ယဥ္သင္းအိ မဂၢဇင္း မွ လွဳိက္လွဲစြာၾကဳိဆုိပါ၏။



ယဥ္သင္းအိ မဂၢဇင္းပါ ဝထၳဳ၊ ေဆာင္းပါး၊ စာေပ၊ ေဟာေျပာခ်က္မ်ားမွာ ၀ါသနာအေလ်ာက္ စုေဆာင္းထားရွိေသာ အေဟာင္းထဲမွ အေကာင္းမ်ားကုိ အလြယ္တကူ ရယူ ဖတ္ရွဳနုိင္ေအာင္ စုစည္းေပးထား ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိန္ရသလုိ စုေဆာင္းထားရွိေသာ စာေကာင္းမ်ား ဆက္လက္ တင္ေပး သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိဳ.ေသာ စာမူမ်ားကို ကာယကံရွင္မ်ားထံမွ ခြင့္ျပဳခ်က္ မေတာင္းခံရေသးပါက ဤစာျဖင့္ပင္ ခြင့္ျပဳပါရန္ ေလးစားစြာျဖင့္ ခြင့္ေတာင္း ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။ ( သေဘာတူညီမွဳမရွိပါက အီးေမးပုိ႔ အေၾကာင္းၾကား ေပးပါရန္။ e-mail: yinthinnei@gmail.com )

Monday, February 14, 2011

ေတာေစ်း

ေတာေစ်း
ခင္ခင္ထူး

သည္ကေန႔က ေစ်းေန႔ ဆိုေတာ့ တစ္ရြာလံုး မိုးမလင္းခင္ကတည္းကတလႈပ္လႈပ္။ ေလးရက္ တစ္ေစ်း ဆိုေတာ့ ေစ်းတစ္ပတ္ လြတ္လိုက္ လို႔ မၿဖစ္ပါ။ ေစ်းေန႔ ကို မသိ လိုက္ေလၿခင္း လို႔ေတာ့ မရွိၾက။ ေစ်းၾကိဳည ကတည္းက ၀ယ္ဖို႔ၿခမ္းဖို႔ စာရင္းတို႔ ထားၾက ရတာ မဟုတ္လား။

မနက္မိုးမလင္းခင္ ၾကက္ဦးတြန္ကတည္းက ေစ်းကေလးဆီက အသံေတြ တအုပ္အုပ္ ၾကားေနရၿပီ။ ေစ်းဆီက ဆိုေသာ္လည္း နီးနီးေတာ့မဟုတ္ပါ။ ေရာင္နီကေလး စို႔လာၿပီဆိုသည္ႏွင့္ ရြာေပါင္းစံုက ေလွေတြ၊ လွညး္ေတြ ေစ်းဘက္ကိုဦးတည္ၾကၿပီ။ ေစ်းကၿမစ္ ႏွင့္ ကပ္လ်က္ဆိုေတာ့ ၿမစ္ေလက ကမ္းပါး ထိပ္ ေသာင္ကုန္း ေပၚမွာ ရွိေနသည့္ ေစ်းကေလးဆီကို စြတ္စြတ္ရြတ္ရြတ္ ေရာက္လာတက္ေသး၏။
ေစ်းက မိုးလင္း မွ စည္သည္ ဆိုေသာ္လည္း မနက္ေစာေစာ ေမွာင္ၾကီးမည္းမည္း ကတည္း က ေရာက္ေန ၾကတာ လည္း ရွိပါ၏။  အေ၀းရြာေတြက လွမ္းၾကည့္လွ်င္ ေစ်းခင္း ေမွာင္ေမွာင္ဆီက ေစ်းမီးခြက္ ေရာင္ ကေလးေတြ၊ ပိုးစုန္းၾကဴး ကေလးေတြ ေတာက္စားေနၾကသလို ဖ်ိဳးဖ်ိဳးေဖ်ာက္ေဖ်ာက္ ၿမင္ေနရသည္။ ေရာင္ၿခည္ဦး ေနၿခည္ ကေလး ဖ်န္းပက္လိုက္သည္ ႏွင့္ ၿမစ္ကမ္းေဘးက ေစ်းကေလး ဘြားခနဲ ေပၚလာ ခဲ့ေလၿပီ။

  သည္ေစ်းကေလးက ေလးရက္တစ္ေစ်းဆိုေသာ္လည္း သည္ဘက္နယ္က ရြာေတြအဖို႔ေတာ့ ဆယ္ႏွစ္ပြဲ ေစ်းၾကီး လို အားကိုးရေသာေစ်း ၿဖစ္ပါ၏။ ပဲေစ်း၊ ႏွမ္းေစ်း၊ ၾကက္သြန္ေစ်းက သည္ေလးရက္ တစ္ေစ်း မွာ ေစ်းတိုက္ ၾကရသည္။ သူ႔ရြာသူေစ်း၊ ကိုယ့္ရြာကိုယ့္ေစ်း သိခြင့္ရၾကသည္။ ရြာသီးႏွံ လာေကာက္ေသာ လက္ခြဲ ပြဲစားမ်ား ကိုယ္တိုင္ သည္ပင္ ေလးရက္တစ္ေစ်းမွာ ကုန္ေစ်းႏႈန္း စနည္းနာၾကရသည္။ ၿမိဳ႔ပြဲရုံ ေတြက သက္မွတ္သည့္ေစ်းကို ရြာေတာင္သူေတြ ဘယ္လိုသေဘာထား ၾကသလဲ လာ `ေထာက္` ၾကရသည္။ ကၽြဲ၊ ႏြား အလဲအထပ္ အေရာင္း အ၀ယ္ လုပ္ၾကသူေတြလည္း သည္ ေစ်းကေလးထဲမွာ ေၿခခ်င္းလိမ္ ေန တတ္ၾကပါသည္။

