔ ကြၽန္ေတာ္ဟာ အႏုပညာ ခံယူခ်က္ခ်င္းက်ေတာ့ အတူတူပဲ။ တစ္လမ္းတည္း ေလွ်ာက္ႏိုင္သူေတြလို႔ ဆိုႏိုင္ပါသည္။ ကြၽန္ေတာ္က ေမာ္ဒန္အတ္ကို စေရးၾကည့္သည္။ ေအာင္ေဆြက ေမာ္ဒန္ပိုထရီေတြ စေရးသည္။
ေအာင္ေဆြ႕အေနနဲ႔ ကဗ်ာေတြကို ပီသေအာင္၊ ကာရန္ မလြတ္ေအာင္ မွန္ေအာင္ ေရးႏိုင္ေပမယ့္ ကာရန္မဲ့ ကဗ်ာေတြလည္း ႀကိဳက္ႏွစ္သက္တာပဲ။ ေအာင္ေဆြဟာ အေဟာင္းထဲမွာ နစ္မေနဘဲ အသစ္ကိုလည္း လက္ခံႏိုင္သူ တစ္ေယာက္ပဲ။ ဒီေနရာမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏွစ္ေယာက္စလံုးဟာ အသစ္အသစ္ေသာ အႏုပညာပံု သဏၭာန္ကို ႏွစ္သက္ၾကသူခ်ည္းပါပဲ။
အတုယူသင့္သည့္ ပိုက္ေထြးထားသင့္သည့္ အေဟာင္း အေဟာင္းမ်ားကို မပစ္ပယ္သလို တီထြင္ျခင္း၊ ဖန္တီးျခင္း ျပဳရမယ့္ အသစ္အသစ္မ်ားကိုလည္း ႀကိဳဆိုၾကတာပဲ။ ေအာင္ေဆြ ကဗ်ာ အေပၚခံယူတဲ့ သေဘာထားဟာလည္း အလြန္မတန္ ျပင္းထန္သည္။ ခံစားခ်က္ ဟာလည္း ပီျပင္ ျပင္းထန္ လြန္းသည္။ သူ႔ကဗ်ာ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားေတြဟာ ေဒါသယမ္းအိုးေတြ စုျပံဳ ေပါက္ကြဲေနသလို ေဒါသေတြ လႊမ္းေနတာကိုလည္း ဖတ္ၾကရေပလိမ့္မည္။ ဒါေၾကာင့္လည္း ဆရာတက္တိုးက ေအာင္ေဆြ႕ကို Angry Young Poet လို႔ မွတ္ခ်က္ခ်ဖူးသည္။ တစ္ခါတစ္ရံ သူ႔အယူအဆေတြဟာ ေတာ္ေတာ္ေၾကာက္စရာ ေကာင္း ေနတတ္သည္။ သူ႔ကဗ်ာ အေျမာက္အျမားကို ကြၽန္ေတာ္ သ႐ုပ္ေဖာ္ပံုမ်ား ေရးဆြဲခဲ့ရဖူးသည္။ သူမေသခင္ ေနာက္ဆံုး ေရးခဲ့တဲ့ ကဗ်ာေတြ အထိပဲ ဆိုပါေတာ့။ သည္ေနရာ မွာ သူ႔ကဗ်ာ သ႐ုပ္ေဖာ္ပံု အမ်ားဆံုး ေရးဆြဲေပးခဲ့ရသည့္ ကြၽန္ေတာ့္ကို သူမွာၾကားဖူးတဲ့ စကားမ်ားကို သတိရသည္။
“ေဟ့ ေအာင္စိုး ငါ့ကဗ်ာေတြ သ႐ုပ္ေဖာ္ပံုဆြဲရင္ ကဗ်ာ မဆန္ေစနဲ႔ ကဗ်ာကို ကဗ်ာလိုပဲ ဆြဲေပးပါ” တဲ့။ သူ႔အမွာစကားကို ကြၽန္ေတာ္ ခ်က္ခ်င္း သေဘာေပါက္သည္။ ေလာကမွာ အလွကဗ်ာေတြ ရွိၾကသလိုပဲ၊ အ႐ုပ္ဆိုးတဲ့ ကဗ်ာေတြလည္း ေရးၾကသီဖြဲ႕ၾကမွာပဲ။ ႐ုပ္ဆိုးတာကိုလည္း ပီျပင္ေအာင္ ေရးဆြဲ ႏိုင္ရင္ လွသည္ဆိုတဲ့ သေဘာပါပဲ။ အ႐ုပ္ဆိုးတဲ့ ကဗ်ာအား အရွိကို အရွိအတိုင္း၊ အဟုတ္ကို အဟုတ္အတိုင္း မေရးဆြဲဘဲ ပန္းခ်ီဆရာက လွေအာင္ဆိုၿပီး စိတ္ကူးယဥ္ ေရးလိုက္ရင္ေတာ့ အဲဒီကဗ်ာ ပ်က္စီးမွာ မုခ်။
