ယဥ္သင္းအိ မဂၢဇင္း မွ လွဳိက္လွဲစြာၾကဳိဆုိပါ၏။



ယဥ္သင္းအိ မဂၢဇင္းပါ ဝထၳဳ၊ ေဆာင္းပါး၊ စာေပ၊ ေဟာေျပာခ်က္မ်ားမွာ ၀ါသနာအေလ်ာက္ စုေဆာင္းထားရွိေသာ အေဟာင္းထဲမွ အေကာင္းမ်ားကုိ အလြယ္တကူ ရယူ ဖတ္ရွဳနုိင္ေအာင္ စုစည္းေပးထား ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိန္ရသလုိ စုေဆာင္းထားရွိေသာ စာေကာင္းမ်ား ဆက္လက္ တင္ေပး သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိဳ.ေသာ စာမူမ်ားကို ကာယကံရွင္မ်ားထံမွ ခြင့္ျပဳခ်က္ မေတာင္းခံရေသးပါက ဤစာျဖင့္ပင္ ခြင့္ျပဳပါရန္ ေလးစားစြာျဖင့္ ခြင့္ေတာင္း ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။ ( သေဘာတူညီမွဳမရွိပါက အီးေမးပုိ႔ အေၾကာင္းၾကား ေပးပါရန္။ e-mail: yinthinnei@gmail.com )

Wednesday, November 24, 2010

ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းႏွင့္သံဃာေတာ္မ်ား

ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းႏွင့္သံဃာေတာ္မ်ား
သက္ပိုင္သူ



ပါေတာ္မမူေသးခင္ႏွင့္ ပါေတာ္မူၿပီးကာစ အခ်ိန္တုန္းက ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေတြရဲ႕ အေျခအေနက သိပ္ၿပီး မကြာလွေသးပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္ ပံု ၃ ပံုကို ႏိႈင္းယွဥ္ျပထားပါတယ္။

(၁)

နံပါတ္(၁) ပံုက ေတာမွီေက်ာင္းသခၤန္းတစ္ခုပါ။ သစ္ရိပ္၀ါးရိပ္ေအာက္မွာ ေတာထြက္ သစ္၀ါးေတြျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ထားတဲ့ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေလးက ဘာအဆင္တန္ဆာမွ မပါေပမယ့္ ခ်စ္စရာေလးပါ။ ျမင္ရတဲ့ သူအတြက္ေရာ၊ ေနရတဲ့ သူအတြက္ပါ ရင္ေအးစရာလို႕ထင္ပါတယ္။



(၂)

ပံု(၂)ကေတာ့ ျမိဳ႕ေနလူတန္းစား သူေဌးသူၾကြယ္ေတြ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းထားတဲ့ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းပါ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ ပင္မအေဆာင္ၾကီး ရွိၿပီး ျပႆဒ္အဆင့္ဆင့္ျဖင့္ လွပေအာင္ခမ္းနားေအာင္ ေဆာက္လုပ္ထားပါတယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ျမိဳ႕ဆန္တဲ့ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေပါ့။


(၃)

ပံု ၃ၾကေတာ့ မင္းမိဖုရားေတြ ေဆာက္လုပ္လွဴဒါန္းတဲ့ ေက်ာင္းေပါ့။ အေဆာင္ေဆာင္ အခမ္းခမ္းနဲ႕ ျပိဳင္ဘက္မရွိေအာင္ လွပါတယ္။ မင္းမိဖုရားလွဴေတာ့လည္း ဘံုခုႏွစ္ဆင့္အထိ ေဆာက္လို႔ရပါတယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ နန္းဆန္တဲ့ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေပါ့ေလ။


တစ္ပါးေဆာင္ေလးေတြလို႔ ထင္ပါတယ္။


၁၈၇၃ခုနစ္ ဇူလိုင္လက မင္းတုန္းမင္းရဲ႕ ေထာက္ပံ့ေငြနဲ႕ ေဆာက္လုပ္ထားတဲ့ ခရစ္ယာန္ ဘုရင့္သံတဲေက်ာင္းပါ။