က်န္တာက ေစ်း၀ယ္ရင္း တစ္ရြာ့တစ္ရြာ လူၾကံဳပါးႏိုင္သည္။ ဖိတ္စာကမ္းႏိုင္သည္။ ရပ္သတင္း၊ ရြာသတင္း ၾကားႏိုင္သည္။ လူမမာလွမ္း ေမးႏိုင္သည္။ အဖိတ္အၿပဳ၊ အမွာအကမ္း လုပ္ႏိုင္သည္။ အလွဴပြဲ၊ ဘုရားပြဲ၊ ဇာတ္ပြဲ ေတြအေၾကာင္း သတင္းရႏိုင္သည္။ ဘယ္သူ႔သားနဲ႔ ဘယ္သူ႔ သမီး ဘယ္ေန႔ ဘယ္ရက္ မဂၤလာေဆာင္ မွာ ၿဖစ္လို႔လာေစခ်င္တာလည္း ပါတတ္သည္။ ဘယ္သူေတာ့ၿဖင့္ ေရာဂါသည္းလို႔ ပ်က္စီး လို႔ ဆိုတာေတြလည္း ၾကားႏိုင္သည္။ သည့္အတြက္ သာေရး နာေရးကိစၥ အ၀၀အတြက္ ေစ်းရက္ကို ရက္တြက္ကာ ေစ်း၀ယ္ဖို႔ ေဆာင္ရြက္ၾကရသည္။ ၿမိဳ႔ကေရာက္လာ္တက္ေသာ အသင့္ထည္၊ စက္ထည္ အ၀တ္အစား ကေလး ၀ယ္ခ်င္ေတာ့လည္း သည္ေစ်းကိုပဲ ေၿပးလာၾကရတာမဟုတ္လား။ တစ္ထည္ၿပီး တစ္ထည္ ေကာက္စြပ္ၾကည့္။ မေတာ္လွ်င္ ပစ္ခ်လိုက္။ ေတာ္တာ ေတြ႔လည္း ေစ်းကို ေခါက္ခ်ိဳး ဆစ္ၾက ေတာ့သည္။

   ``မရိုးကုန္းက သန္းတင္တို႔ အလွဴတုန္းကမ်ား ပိတ္ေဖာက္ဇာေတြခ်ည္း မ႑ပ္ထဲ ပလူပ်ံသြားခ်က္ေတာ့ ဒီး တိုုက္လို႔ မ်က္လံုး မလြတ္ဘူး။ အလွဴက အၿငိမ့္ခဲသဲ့ အလွဴၾကီးဆိုေတာ့ ေတာ္ရံုအ၀တ္နဲ႔ မတိုးခ်င္ ၾကတာလည္း ပါသာေပါ့။ တစ္ကိုက္တစ္ေထာင္ေက်ာ္ ႏွစ္ေထာင္ေက်ာ္ေအ၊ ကိုယ္ေတာသူေတာင္သား ေလာ္မာရာ က်မွန္းလည္း သိပါရဲ႔။ ေနာင္ခါလာ ေနာင္ခါေရာက္ရား အမ်ားတန္းတူ ၀ယ္၀တ္ရေတာ့သာပဲ။``

   အထည္စကို ပိုုက္ဆံလံုးခနဲ ခဲခနဲ ေပးၿပီး ၀ယ္ရမွာ ႏွေၿမာတတ္ၾကသူေတြဆိေတာ့ ပဲရိတ္၊ ႏွမ္းရိတ္၊ ၾကက္သြန္ ေဖာ္ခ်ိန္ ကေလးမွာ တစ္ခ်ိဳ႔ခ်င္းသြင္းၾကရင္း ၀တ္ၾကရသည္။ ေတာသူေတာင္သားမ်ားအဖို႔ ခါးေရး ထက္ ၀မ္းေရး ကို ဦးစားေပးၾကရသူေတြ မဟုတ္လား။ ေပၚတုန္းေပၚခါ  အခင္းက ထြက္သည့္ သီးႏွံ ကေလး ထုတ္ေရာင္းၾကကာ အိမ္အတြက္ လိုအပ္သမွ် က်ီၿပည့္ပုတ္ၿပည့္ ၀ယ္တက္ၾကသည္။ ေစ်းကေလး ထဲ မွာ ထြန္၊ထယ္၊ေပါက္ၿပား၊တူရြင္းကအစ ႏြားနဖားၾကိဳး၊ ႏြားၿခဴလံုး၊ေတာစီးဖိနပ္ေတြအဆံုး ေတာင္သူသံုး ပစၥည္း လိုရာအကုန္ရႏိုင္သည္။

