ဒုတိယထပ္ (ယာ) ၌ အာဖရိကျမင္းက်ား ျမက္စားျခင္း
ေမာင္သာခ်ဳိ
ေမာင္သာခ်ဳိ
(တစ္)
မၾကာခဏ အေၾကာင္းတုိက္ဆုိင္၊ အေၾကာင္းတုိက္ဆုိင္တုိင္းမွာ သတိရ၊ သတိရတိုင္းမွာလည္း လြမ္းလြမ္းသြားရသည့္ က်ေနာ့္မိတ္ ေဆြေတြထဲမွာ ကဗ်ာဆရာေဇာ္ (ပ်ဥ္းမနား) ကေတာ့ ထိပ္တန္းက တေယာက္ပဲျဖစ္ပါသည္။ အကိုႀကီး ေဇာ္ (ပ်ဥ္းမနား) က စကား ေျပာေကာင္းလွသူတေယာက္ေတာ့မဟုတ္။ ဒါေပမယ့္ တခ်က္တခ်က္ စကားကိုတင္စားၿပီး ေျပာလုိက္ပံုက လက္ေျဖာင့္တပ္သား တ ေယာက္လုိ ထိခ်က္က ေသခ်ာလြန္းလွသည္။
အာဖရိကျမင္းက်ားေတြနဲ႔ သြားတူေနတာဗ်။ အာဖရိကျမင္းက်ားေတြဟုဆုိကာ သူခပ္ယဲ့ယဲ့ျပံဳးေနပံုက ေဗာ္လ္တဲယားဆန္လြန္းလွပါ သည္။ သူက မၾကာမၾကာဆုိသလို ျမင္းက်ားကို ဋီကာခ်ဲ႕ခ်င္ခ်ဲ႕တတ္သူလည္း ျဖစ္ပါသည္။
“ျမင္းက်ားေတြ စားက်က္ထဲ ျမက္စားေနတာကို ခင္ဗ်ားေတြ႔ဖူးရဲ႕ မဟုတ္လား … လည္ဆံေမႊးတဖြားဖြားနဲ႔ေလ … သိပ္လွေပ့ါ … ျမက္ ခင္းအစိမ္းထူပိန္းပိန္းႀကီးထဲမွာ က်ားတို႔ ျခေသၤ့တို႔က ဝင္ဆြဲသြားတာပဲဗ် … ထြက္လည္း မေျပးၾကဘူး … ျပန္လည္းမတုိက္ခုိက္ဘူး … တခ်က္ေတာ့ တန္႔သြားၿပီး လွည့္ၾကည့္မယ္ေပ့ါ ေနာက္ေတာ့ ဆက္စားေနတာပါပဲ … ကိုယ္က်ားပါးစပ္ထဲ မပါသြားေသးသမွ် ေလာက ႀကီးက စိမ္းလန္းလွပဆဲေပါ့ဗ်ာ”
ကဗ်ာဆရာေဇာ္ (ပ်ဥ္းမနား) ၏ ရယ္သံကေသြ႔ၿပီးေျခာက္ပါသည္။ ဒါေပမယ့္ က်ေနာ့္ရင္ထဲမွာစူးေနသည္။ ေလာကကဓံ လက္ၾကမ္း ႀကီး ကိုယ့္ေက်ာျပင္ေပၚ မက်လာေသးသမွ် ဘာမွအလွမပ်က္ပါဘူးဆိုတာ ဒႆနကို ကဗ်ာဆရာက ရယ္သြမ္းေသြးလိုပံု ရပါသည္။
(ႏွစ္)
လူကို ကုိယ္သန္ရာသန္ရာ ႐ႈေထာင့္မွ တန္ဖိုးျဖတ္အမ်ဳိးအစားခြဲၾကရာ အတၱဟိတ ပရဟိတ ႐ႈေထာင့္မွေန၍ အမ်ဳိးအစား ခြဲျခင္းသည္ လည္း တခုဟု က်ေနာ္ထင္ပါသည္။ အခ်ဳိ႕လူေတြက အတၱအေျခစုိက္။ ငါ၊ ငါ့မိသားစု၊ ငါ့ဝန္းက်င္ လွပေဝစည္ဖုိ႔ဆိုသည္က သူ႔အျမင့္ ဆံုးစိတ္ကူး။ အခ်ဳိ႕လူေတြက်ေတာ့ ပရအေျခစုိက္။ ငါ့လူမ်ဳိး ငါ့ႏုိင္ငံ ငါ့အဖြဲ႔အစည္း လွပေဝစည္ရမည္ဆုိေသာ စိတ္ဓာတ္။ ငါ တေယာက္တည္း လွ႐ံုမွ်ႏွင့္ ေလာကႀကီးမလွ၊ ငါတေယာက္တည္း လံု႐ံုမွ်ႏွင့္ ေလာကႀကီးမလံု၊ ငါတေယာက္တည္း စိမ္းလန္း႐ံုမွ်ႏွင့္ ေလာကႀကီး မစိမ္းလန္းေသာ စိတ္ဓာတ္။
သည္လုိ အတၱကိုေက်ာ္၍ လွမ္းေမွ်ာ္ကာ ၾကည့္တတ္ၾကသူေတြကိုၾကည့္လွ်င္ ေအးေအးေဆးေဆး ကိုယ့္ထမင္းကိုယ္စား၍ နားေအး ပါးေအး ေနႏုိင္ၾကသူေတြခ်ည္းျဖစ္သည္ကုိ ေတြ႔ႏိုင္ပါသည္။ ဆုိၾကပါစို႔ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၊ မဟတၱမဂႏၶီ၊ မာသာထရီဆာ၊ ေခ်ေဂြဗား ရား၊ ဟုိခ်ီမင္း၊ နယ္လ္ဆင္မင္ဒဲလား၊ ေနာ္မန္ဗက္သြန္း၊ စသည္၊ စသည္ စသည္။ သည္ပုဂၢိဳလ္ေတြက ေခတ္ႀကီးရဲ႕ဒုကၡထဲကေန ငါလြတ္ေနရင္ၿပီးတာပဲဟု စိတ္မထားႏိုင္ၾကေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ဳိးေတြ ျဖစ္ပါသည္။ ငါနဲ႔တကြ ေလာကႀကီးလွပဖို႔၊ ငါနဲ႔တကြ ေလာကႀကီးစိမ္း လန္းဖို႔၊ ငါနဲ႔တကြ ေလာကႀကီးလြတ္ေျမာက္ဖို႔၊ ငါနဲ႔တကြ ေလာကကႀကီး အိပ္ေရးဝဖို႔၊ ငါနဲ႔တကြ အစခ်ီသည့္ အိပ္မက္မ်ား။
(သံုး)
အာဖရိျမင္းက်ားဆန္လွသည့္ လိပ္ျပာကုိ ဖ်တ္ခနဲဆုိသလုိ လွမ္းၿပီးမွတ္တမ္းတင္ ေရးျခစ္ထားလုိက္သည့္ ကဗ်ာကေလးတပုဒ္ကို သည္ ရက္ေတြထဲမွာ က်ေနာ္စြဲၿငိေနမိသည္။
ကဗ်ာဆရာက က်ေနာ့္ကို စကားလံုးႏွင့္ ဖမ္းစားထားတာမဟုတ္။ အသံနဲ႔လည္း မဖမ္းစား။ အေတြးႏွင့္သာ ဖမ္းစားထားျခင္းျဖစ္ပါ သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ သူ႔ကဗ်ာထဲမွာ အထူးျပဳလုပ္ထားသည့္ ႐ႈပ္ပြေနသည့္ စကားလံုးေတြမပါ။ အသံနိမ့္ျမင့္ အျဖတ္အေတာက္ေတြကို သူမကစားထား။
၂၀၀၉ ဧၿပီ idea မဂၢဇင္းထဲတြင္ ေဖာ္ျပထားသည့္ သုခမိန္လႈိင္၏ ကဗ်ာ။
တကယ့္ကဗ်ာ
ၿပိဳေတာ့မယ့္ တုိက္အိုႀကီးေပၚမွာ