အဂၤလိပ္လူမ်ိဳး ေဒါက္တာမတ္ အုပ္ခ်ဳပ္သင္ၾကားခဲ့ပါတယ္။ အရြယ္ေရာက္ၿပိး မင္းညီမင္းသားတိုင္း အဲဒီမွာ စာသင္ၾကားရပါတယ္။ ေက်ာင္းတက္လာသူ မင္းညီမင္းသားမ်ားကို ေနာက္ပါေက်းေတာ္ကၽြန္ေတာ္ေတြက ေရႊထီးမိုးၿပီး ပစၥည္းကိ၇ိယာအစံုအလင္နဲ႕ ေက်ာင္းပို႕ၾကပါတယ္။


ဘုန္းၾကီးတစ္ပါးရဲ႕ပံုပါ။ ေညာင္ေစာင္းနဲ႔ မွီအံုးနဲ႔ မိန္႕မိန္႕ၾကီး စံေနတဲ့ ပံုပါ။

ေညာင္ေစာင္းရဲ႕ အေရွ႕မွာလည္း ဘုန္းၾကီးအသံုးအေဆာင္နဲ႕ လွဴဖြယ္ပစၥည္းေတြကိုလည္း ခ်ထားပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ အသံုးအေဆာင္ေတြက ယြန္းထည္ေတြနဲ႕ တူပါတယ္။ အေနာက္မွာလည္း ေရႊခ်ည္ထိုးပန္းခ်ီကားၾကီးကို ခ်ိတ္ဆဲြထားတာ အေတာ့္ကို ခမ္းနားပါတယ္။ ေရႊခ်ည္ထိုးပံုအကုန္လံုးကို မျမင္ရပါဘူး။ အနည္းငယ္ေပၚေနတဲ့ ေရႊခ်ည္ထိုးပံုမွာ နတ္သားႏွစ္ပါး (အထင္)ရဲ႕ေျခေထာက္ကိုပဲျမင္ရပံုေထာက္ရင္အဲဒီေရႊခ်ည္ထိုးပန္းခ်ီကေတာ္ေတာ္ၾကီးတယ္လို႔ထင္ရပါတယ္။


ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းပညာေရးပါ။

ကိုရင္ငယ္ေလးေတြတင္မကဘူး။ ပံုရဲ႕ ညာဘက္အေရွ႔ဆံုးမွာ ဆံရစ္၀ိုင္းေလးနဲ႕ ကေလးေလးတစ္ေယာက္ပါပါတယ္။ သူတို႔ဖတ္ေနတဲ့ ရွွည္ရွည္အျပားေတြက ေပစာေတြ မဟုတ္ၾကပါ။ သစ္သား သင္ပုန္း ေတြျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ သစ္သား သင္ပုန္း ေတြရဲ႕မ်က္ႏွာျပင္ကို ထမင္းရည္ နဲ႕ မီးေသြးမႈန္႕ႏုႏု ကို ေရာနယ္ၿပီး အနက္ေရာင္ မ်က္ႏွာျပင္ေခ်ာေခ်ာ ရေအာင္ အေရာင္ဆိုးတယ္။ ၿပီးေတာ့ေနလွန္းၿပီး အေျခာက္ခံတယ္။

စာေရးေတာ့ “ကန္႕ကူဆံ” လို႕ေခၚတဲ့ သဘာ၀တြင္းထြက္ ေျမျဖဴတမ်ိဳးနဲ႕ေရးတယ္။ တေန႕တာ စာတက္ၿပီးရင္ ေနာက္တေန႕အတြက္ စာအသစ္ေရးဖို႕ သင္ပုန္းက ေရးၿပီးစာေတြကို ေဆးေက်ာလို႕ ဖ်က္ပစ္ၿပီး အနက္ေရာင္ျပန္ဆိုးရတယ္။