ဧရာ၀တီႏွင့္ခ်င္းတြင္းၾကား ေရႊလံ၊ၿမစ္စုတ္ဘက္ကလာေရာင္းၾကေသာ ေတာင္း၊ ပလံုး၊ ဆန္ေကာ၊ ဆန္ကာ သည္ေတြကေတာ့ မနက္အေစာထိေအာင္ မေစာင့္ ညဘက္ကတည္းက ေစ်းဘက္ကမ္း ကူးလာၾက သူေတြ ၿဖစ္သည္။ ရြာကေနေတာင္ပလံုးေတြ လွည့္ၿပီး တစ္စီးတိုက္တင္ကာ ဧရာ၀တီၿမစ္ကို ေလွၿဖင့္ ညၾကီး ေမွာင္မဲထဲ ၿဖတ္ကူးခဲ႔ၾကရသည္။ ေစ်းကိုေရာက္ဖို႔မလြယ္ေသာ္လည္း မေရာက္မရွိၾကပါ။ ၀ီရိယ ေကာင္းသူ ေတြ မဟုတ္လား။ေစ်းရက္တိုင္းေရႊလံၿမစ္စုတ္ဘက္ကေစ်းသည္ေတြေရာက္ေနက်၊ ေတာင္းပလံုး၊ ဆန္ေကာ၊ ဆန္ကာ ပင္ မက ေရႊလံငရုတ္ကလည္း နာမည္ရလွပါ၏။ ငရုတ္သီးဆိုေသာ္လည္း  စပ္ၿခင္း၊ ပူၿခင္း မရွိ ခပ္ဆိမ့္ဆိမ့္ ကေလးၿဖင့္ ေမႊးလွသည္။ ေရႊလံငရုတ္ဆိုလွ်င္ ေက်းရြာ အိမ္ရွင္မတိုင္း ၀ယ္ၾက ရသည္။ ေကာင္းလည္း ေကာင္းတာကိုး။

သည္ေစ်းကေလးကို ေရာက္လာေနက် ေစ်းသည္ေတြ၊ ေစ်း၀ယ္ေတြဆိုတာကလည္း ေ၀းေ၀းလံလံ မဟုတ္ေသာ တေၾကာတစပ္တည္း ရြာေတြကဆိုေတာ့ တစ္ဦးတစ္ဦး ခင္မင္ရင္းစြဲ ရွိေနၾကတာကလည္း ခ်စ္စရာ ဓေလ႔ၿဖစ္သည္။ သည္ေစ်းခင္းက်ည္းက်ည္း ကေလးထဲ ေလးရက္တစ္ခါ မ်က္ႏွာခ်င္း အပ္ၾကရ မဟုတ္လား။ အေရွ႔ၾကည္းေတာတန္းရြာေတြဘပကဆီက ၾကက္သြန္ၿဖဴ၊ၾကက္သြန္နီ၊ဂ်ဴံေစ႔၊ ကုန္ေဆး စသည႔္ ေတာထြက္ ကုန္ေတြ ေတာင္းၾကီးေတာင္းငယ္ႏွင့္ လွည္း၀င္ရိုးက်ိဳးမတက္ တင္တက္ၾကသလို၊ ဆီမီးခံု ရြာဘက္က မုန္႔လက္သုတ္သည္ေတြ၊ ငရုတ္သီးေၾကာ္သည္ေတြက၊ ၿမိဳ႔ကုန္ေရာင္းခ်ၾကေသာ ေစ်းသည္ ေတြကလည္း ေစ်းေန႔တိုင္း ေလွ ႏွင့္ စုန္လာၾကရံုသာ။

ၿမစ္ ဟိုဘက္ကမ္း၊ သည္ဘက္ကမ္း နရန္းရြာေတြက ရြာအခင္းထြက္ ခရမ္းခ်ဥ္သီး၊ခရမ္းသီး၊ ပဲသီး၊ဗူးသီး စသည့္ သီးႏွံလတ္လတ္ဆတ္ဆတ္ေတြကလည္း ေစ်းေရာင္းရင္း၊ေစ်း၀ယ္ရင္း အခ်ိန္တန္ေတာ့ ကုန္ခဲ႔သည္္ ခ်ည္းၿဖစ္၏။ တခ်ိဳ႕ကလည္း ပဲကေလးတစ္ေတာင္စ၊ ႏွစ္ေတာင္းစ ေရာင္းဖို႔လာၾကရင္း အိမ့္ဗာဟီရ ကေလး ေတြ ၀ယ္ၾကသည္။ ေစ်းထဲမွာပဲ ေငြေဖာ္၊ေစ်းထဲမွာပဲ ေငြသံုးၾကရသူေတြပါတကား။