မၿပိဳပါဘူး ေတြးၿပီးေနတာ
ငါတို႔အရည္အေသြးပါ။
ဘုရားပန္းလဲတယ္
ေသာက္ေတာ္ေရကပ္ကပ္
ဆြမ္းေတာ္တင္တင္
စိတ္ကိုခ်မ္းသာေနတာပဲ။
သည္ကမၻာေပၚမွာ ကဗ်ာဆရာမဖြဲ႔ႏုိင္တာ ဘာမွမရွိဟုဆုိေသာ အက္ခမာတိုဗာ၏ စကားကုိ သတိရဖုိ႔ေကာင္းလွပါသည္။ ဘယ္ေနရာ က ၾကည့္ၾကည့္ရွင္းေနသည့္ ၿမိဳ႕ျပလူေနမႈပံုစံကို ဘယ္လိုဖတ္ဖတ္လင္းေနသည့္ ကဗ်ာဟန္ျဖင့္ ကဗ်ာဆရာက ဖြဲ႔ဆုိလုိက္ျခင္းလည္း ျဖစ္ပါသည္။
က်ေနာ္တို႔ ေန႔စဥ္ဘဝေတြထဲမွာ အလြယ္တကူျမင္ေတြ႔ေလ့ရွိသည့္ ပံုရိပ္ကုိ ကဗ်ာလုပ္ထားျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ တုိက္အိုအိုႀကီးေတြကို မၾကာခဏဆုိသလို က်ေနာ္တို႔ ေတြ႔ဖူးပါသည္။ နံရံကေဆးေတြက ဘာေရာင္မွမရွိေတာ့။ အတြင္းေရာအျပင္ပါ မြဲေျခာက္ေျခာက္။ မုိးရြာ လွ်င္ ဟုိအမုိးသည္အမိုး ေနရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ေရေတြစိမ့္လို႔၊ ေလွကားေအာက္သိုးသိုးႏွင့္။ ျပတင္းေပါက္သံပန္းတံခါးေတြက သံေခ်းအထပ္ထပ္ အဖတ္ဖတ္။ ေရစုိအဝတ္ေတြက ဟုိနားတန္းလန္း သည္နားတန္းလန္း။ ေလွကားအေကြးေတြ စႀကႍအခ်ဳိးေတြမွာက အမႈိက္သ႐ုိက္ေတြ က်င္ငယ္နံ႔ေတြ။ သံုးထပ္ ဒါမွမဟုတ္ ေလးထပ္။ အခန္းအမ်ားစုက ေမွာင္ေမွာင္ပိန္းပိန္း။
သို႔ေသာ္ တခန္းစ ႏွစ္ခန္းစ လင္းေနတာမ်ဳိးေတြကလည္း ရွိတတ္ပါသည္။ ကိုယ့္အခန္းကေလးကို ကိုယ္ကမ္းေျခဟုိတယ္ဆန္ေအာင္ လုပ္ထားတာ။ ေဆးကို အေရာင္ႏုႏုကေလးသုတ္လို႔။ ဆတ္တီအေကာင္းစားနဲ႔။ ေလေအးေပးစက္နဲ႔။ မီးအားျမႇင့္စက္နဲ႔။ ငါးေမြးကန္က ေလးနဲ႔။ ေႂကြျပားကပ္အိမ္သာ ေရခ်ဳိးခန္းနဲ႔။ ကၽြန္းသားပါေကးခင္း ဧည့္ခန္းနဲ႔။ ႐ုပ္ျမင္သံၾကားစက္ အႀကီးႀကီးနဲ႔။ ကြန္ျပဴတာကေလး တ လံုးနဲ႔။ ႐ႈေမွ်ာ္ခင္းပံုပန္းခ်ီကား တခ်ပ္နဲ႔။ ေမႊးေနတဲ့ေလနဲ႔။ ၿပိဳေတာ့မယ့္ တုိက္အိုႀကီးကို သတိမရေအာင္ လုပ္ထားသည့္အခန္း။