အဲဒါကုိ ‘သင္ပုန္းေခ်တယ္’ လို႕ေခၚပါတယ္။ ဒီကေန႕ သံုးေနၾကတဲ့ ‘သင္ပုန္းေခ်’ ဆုိတဲ့စကားလံုးရဲ႕အရင္းအျမစ္ပါ။

စာေရးတာကို စ ၿပီးသင္ေတာ့ စာသင္သားက လက္မၿငိမ္ေသးပါ။ ဆရာ/ဘုန္းေတာ္ႀကီးက စာသင္သားရဲ႕လက္ကို ကူညီကိုင္ၿပီး စာလံုးေရးပံု၊ ဆြဲဲပံု၊ လွည့္ပံုကိုသင္တယ္။ ပထမအဦးဆံုး ငယ္ဆရာေပါ့။
အဲဒီဆရာကို ‘ကန္႕ကူလက္လွည့္’ ငယ္ဆရာ လို႕ေခၚပါတယ္။

အေနာက္မွာလည္း အရြယ္အစားအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႕ ဗုဒၶရုပ္ပြားေတာ္အဆူဆူကိုလည္း ဖူးႏိုင္ပါတယ္။ ဘုန္းၾကီးေက်ာင္းေတြမွာ ဟိုးယခင္ကတည္းက အခုလိုရုပ္ပြားေတာ္ေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားထား၇ွိပါတယ္။ အကုန္လံုးကလည္း လက္ရာေျမာက္ပါတယ္။


ဘုန္းၾကီးတစ္ပါး သက္ေတာင့္သက္သာနဲ႕ စာဖတ္ေနတဲ့ပံုပါ။

ေရႊခ်ည္ထိုးကို ကန္႕လန္႕ကာအေနနဲ႕ သံုးၾကတာေတြ႔ႏိုင္ပါတယ္။


ဘုန္းၾကီးတစ္ပါးကို ပင့္ေဆာင္လာတဲ့ ေ၀ါပါ။

လူ၄ေယာက္ထမ္းရပါတယ္။ ၾကည့္ရတာ မင္းဆရာလို႔ထင္ပါတယ္။


မႏၱေလးေတာင္ကို ၾကီးပြားတိုးတက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပးခဲ့တဲ့ ရေသ့ၾကီးဦးခႏၱီပံုေတာ္။

ဆရာေတာ္ၾကီးက ကိုလိုနီေခတ္မွာ မႏၱေလးေတာင္ဘက္စံု ဖြံျဖိဳးတိုးတက္ေအာင္လုပ္ႏိုင္ေတာ့ ဆရာၾကီးမွာ ေရႊျဖစ္ေငြျဖစ္ေအာင္ လုပ္ႏိုင္တဲ့ အဂၢိယပညာေပါက္တယ္လို႔ လူေတြက ထင္ေၾကးေပးၾကတယ္။ အဂၤလိပ္အရာ၇ွိေတြက မယံုေတာ့ ရေသ့ၾကီးကို ေမးပါတယ္။ ရေသ့ၾကီး ဦးခႏၶီက သူ႕မွာဘာပညာမွမရွိပါဘူးဆိုတာ ေျပာလည္း မယံုပါဘူး။ ေနာက္ဆံုးမွာ ရေသ့ၾကီး ဒီေလာက္ေတာင္ သိခ်င္တာျပမယ္ဆိုၿပီး သူ႔ရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္းေဒါင္ခ်ာကိုခ်ၿပီး လမ္းေဘးမွာ တင္ပလႅင္ေခြထိုင္ၿပီး တရားမွတ္ပါေတာ့တယ္။ အဲဒိအခါလမ္းသြားလမ္းလာေတြက ရေသ့ၾကီးကို ၾကည္ညိဳလြန္းေတာ့ ပါလာတဲ့ေရႊစ ေငြစေတြကို ေဒါင္ခ်ာထဲကို တရိုတေသလွဴဒါန္းၾကတာ ခဏေလးနဲ႕ ျပည့္သြားတယ္။ အဲဒီေတာ့ အဂၤလိပ္ေတြလည္း ပါးစပ္အေဟာင္းသားနဲ႕ က်န္ခဲ့ပါေတာ့တယ္။