     ``ေဟးတင္အိ ညည္းတို႔ရြာက ကိုေက်ာက္ၿဖံဳးကို ေၿပာလိုက္ပေအ၊ဇလပ္ကုန္းက မလွရွင္က မႏွစ္တုန္းက ယူသြားတဲ႔ မ်ိဳးပဲတစ္တင္းဘိုး လာဆပ္လွည့္ဦးလို႔ ငါ့ကိုမွာလိုက္လို႔ေဟ့ ၾကားထဲက ေၿပာရေသာ ေၾကြးရွင္ ႏွင့္ ေၾကြးခံ သူၾကား ဘာမဆိုင္ ညာမဆို္င္ သူ႔ကိစၥကို ကိုယ့္ကိစၥ လုပ္ၾကသူေတြလည္းမရွားပါ။ တိုးတိုး ေၿပာတာ မဟုတ္ေတာ့ ေဘးဘီက လူေတြ အကုန္ၾကားႏိုင္သည္။ ကိုေက်ာက္ၿဖံဳး အေၾကြးရွိတာလည္း အားလံုး သိကုန္ၾက၏။ သည့္အတြက္ ဘယ္ူသူ႔ဘယသူမွ ရွက္စရာမလိုပါ။ ဒါမ်ိဳးကရိုးလွၿပီ။ ဘယ္သူေတြ ဘာ အေရးအေၾကာင္း ရွိရွိ ေအာ္ၾကီးဟစ္က်ယ္ ေၿပာတက္ၾကသူေတြကိုး။ တိုုးတိုးေၿပာပါေအလို႔ ပိတ္ခ်င္ လို႔လည္း မရပါ။ ``တိုးတိုးလုပ္ႏိုင္ေပါင္ေအ၊ မွန္သာေၿပာ သဲ႔ဟာကို` ဆိုတာ အဆစ္ပါလာလိမ့္ဦးမည္။

  ေစ်းထဲမွာ အထည္ဆိုင္က မ်ားမ်ားရွိတာမဟုတ္။ မသကာ သံုုးေလးဆိုင္္ေလာက္ရွိတာ ဆိုေတာ့ တစ္္နယ္လံုုး သည္ဆိုင္သံုး  ၊ေလးဆိုင္မွာ တင္သမွ် အဆင္ေတြကိုသာ ၀တ္ႀက ေပေတာ့။ ျမိဳ႕ေပၚမွာ အဆင္ဆန္း ေပၚျပီးဆိုသည္ႏွင့္ သည္ေစ်းကို မေရွးမေႏွာင္း ေရာက္လာ တတ္သည္။ မႏၱေလး၊ ျမင္းျခံလို ျမိဳ႕ေတြ ႏွင့္ အဆက္အစပ္ရွိသည့္ရြာ မဟုတ္ လား။

တတ္ႏိုင္သူေတြက တတ္ႏိုင္သလို အထည္စ ေကာင္းေကာင္း၊ အဆင္ေကာင္း ေကာင္း၀ယ္၀တ္ ႀကေသာ္လည္း အမ်ားကေတာ့ ေတာ္ရုံတန္ရုံႏွင့္ ျပီးႀက ရသည္။ သစ္ ခင္းကိုင္းခင္းထဲ ဆင္းႀကရသူ ေတြ ဆိုေတာ့ ဂိုက္ဆိုက္မလိုပါ။ ေတာ္၀တ္ေတာစား ခ်ည္ ခိုင္ခိုင္ ဆိုလွ်င္ ရျပီ။ ပြဲ၀တ္လမ္း၀တ္ အထည္းမ်ိဳး ဆိုလွ်င္ေတာ့ ရိုရိုေသေသ ရိွတတ္ႀက သည္။ ပြဲ၀င္၀တ္ႀကျပီ ဆိုေတာ့ လည္း ပရုတ္လုံး နံ႔ ေမႊးေမႊး ကေလးႏွင့္။

ေစ်းအေနာက္ဘက္ၿခမ္း ဧရာ၀တီၿမစ္ဘက္ကို ေက်ာေပးထားေသာ ရြာလက္ဖက္ရည္ ဆိုင္ေတြကလည္း ေစ်းေန႔တိုင္း လူလံုးၾကီးက်ပ္ကာ စည္ကားလွး၏။ ေခါက္ဆြဲသုတ္၊ မုန္႔ဟင္းခါး၊အေၾကာ္စံု စသၿဖင့္ု ရြာမုန္ု႔ ရြာသေရစာ ကေလးေတြ အဖီခ်ခံုထိုးေရာင္းၾကေသာ မုန္႔ေစ်းတန္းကေလးလည္းရွိသည္။

ေလးရက္တစ္ခါမွ ေတြ႔ရသည့္မုန္႔ေတြ၊သေရစာဆိုေတာ့   လူအံုေနတက္ပါသည္။ မုန္႔ေစ်းတန္း တဲကေလး ေတြဆီက မီးခိုးတအူအူ။
       က်ြန္မကေတာ့ ရြာၿပန္ၿဖစ္ေလတိုင္း က်ြန္မတို႔ရြာႏွင့္တိုင္၀က္ေလာက္ေ၀းသည့္ ဂင္ဂဲ႔ေစ်းကို မေရာက ္မၿဖစ္ ေရာက္ေအာင္သြားၿမဲၿဖစ္ပါသည္။ ေစ်းလည္ခ်င္္တာထက္ အရြာရြာ အေ၀းေ၀း ၿပန္႔ၾကဲေနၾကေသာ က်ြန္မ ေဆြမ်ိဳး မ်ားကို စုစုေ၀းေ၀း ႏႈတ္ဆက္ႏိုင္လို႔ၿဖစ္ပါ၏။