အိမ္ရွင္မက မီးပန္းပေဒသာေတြ စိမ္းတခါ ဝါတလွည့္ လင္းေနသည့္ အလူမီနီယံ ဘုရားေက်ာင္းေဆာင္ကေလးဆီမွာ ဘုရားပန္းလဲ လုိက္ ေသာက္ေတာ္ေရကပ္လုိက္ ဆြမ္းေတာ္တင္လုိက္ တတြတ္တြတ္ရြတ္လုိက္ႏွင့္ တုိက္အိုႀကီးထဲကေန ကြက္ၿပီး စိမ္းလန္း ကြက္ၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေနပံုကို က်ေနာ္တို႔ ေန႔စဥ္ဘဝေတြထဲ မျမင္ခ်င္အဆံုးပဲျဖစ္ပါသည္။ ဒါကိုပဲ ကဗ်ာဆရာ သုခမိန္လႈိင္က ကဗ်ာျဖစ္ေအာင္ ေပါ့ ေပါ့ပါးပါးကေလး လုပ္ထားျခင္းျဖစ္ပါသည္။
(ေလး)
အတၱကို အေျခစုိက္သူတို႔၏ လိပ္ျပာက ကုိယ္လြတ္႐ုန္းသည့္ လိပ္ျပာျဖစ္ပါသည္။ ကိုယ့္အခန္းကေလး လင္းေနဖို႔သည္သာ ကိုယ့္ကိစၥ။ ကိုယ့္အခန္းကေလးကို ကိုယ္လံုၿပီဟု ယံုၾကည္ေနဖို႔။ တတုိက္လံုး ၿပိဳတာေတြ သူထည့္မစဥ္းစား။ ပရိတ္ႀကီးသူတို႔ကေတာ့ တခန္းတည္း လင္း႐ံု ႏွစ္ခန္းတည္းလင္း႐ံုႏွင့္ တုိက္အုိႀကီးကို လွသည္ဟုမခံယူ။
ကဗ်ာဆရာက ေက်ာခိုင္းၿပီး ေနတတ္ရင္ ေက်နပ္စရာအလွအပ ကေလးေတြပါဟုဆိုၿပီး သေရာ္သံေငြ႔ေငြ႔ျဖင့္ သူ႔ကဗ်ာကို ဖြဲ႔ထားခဲ့ပါ သည္။
က်ားရဲပါးစပ္ထဲမွာ ကိုယ္မပါသြားေသးသမွ် ျမက္ခင္းေတြကစိမ္းျမလို႔ပါဟုဆိုေသာ အာဖရိကျမင္းက်ားတို႔အေၾကာင္း ေျပာတတ္သည့္ ကဗ်ာဆရာေဇာ္ (ပ်ဥ္းမနား) က သတိရစရာျဖစ္ပါသည္။ ကိုယ့္အသိုက္ က်ဥ္းက်ဥ္းကေလးထဲ ကိုယ္ဝပ္ကာ ဝီစကီကေလးေသာက္ လုိက္၊ ကာရာအုိေကကေလး ဟစ္လုိက္ႏွင့္ တိုက္အုိႀကီးကေန လြတ္ေနသူေတြကို အာဖရိကျမင္းက်ားလို႔မ်ား ေဇာ္ (ပ်ဥ္းမနား) တံဆိပ္ ကပ္ေလဦးမလားမသိ။
ကဗ်ာဆရာ သုခမိန္လႈိင္ကေတာ့ သည္လိုေတြးၿပီး ေနတတ္တာကိုက တကယ့္ကဗ်ာတဲ့။ မၿပိဳပါဘူး ေတြးၿပီးေနစြမ္းတာက အရည္အ ေသြးတရပ္ပါတဲ့။ ျပံဳးရင္းက ခ်စ္ခင္ျမတ္ႏိုးမိရတဲ့ ကဗ်ာကေလး။
ေမာင္သာခ်ဳိ
(ပိေတာက္ပြင့္သစ္ စာေပအႏုပညာ မဂၢဇင္း အမွတ္ ၂၆၊ စက္တင္ဘာလ၊ ၂၀၀၉)