ဘုန္းၾကီးပ်ံပါ။

ဆင္ပံုစံကို ဘယ္လိုလုပ္ၿပီး ဘုန္းၾကီးရဲ႕ ရုပ္ကလာပ္ကို ဘယ္လိုပင့္ေဆာင္တင္ထားလဲ။

ျမန္မာေတြမွာ တစ္စံုတစ္ေယာက္ေသဆံုးရင္ ခ်က္ခ်င္းသၿဂၤိဳဟ္ရမယ္။ ရက္မကူးရဘူးလို႔ ဘာသာေရးအရ မသတ္မွတ္ထားပါဘူး။ အသုဘစ်ာပနဆိုတာ ေနာက္ဆံုး လူတစ္ေယာက္ကို ျပဳစုရျခင္းလို႔ ခံယူထားလို႔နဲ႕တူပါတယ္ ေျခခင္းလက္ခင္းသာယာမွ စ်ာပနပဲြ လုပ္ၾကတယ္။ ရာသီဥတုဘဲျဖစ္ျဖစ္ ေရၾကီးေနလို႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ခ်က္ခ်င္းမသၿဂိဳဟ္ႏိုင္ေသးရင္ ရင္ခဲြက်ပ္စည္း၊ ဖဲြျပာအျပည့္ထည္းၿပီး “ေအးမသာ” လုပ္တတ္ၾကတယ္။ ေရလြတ္ရာ သစ္ပင္အျမင့္မွာ လင့္ထိုးၿပီး အေလာင္းကို တင္ထားရင္ထား မထားရင္ ေတာင္ကမ္းပါးယံမွာ တင္ထားတတ္ၾကသတဲ့။ ဘုန္းၾကီး ျဖစ္ေနရင္ေတာ့ တခမ္းတနား နိဗာန္ေက်ာင္းေဆာက္ၿပီး တေပါင္းလေရာက္မွ ပဲြလမ္းသဘင္ျဖင့္ သၿဂိၤဳဟ္ၾကပါတယ္။ အဲဒိအခါမွာ ဧယင္က်ဴးဖို႔ အၿငိမ့္မင္းသမီးေတြက အေရးပါပါတယ္။ အၿငိမ့္မင္းသမီးေတြအတြက္ ဧယင္က်ဴးၾကီး အတတ္ပညာက မျဖစ္မေနတတ္ေျမာက္ရမယ့္ ပညာပါ။ ဘုန္းၾကိးအေလာင္းကို အမ်ားပူေဇာ္လို႔ ရမယ့္ေနရာကို ေရႊ႕ၿပီး ၊နိဗာန္ေက်ာင္းခ်ေခၚ ခန္းဖြင့္ပဲြမွာ ဧယင္က်ဴးတဲ့သူက ဘုန္းၾကီး ဧယင္ပုခက္ေပၚမွာ ျပင္ဆင္ထားတဲ့ ဘုန္းၾကီးရုပ္ကလာဘ္ကို လက္နဲ႕ လႊဲရင္း ဘုန္းၾကီးနဲ႔ ပါတ္သတ္သမ်ွကို ကဗ်ာစာဖဲြ႔ၿပီး ငိုခ်င္းဖဲြ႕ၾကပါတယ္။

တခ်ိဳ႕နိဗာန္ေက်ာင္းေတြကို ေအာက္မွာဟသာၤ သို႔မဟုတ္နဂါးရုပ္ခံၿပီး ဘံုအဆင့္ဆင့္နဲ႕ ေဆာက္တတ္ပါတယ္။ အေ၀းကေနၾကည့္ရင္ ဘုန္းၾကီး ပ်ံရွိတာ ျမင္ရေအာင္ ့ျမင့္ႏိုင္သမ်ွအျမင့္ကို ရေအာင္ ေဆာက္ပါတယ္။