  ``ညည္း ဂင့္ဂဲေစ်းေန႔သာ သြားပါေအ၊ ေလွခ လွည္ခ မကုန္္ဘဲ မ်က္ခြက္ေတြအကုန္လံုး ေတြ႔ရပါ့``
        ၾကီးေတာ္ေၿပာလည္း ေၿပာစရာ။ ၿမင္သမွ် ေတြ႔သမွ် မ်က္ခြက္ေတြက အေဖ့အမ်ိဳး၊ အေမ့အမ်ဳးိ ကင္းသည္ မရွိ။ ဂင့္ဂေစ်းကိုက်ြန္မ ေရာက္ခ်င္သည့္ ေနာက္တစ္ေၾကာင္းက ေတာမုန္႔ကေလးေတြ စားခ်င္ တာလည္း ပါပါ၏။  ၿပီးေတာ့ ဧရာ၀တီၿမစ္ကမ္းေဘး သဲေသာင္ခံုၿမင့္ပၚက ေတာေစ်းကေလးကို လာေရာက္ ၾကေသာ ေတာသူေတာင္သားမ်ား ၏ဘ၀ ေ၀ဒနာေပါင္းစံုက္ို မွ်ေ၀ခံစားခ်င္တာလည္း ပါ ပါသည္။ ေလွႏွင့္လွည္းေတြကို မ၀စတမ္းၾကည့္ႏိုင္ေသာ ေနရာ။ ေက်းလက္သဘာ၀သရုပ္ေဖာ္ ပန္းခ်ီကား တစ္ခ်ပ္ပင္။

     ``ေအာင္လွေရ နင္တို႔ရြာကို ပြဲစား စံညြန္႔ လာသာၿမင္မိးသလား၊ ေၿပာလိုက္စမ္းပကြ ၾကည္ရြာက ကိုပိုက္ တို႔ မခ်စ္တင္တို႔က မ်ိဳးေၿမပဲအလွမ္းေပး၀ယ္ခ်င္လို႔လိ႔ု၊ ေမာင္ေအာင္ရတို႔ မမိတြတ္တို႔ေရာ၊ သန္းေဆာင္တို႔ ဘုမတို႔ေရာ၊ မဆံေၾကာ္တို႔ ကေကာ ယူၾကမွာလို႔၊ ပြဲစားဆိုသဲ႔ ႏႈန္းေပးပါ့မယ္လို႔ေႏွာ၊ ၾကားးသလားဟဲ့ ငါေၿပာသာ``
   မ်ိဳးခ်ိန္က်ေတာ့ မ်ိဳးေၿမပဲကို အလွမ္းေပးႏွင့္ ၀ယ္ရတာ ေတာင္သူထံုးစံ။ မ်ိဳးေၿမပဲတစ္ေတာင္း ေသာင္းခ်ီ ေနသည့္ ေခာတ္မွာ ပိုးကနဲ ပက္ကနဲ ေပးစရာ ေငြရင္းရယ္လို႔ လံုးကနဲမရွိေတာ့ သည္လိုပဲ တစ္ေတာင္းဘိုး ေပးထား လွ်င္ ေၿမပဲေပၚခ်ိန္က် ဘယ္ႏွေတာင္း ၿပန္ဆပ္ရမည္ဆိုသည့္ သေဘာတူညီခ်က္ၿဖင့္ ပြဲစားက ေငြၾကိဳ ေပးထားၿခင္းကိုဆိုလိုပါ၏။ ပဲေပၚခ်ိန္က်ေတာ့ ရြာခံပြဲစား ကိုစံညြန့္လက္ ရွိသမွ်ပဲ ထိုးအပ္ၾကရသည္။ ေနာင္ခါလာ ေနာင္ခါေစ်း ေလာေလာဆယ္ ကိုယ့္ေၿမကလး ေဟာင္းေလာင္းပက္လက္ မၿဖစ္ခ်င္ၾက။ အခ်ိန္တန္ လွ်င္ သစ္ေစ့ သစ္ဆံခ်ဖို႔က အေရးၾကီးတာမဟုတ္လား။

      ေတာဆန္သည္ေတြကလည္းစင္ေပၚမွ ဇလားၾကီးေတြ ႏွင့္ ထည့္ေရာင္း ၾကသူေတြ ရွိသလိို တာလပတ္ၾကီး ေတြ ခင္းကာ ပံုတိုက္ေအာတိုက္ ေရာင္းၾကသူေတြလည္းရွိသည္။ ဆန္ကေလး တစ္ၿပည္ တစ္စိတ္ ၀ယ္ရပါမည့္ အေၾကာင္း လက္ဖ၀ါး ထဲ ထည္႔ထည္႔ၾကည္႔  ၾကရတာ အေမာ။
''ေတာ့္ ဆန္ ကလည္း အရင္ေစ်းတစ္ပတ္တုန္းကမွ ရွစ္ရာကို ခုတစ္ပတ္ ဘယ့္ႏွယ္ ရွစ္ရာငါးဆယ္တံုး ကုိဂ်ဳိးတူး ရဲ႕၊ ခ်က္ခ်င္း ငါးဆယ္ခုန္တက္ေရာလား၊ ၾကည့္လည္း လုပ္ပါဦး''
''ခင္ဗ်ား တို႔က ဂင့္ဂဲေစ်းထဲ ဆန္ေရာက္ေအာင္ သယ္လာသာကို ေက်းဇူးမတင္ၾကဘူး၊ ငါးဆယ္ မျမင္ ၾကနဲ႔ဗ်ား။ က်ဳပ္ျဖင့္ စရိတ္စက ေထာင္းသာနဲ႔တင္ ဆန္ေရာင္းခ်င္စိတ္ကုန္သယ္ အဟုတ္ေျပာသာ''
ေစ်းတန္းထိပ္ က က်ဴလယာေခၚၾကသည့္ စံုစီနဖာ ကုန္ေသးကုန္ႏုတ္ ဆုိင္ မွာလည္း လူေတြ ႀကိတ္ ႀကိတ္တိုး။