ဒါကို သူဆိုလိုတာပါ။ ကြၽန္ေတာ္ကေတာ့ လွတာေတြ၊ စိတ္ကူးယဥ္တာ ေတြထက္ အ႐ုပ္ ဆိုးတာကို အရွိကို အရွိ အတိုင္း၊ အဟုတ္ကို အဟုတ္အတိုင္းပဲ ေရးဆြဲခ်င္သည္။ စိတ္ကူးယဥ္ ကဗ်ာဆန္ေအာင္ မေရးဆြဲတတ္ ဘူးေလ။ သည္အေၾကာင္းကို ေရးမည္ဆိုရင္ စာရွည္ရွည္ တစ္ပုဒ္ျဖစ္ႏိုင္သည္။ ကဗ်ာဆန္တာနဲ႔ ကဗ်ာဟာ ကြဲျပားျခားနားေၾကာင္း ကဗ်ာ ဖတ္သူမ်ား ရိပ္စားမိၾကမွာပါပဲ။ ၾကည့္၊ ေအာင္ေဆြ႕ကဗ်ာေတြထဲ မွာဆိုရင္ ခံစားခ်က္ေတြကို အနိ႒ာ႐ံုပဲ ျဖစ္ျဖစ္၊ အရွိကို အရွိ အတိုင္း၊ အျဖစ္ကို အျဖစ္အတိုင္း ေရးဖြဲ႕ျပထားတာပဲ။ ဘ၀ခံ စားခ်က္ေတြကို၊ ေ၀ဒနာေတြကို ေၾကာက္ခမန္း လိလိျဖစ္လာေအာင္၊ ျမင္လာေအာင္ ေရးဖြဲ႕သြားတာ မ်ားတယ္။ ဒါကို ကြၽန္ေတာ္ ဘယ္လို စိတ္ကူးယဥ္ႏိုင္မလဲ။ သူ႔ကဗ်ာေတြဟာ ကြၽန္ေတာ့္စိတ္ကို ဘယ္ေလာက္ ေခ်ာက္ခ်ားေစသလဲ ဆိုရင္ သူက ေသြးေတြလို႔ ဆိုလိုက္တာနဲ႔ ကြၽန္ေတာ္က ကြၽန္ေတာ့္လက္ေမာင္းကို ေသြးစိမ္းရွင္ရွင္ေတြနဲ႔ ပန္းခ်ီေရးၿပီး “ေဟ့ ေအာင္ေဆြ ဒီမွာၾကည့္ ငါ့ေသြးအစစ္နဲ႔ ေရးထားတာ... ေရာ့” ဆိုၿပီး ေပးလိုက္မိတဲ့ အထိပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေနာက္တစ္ခ်က္က ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏွစ္ေယာက္ စလံုးဟာ လက္ေ၀ွ႔ကို ၀ါသနာပါၾကသည္။ သိုင္းကစားတာကိုလည္း ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ၾကသည္။ အရင္က အခုလို ကရာေတး၊ အာကီဒို၊ ကြန္ဖူးတို႔ သိပ္ေခတ္မစားေသးပါ။
ျမန္မာ့သိုင္း၊ ဓားသိုင္း၊ တုတ္သိုင္းေလာက္ပဲ သိၾကေသးသည္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ ေအာင္ေဆြက လြမ္းလိပ္ျပာေတာင္ ဆိုတဲ့ ကဗ်ာရွည္ႀကီး ထဲမွာ ျမန္မာ့ဓားသိုင္း အကြက္ေတြကို ကြက္ ကြက္ကြင္းကြင္း ေပၚလာေအာင္ ေရးဖြဲ႕သြားဖူးသည္။ မည္မွ်ေလာက္ သ႐ုပ္ေပၚသလဲ ဆိုရင္ နားထဲမွာ ဓားခတ္သံေတြ၊ ခြၽင္ခနဲ ခ်က္ခနဲေတာင္ ၾကားေယာင္ လာမိ ေလာက္ေအာင္ပါပဲ။ ဒီကဗ်ာထဲက သ႐ုပ္ေဖာ္ပံုေတြကို ကြၽန္ေတာ္ပဲ ေရးဆြဲေပးရပါသည္။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ ႏွစ္ေယာက္စလံုးဟာ လက္ေ၀ွ႔ ၀ါသနာပါသလို