ျမန္မာေတြမွာ တစ္စံုတစ္ေယာက္ေသဆံုးရင္ ခ်က္ခ်င္းသၿဂၤိဳဟ္ရမယ္။ ရက္မကူးရဘူးလို႔ ဘာသာေရးအရ မသတ္မွတ္ထားပါဘူး။ အသုဘစ်ာပနဆိုတာ ေနာက္ဆံုး လူတစ္ေယာက္ကို ျပဳစုရျခင္းလို႔ ခံယူထားလို႔နဲ႕တူပါတယ္ ေျခခင္းလက္ခင္းသာယာမွ စ်ာပနပဲြ လုပ္ၾကတယ္။ ရာသီဥတုဘဲျဖစ္ျဖစ္ ေရၾကီးေနလို႔ပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ခ်က္ခ်င္းမသၿဂိဳဟ္ႏိုင္ေသးရင္ ရင္ခဲြက်ပ္စည္း၊ ဖဲြျပာအျပည့္ထည္းၿပီး “ေအးမသာ” လုပ္တတ္ၾကတယ္။ ေရလြတ္ရာ သစ္ပင္အျမင့္မွာ လင့္ထိုးၿပီး အေလာင္းကို တင္ထားရင္ထား မထားရင္ ေတာင္ကမ္းပါးယံမွာ တင္ထားတတ္ၾကသတဲ့။ ဘုန္းၾကီး ျဖစ္ေနရင္ေတာ့ တခမ္းတနား နိဗာန္ေက်ာင္းေဆာက္ၿပီး တေပါင္းလေရာက္မွ ပဲြလမ္းသဘင္ျဖင့္ သၿဂိၤဳဟ္ၾကပါတယ္။ အဲဒိအခါမွာ ဧယင္က်ဴးဖို႔ အၿငိမ့္မင္းသမီးေတြက အေရးပါပါတယ္။ အၿငိမ့္မင္းသမီးေတြအတြက္ ဧယင္က်ဴးၾကီး အတတ္ပညာက မျဖစ္မေနတတ္ေျမာက္ရမယ့္ ပညာပါ။ ဘုန္းၾကိးအေလာင္းကို အမ်ားပူေဇာ္လို႔ ရမယ့္ေနရာကို ေရႊ႕ၿပီး ၊နိဗာန္ေက်ာင္းခ်ေခၚ ခန္းဖြင့္ပဲြမွာ ဧယင္က်ဴးတဲ့သူက ဘုန္းၾကီး ဧယင္ပုခက္ေပၚမွာ ျပင္ဆင္ထားတဲ့ ဘုန္းၾကီးရုပ္ကလာဘ္ကို လက္နဲ႕ လႊဲရင္း ဘုန္းၾကီးနဲ႔ ပါတ္သတ္သမ်ွကို ကဗ်ာစာဖဲြ႔ၿပီး ငိုခ်င္းဖဲြ႕ၾကပါတယ္။

တခ်ိဳ႕နိဗာန္ေက်ာင္းေတြကို ေအာက္မွာဟသာၤ သို႔မဟုတ္နဂါးရုပ္ခံၿပီး ဘံုအဆင့္ဆင့္နဲ႕ ေဆာက္တတ္ပါတယ္။ အေ၀းကေနၾကည့္ရင္ ဘုန္းၾကီး ပ်ံရွိတာ ျမင္ရေအာင္ ့ျမင့္ႏိုင္သမ်ွအျမင့္ကို ရေအာင္ ေဆာက္ပါတယ္။



သက္ပိုင္သူ
http://www.thetpaingthu.com

မာတိကာ


statistics

web tracker