အပ္ကအစ သိၾကားမင္းနကင္းအထိ ေတာသံုးရြာသံုး ပစၥည္းကေလးေတြ စံုေအာင္ထားရ တာဆိုေတာ့ ပစၥည္းဗူလိနတ္စ တို႔လို တြဲေလာင္းေတြက ေစ်း၀ယ္ေတာင္းႏွင့္ပင္ မလြတ္ခ်င္။ ေတာင္း ညိပါသြားတာ ျဖဳတ္ဖို႔၊ လူတစ္ေယာက္က ဆိုင္ေရွ႕မွာ မိုးတိုးမတ္တတ္ ရပ္ေနရေသး၏။
''ၤႏွစ္ေထာင္ သံုးေထာင္ဘိုး ၀ယ္သာေတာင္ အပ္ခ်ည္တစ္လံုး ေမတၱာလက္ေဆာင္မေပးခ်င္ဘူး''

''အပ္ခ်ည္က အပ္ခ်ည္ေစ်းေတာ္ေရ၊ သူ႔ေစ်းနဲ႔ သူ႔ပစၥည္း ေရာင္းႏုိင္သဲ့ ေစ်းနဲ႔ ရၿပီးမွပဲ''
သို႔ေသာ္ ေပးလုိက္ရတာပါပဲ။ လက္ထဲေရာက္ႏွင့္ၿပီကိုုး။ ေစ်း၀ယ္ၿပီး သည္လိုေမတၱာလက္ေဆာင္ ေတာင္းသူ ေတြကို အ၀တ္ခ်ဳပ္အပ္ကေလးျဖစ္ျဖစ္ ေပးရတာမ်ဳိးကိုလည္း ေစ်းသည္က ႏွေျမာလုိ႔မျဖစ္ ပါ။ ေပါက္စိမ္း ရြာ ထြက္ ထန္းလ်က္ေပ်ာ့ေတာင္းႀကီးေတြကလည္း ယင္ေတြတေလာင္းေလာင္းဆိုေတာ့ ေစ်းသည္ ခမ်ာ လက္တစ္ဖက္က ယင္ရမ္းရင္း ခ်ိန္ခြင္တစ္ဖက္ခ်ိန္ရသည္။ ေပါက္စိမ္းထန္းလ်က္ က ဖေယာင္း လို အေပ်ာ့ကေလးျဖစ္သည္။ သည္ထန္းလ်က္ေပ်ာ့ကို စဥ့္ခြက္ကေလးထဲထည့္ကာ ေျမပဲဆီ ေမႊးေမႊး ကေလးျဖင့္ စိမ္ကာစားၾကသည့္အေလ့ သည္ဘက္ရြာေတြမွာ ရွိၾကသည္။

ေပါက္စိမ္းထန္း လ်က္က နာမည္ႀကီး။ အသားတန္း၊ ငါးတန္းဘက္ကို ကၽြန္မ ေလွ်ာက္လာခဲ့သည္။ အမဲသား ေလွ်ာ္တြဲ မ်ား၊ ၀က္သား၊ ၾကက္သားသည္မ်ားႏွင့္ ျမစ္ငါးသည္ ေတြ ကလည္း ေစ်းေန႔တိုင္း အျမဲရွိသည္။ အသား ေတြ ငါးေတြ ကလည္း မလတ္မွာမပူရ။ ေလာေလာလတ္လတ္ေတြခ်ည္း။ ကၽြန္မတို႔ရြာေတြဘက္မွာ ဧည့္သည္ ထမင္းေကၽြးခ်င္ၿပီဆိုလွ်င္ ဂင့္ဂဲေစ်းပတ္ ႏွင့္ ခ်ိန္ညွိၿပီး ေကၽြးၾကရပါသည္။ ေစ်းပတ္ ႏွင့္ မတိုက္ လွ်င္ ဟင္းစား အရွာရခက္ တတ္ေတာ့ ဧည့္သည္ကို ေစ်းပတ္မိေအာင္ တားထားရမလို ျဖစ္ေန တတ္သည္။