လက္ေ၀ွ႔ပြဲ ႀကိဳက္ၾကသူေတြ ျဖစ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံေက်ာ္ လက္ေ၀ွ႔သမားႏွင့္ ေနာင္ နည္းျပဆရာ ဒိုင္လူႀကီး ျဖစ္လာတဲ့သူ တစ္ဦးနဲ႔လည္း အင္မတန္ ခင္ၾကတယ္။ သူကေတာ့ ကြယ္လြန္သူ က်ားဘညိမ္းပဲ။ က်ားဘညိမ္းဟာ ကြၽန္ေတာ္တို႔ အိမ္ေတြကိုလည္း အေခါက္ေပါင္းမ်ားစြာ ေရာက္ဖူးသလို ကြၽန္ေတာ္တို႔ ကလည္း သူ႔လက္ေ၀ွ႔ ႀကိဳး၀ိုင္းေတြကို ေရာက္ဖူးတယ္။ တျခား လက္ေ၀ွ႔ ေက်ာ္ေတြနဲ႔လည္း သိကြၽမ္းရျပန္တယ္။ ေအးကို၊ ၾကည္ထြန္း၊ ေျမေပြးသိန္းေမာင္တို႔ပဲ။
တစ္ခါတစ္ခါလည္း ကြၽန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ လက္ေ၀ွ႔ ဒိုင္လူႀကီး လုပ္ခဲ့ဖူးသည္။ အဲဒီအခါမွာ ေအာင္ေဆြက ႀကိဳး၀ိုင္းေအာက္မွာ သူကြၽမ္းသည့္ ကာရန္ေတြ၊ နေဘေတြနဲ႔ ရန္သူေခၚ ႀကိမ္းခ်င္းေတြ ေအာ္ဟစ္ၿပီး ေၾကညာတဲ့သူ ျဖစ္ျပန္ေရာ။ ၾကံဳတုန္း ေျပာရဦးမယ္ ဆိုရင္ ေအာင္ေဆြနဲ႔ ကြၽန္ေတာ္ဟာ လက္ေ၀ွ႔ ၀ါသနာ ပါ႐ံုမက၊ ႀကိဳး၀ိုင္းထဲမွာေရာ၊ အျပင္မွာပါ လက္ေ၀ွ႔ ေရးျပခဲ့ဖူးသည္။ ႏွစ္ေယာက္သား တစ္ေယာက္နဲ႔တစ္ေယာက္ သိပ္ခင္ၾက ခ်စ္ၾကေပမယ့္ မၾကာခဏ အႀကီးအက်ယ္ ရန္ျဖစ္ၾကၿပီး သတ္သည္၊ ပုတ္သည္ အထိ ျဖစ္ၾကတာပဲ။ ကြၽန္ေတာ့္ ဘယ္လက္ဖ်ံမွာ ေအာင္ေဆြ ႏွစ္တစ္ လက္မတုတ္နဲ႔ ႐ိုက္လို႔ ေသအထိပါမည့္ ဒဏ္ရာႀကီးရွိသလို ကြၽန္ေတာ္ထိုးလို႔ ေအာင္ေဆြ ႏွာေခါင္း႐ိုးက်ဳိးသြားတာ သူေသေတာ့ ပါသြားေရာပဲ။
ကြၽန္ေတာ္တို႔ဟာ တစ္ေယာက္နဲ႔ တစ္ေယာက္ သိပ္ခ်စ္ ၾကတဲ့ သူငယ္ခ်င္းေတြပဲ။ ဒါက မမူးခင္။ အရက္၀င္လို႔ မူးၿပီ ဆိုတာနဲ႔ ခ်စ္တာေတြ ဘယ္ေရာက္ကုန္မွန္း မသိေတာ့။ သူေသကိုယ္ေသ ႐ိုက္ၾက သတ္ၾက ေတာ့တာပဲ။ ျဖစ္တုန္းက ျဖစ္ၾကေပမယ့္ ၿပီးသြားရင္ ႏွစ္ေယာက္သား ဖက္ငိုခ်င္ ငိုၾကတာပဲ။ ေအာင္ေဆြ၊ ေအာင္လင္း၊ ေအာင္စိုးတို႔ သံုးေယာက္ဟာ ေအာင္သံုးေအာင္ပဲ။ အႏုပညာ ခံယူခ်က္ေတြက ျပင္းထန္သည္။ မိမိတိုင္းျပည္နဲ႔ မိမိလူမ်ဳိးကို အသည္းထဲနင့္ေအာင္ ခ်စ္ၾကသူေတြ။ ဘယ့္ႏွယ္ဘယ့္ႏွယ့္ လူမိုက္ေတြျဖစ္ကုန္ၾက သလဲ မသိေတာ့ပါ။ ဆရာဦးသုခက မိုက္တယ္ဆိုတာ လြယ္ပါတယ္ ဆိုၿပီး ကား တစ္ကား႐ိုက္တယ္။ မၾကည့္လိုက္ရလို႔ ကားအေၾကာင္းေတာ့ မသိပါ။ ကြၽန္ေတာ့္ အဖို႔ေတာ့ “လိမၼာတယ္ ဆိုတာ လြယ္ပါတယ္” လို႔ပဲ ကားတစ္ကား ႐ိုက္ခ်င္တယ္။ မိုက္တယ္ဆိုတာ အင္မတန္မွ ခက္ပါတယ္။ မလြယ္ပါဘူး။ မိမိကိုယ္တိုင္ မမိုက္ဖူးရင္ မိုက္တယ္ဆိုတာ လြယ္ပါတယ္လို႔ ထင္မွာပါ။ လိမၼာတယ္ ဆိုတာကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္တို႔ ငယ္စဥ္က မိုက္ခ်င္တိုင္းမိုက္၊ ဆိုးခ်င္တိုင္း ဆိုးၿပီး ေပေတခဲ့ ေပမယ့္ အခု ကြၽန္ေတာ္တို႔ လိမၼာၾကပါၿပီ။ သံုးေယာက္စလံုး ပုတီးေတြ ကိုယ္စီနဲ႔ ျဖစ္ကုန္ၾက ပါၿပီ။
သည္အခါက်မွပဲ ေအာင္ေဆြနဲ႔ ေအာင္လင္းတို႔ မရွိေတာ့ဘူး။
ေအာင္လင္းလည္း ေသၿပီ။
ေအာင္ေဆြလည္း ေသၿပီ။
ကြၽန္ေတာ္ တစ္ေယာက္တည္း က်န္ေနရတဲ့အခါ သူတို႔ ႏွစ္ေယာက္စလံုးကို တမ္းတရပါသည္။ သည္ေတာ့မွ အေဖာ္ဆိုတဲ့ အႏွစ္သာရကို ေလးေလးနက္နက္ သေဘာ ေပါက္ရပါသည္။ အထူးသျဖင့္ကေတာ့ ကြၽန္ေတာ္နဲ႔ ႏွစ္ကိုယ့္တစ္စိတ္ ေအာင္ေဆြကို ပိုလို႔ တမ္းတရတယ္။ ေအာင္ေဆြဟာ ကြၽန္ေတာ္ ေဆး႐ံုအစံု ေလွ်ာက္တက္ေနရတဲ့ အခ်ိန္မွာ ကြၽန္ေတာ္ ေသရင္ ကြၽန္ေတာ့္အေၾကာင္း ေရးဖို႔ဆိုၿပီး ေရာက္ေရာက္လာ တတ္တယ္။ အခု သူ ေဆး႐ံု ေရာက္ေနတဲ့ အခ်ိန္မွာ ကြၽန္ေတာ့္ ဇနီးကိုမွာတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ လာမၾကည့္ပါ ေစနဲ႔တဲ့။ သူ ေနေကာင္း ပါတယ္တဲ့။ ကြၽန္ေတာ္က သူ႔ေလာက္ စိတ္ဓာတ္ မခိုင္မာဘူး။ ၀မ္းနည္းတတ္လို႔ ေနမွာပါပဲ။
ကြၽန္ေတာ္ ေသရင္ ကြၽန္ေတာ့္ အေၾကာင္းေရးမယ္ ဆိုတဲ့ ေအာင္ေဆြကေတာ့ ကြၽန္ေတာ့္အေၾကာင္း ေရးမသြားႏိုင္ရွာ ေတာ့ဘူး။ ကြၽန္ေတာ္ကသာ သူ႔အေၾကာင္း ေရးေနရၿပီ။
က်ားဘညိမ္း...
ေအာင္လင္း...
ေအာင္ေဆြ၊ မင္းဏီ စတဲ့ ကိုလူေခ်ာတို႔ကေတာ့ တစ္ေယာက္ၿပီး တစ္ေယာက္ ျပန္ႏွင့္ၾကၿပီ။
ေအာင္ေဆြေရ...
မင္းေရးတဲ့...
အလွကိုရွာ
ဘယ္မွာမွမေတြ႕။
တစ္ေန႔ အခ်ိန္တန္ေတာ့
ဆူညံညံ ငိုသံၾကားရတယ္
ရထားေရြ႕ေရြ႕။ ။
ေနာက္ဆံုးရထား ကဗ်ာေလးလိုပဲ မင္းရဲ႕ ေနာက္ဆံုး ရထားကေတာ့ တေရြ႕ေရြ႕ ထြက္ခြာသြားၿပီ။ အလိမၼာ ႂကြယ္၀လွတဲ့ လူ႔ေလာကထဲမွာ က်န္ရစ္ခဲ့တဲ့ အသက္ ေျခာက္ဆယ္ေက်ာ္ လူမိုက္ အဘိုးႀကီးကပဲ လက္ျပ ႏႈတ္ဆက္ လိုက္ရပါတယ္ သူငယ္ခ်င္းေရ...။
ဗဂ်ီေအာင္စိုး