ေနကေလးရင့္လာေတာ့ ေစ်းကေလးကြဲစျပဳေလၿပီ။ ေတာသူေတာင္သားေတြဆိုေတာ့ ေရာင္းသူ ကလည္း ၀ီရိယ ႏွင့္ ၀ယ္သူကလည္း ၀ီရိယႏွင့္၊ ေတာအလုပ္၀င္ၾကရဦးမွာ မဟုတ္လား။ ကုန္က်န္ေတာ့ လည္း ေစ်းေပါင္က်ဳိး ျဖင့္ ပါသမွ်ကုန္ အစြံထုတ္ၾကရၿပီ။ ရသမွ်ေစ်း ႏွင့္ တြန္းတိုက္ေရာင္းခ်ေနသူေတြ လည္း ရွိပါ၏။ ၀ယ္ၿပီး သမွ်ေလး ေခါင္းတစ္တင္ရြက္ကာ ျပန္သူကျပန္ၾကၿပီ။ ေခါင္းတစ္တင္ဆိုသည္မွာ ေခါင္းေပၚ တင္ႏုိင္သမွ် ဆင့္တင္ကာ ရြက္ျခင္းကို ေခၚျခင္းျဖစ္၏။

ေတာင္းႀကီးေပၚ ေတာင္းေလးဆင့္ တင္ရြက္ၾကတာ၊ အုိး၀ယ္ၿပီး အိုးထဲပစၥည္း ေတြထည့္ အိုးသံုးလံုးဆင့္ ရြက္ၾကတာ မ်ဳးိ ကလည္း ေစ်းျပန္ ျမင္ကြင္းျဖစ္သည္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း လက္ထဲက်န္သမွ် ေငြကေလး ေစ်းထဲ ရသမွ် ၀ယ္လုိက္ခ်င္ေသးပံု ေပၚသည္။ ဟိုဟာ ၀ယ္ရေကာင္းႏုိးႏုိး၊ သည္ဟာ ၀ယ္ရေကာင္းႏုိးႏုိး ေစ်းထဲ တေယာင္ လည္လည္ ပတ္ေနၾကသူေတြ။ ေစ်းေန႔ၾကံဳခိုက္ အသံုးတည့္တာေလး က်န္ခဲ့မွာ စိုးၾကသည္။

ဂတ္စ္မီးျခစ္ ဂတ္စ္ျဖည့္သည့္သူေတြကလည္း လက္မလည္ပါ။ ဂတ္စ္မီးျခစ္ကလည္း ၀ယ္ၿပီးကတည္း က အႀကိမ္ေပါင္း မ်ားစြာ ဂတ္စ္ထည့္သံုးတာဆိုေတာ့ ကခ်ဳိးကေခ်ာင္။ ေစ်းတစ္ပတ္မွာ တစ္ခါ ဓာတ္အား သြင္းၾက ရေသာ ဘတ္ထရီဆိုင္ကေလးေရွ႕မွာေတာ့ အရြာရြာက ဘတ္ထရီအိုးေဟာင္း ေတြ တင္းၾကမ္း။ ဘတ္ထရီအိုး က ေက်းရြာေတြမွာ မရွိမျဖစ္ပစၥည္းျဖစ္သည္။ ဇာတ္ထုပ္၊ သီခ်င္းနားေထာင္ ရသည္။ နဖားပြင့္ ေသးေသး မီလံုးကေလး ေတြ ထြန္းၾကရသည္။ အေဟာင္းအပ္၊ အသစ္ေရြး၊ ႏွစ္လံုး ေလာက္ရွိမွ လက္ လည္သည္။ ေလးရက္ တစ္ခါ ေခၽြေခၽြတာတာသံုရေသာ ဓာတ္အိုးမည္းမည္းေတြက ဆိုင္ခန္းထဲမွာ ေျခခ် စရာ မရွိေအာင္ မြစာတက္ေနသည္။

“သည္ ၀ါးထမ္းပိုးထမ္းနဲ႔ တစ္ထမ္းဆိုရင္ ဘတ္ထလီအိုးက အလံုးႏွစ္ဆယ္ အစိတ္ပါသယ္၊ မနက္ျဖန္ ေစ်းေန႔ ဆိုရင္ က်ဳပ္က သည္ေန႔လို ညေန အိမ္ေပါက္ေစ့ ဘတ္ထလီအိုးလည္စု၊ မနက္ေစ်းထမ္းပို႔၊ အရင္ တစ္ပတ္ က သြင္းထားသဲ့ အိုးေတြျပန္ထမ္းလာ၊ ရြာထဲက အိမ္ေတြလည္ပို႔၊ က်ဳပ္ရသာ တစ္အိုး ႏွစ္ရာ၊ ဘတ္ထလီ သြင္းခ က တစ္အိုးတစ္ရာဆိုေတာ့ က်ဳပ္အတြက္ တစ္အိုးေပၚမွာ တစ္ရာက်န္သယ္”

ကြမ္းခ်ဳးိေတြ တက္ေနေသာ သြားမည္းမည္းႀကီးေတြေပၚေအာင္ အားရပါးရႀကီးေျပာေနေသာ ဘႀကီးက သူ႔ေျမး သန္သန္ႏွစ္ေယာက္ ထမ္းသြားေသာ ဘတ္ထရီအုိးေတြကိုျပရင္ ကၽြန္မကို ေျပာျခင္းျဖစ္၏။ သည္ေခတ္ ေက်းေတာရြာ ေတြ မွာ ေရနံဆီမီးခြက္ အလင္းမွိတ္တုတ္ကေလးေတြႏွင့္ မဟုတ္ၾကေတာ့ပါ။ ဘတ္ထရီ မီးသီးကေလး ေတြ ျဖာေနၾကၿပီ။ အခ်ိန္ျပည့္ ထြန္းၾကတာေတာ့မဟုတ္။ ညဘက္ စကား ေကာင္းသူ က ေကာင္းၾကတံုး ဘတ္ထရီကလစ္ ျဖဳတ္ခ်င္သူက ေငါက္ေတာ့သည္။

“ကဲ... ကဲ ညည္းတို႔ ပစိပစပ္ေတြ ၿပီးပလား၊ ၿပီးရင္ ဘတ္ထရီကလစ္ျဖဳတ္လုိက္ေတာ့မယ္။ ေစ်းပတ္ က်မွ အားသြင္းရမွာေအ့၊ အားကုန္သြားလို႔ မျဖစ္ဘူး”
ၿမဳိ႕က ဧည့္သည္ျဖစ္ေသာ ကၽြန္မတို႔မွာ အိပ္ရာခင္းစရာရွိတာ ကပ်ာကသီခင္းၾကရသည္။ ၿပီးလွ်င္ေတာ့ ႀကီးေတာ္ က ဘယ့္သူမွ အားမနာပါ။ ဘတ္ထရီကလစ္ ျဖဳတ္လိုက္သည္။ သည္ေတာ့လည္း ကၽြန္မတို႔ မွာ အေမွာင္ထဲ ငုတ္တုတ္ထိုင္ကာ စကားေျပာၾကရသည္။ အေရးအေၾကာင္း တစ္စံုတစ္ရာ ရွိလာလွ်င္ ေတာ့ ဘက္ထရီကလစ္ ျပန္တပ္။ သည္လိုႏွင့္ ေလးညျပည့္ေတာ့ ဘက္ထရီမီးေရာင္က က်ခ်င္ၿပီ။ ကက္ဆက္က အသံ အီခ်င္ၿပီ။ သည္ေတာ့ ေစ်းပတ္ေန႔အႀကဳိညမွာ သြားပို႔ထားရသည္။ ဘတ္ထရီျပည့္ လာသည့္ ေန႕ ကေတာ့ တစ္ရြာလံုး ကက္ဆက္သံ ညံေလေတာ့သည္။

“ျပန္ၾကစို႔ေအ ေနျမင့္ရင္ ပူသယ္”
ေစ်းကေလးထိပ္က လွည့္ခၽြတ္သည့္ကြင္းမွာ ေစ်းျပန္လွည္းေတြက ကုန္ေတြနင့္ေနေအာင္ တင္ထား ၾကၿပီ။ စဥ့္အိုးစဥ့္ခြက္ေတြ၊ ေျမေသာက္ေရအိုးႀကီးေတြ၊ ေတာင္းပလံုး၊ ဆန္ေကာ ဆန္ကာေတြ၊ အိတ္ ေတြ၊ ေတာင္းေတြ တင္းေနေအာင္ တင္ထားေသာ လွည္းေတြကေတာ့ အေ၀းရြာေတြက ျဖစ္လိမ့္မည္။ ေစ်း ရက္တုိင္း မွန္မွန္မလာႏုိင္ၾကသူေတြကေတာ့ ေစ်းလိုက္ရသခုိက္ စံုေအာင္ေစ့ေအာင္ ၀ယ္ၾကရျခင္း ျဖစ္ပါ၏။ လွည္း ေတြက အရပ္အသီးသီး ကို အီသံေပးကာ ထြက္ခြာၾကေလၿပီ။

“ေဟာ... မမွတ္ႀကီးတို႔လွည္းပါလား၊ မ်ားလွခ်ည္လားေတာ့္”
“မ်ားဆို လာသခုိက္ ၀ယ္ရသာကိုေအ့၊ ငတို႔ရြာက ေစ်းေ၀းသယ္ဟဲ့၊ မရွိလည္း ရွာၿပီး ၀ယ္ျခမ္းထားရ သယ္၊ ေစ်းလုိက္ ရသာ ကလည္း ေျပာသာေျပာသာ ေန႔၀က္က်ဳိး ကေရာပဲ၊ ေတာအလုပ္တစ္ဖက္နဲ႔ ေစ်း ပတ္တုိင္း လည္း မလိုက္ႏိုင္ေပါင္ေအ။ လူၾကံဳမွာေတြလည္း ပါေသးသာ ေအရဲ႕။ ကိုယ့္တံုးကလည္း သည္လိုမွာ ရသာကုိး”

ကိုယ္မလိုက္ႏုိင္လွ်င္ လူၾကံဳမွာတတ္ၾကတာကလည္း အေလ့မဟုတ္လား။ မွာသူက မွာၾကသလို ၀ယ္ သူ ကလည္း တင္စီးေလျခင္း မျမင္ၾကပါ။ ေဆာင္ၾကဥ္းေပးတတ္ၾကသည္ခ်ည္း ျဖစ္၏။ ေတာသူေတာင္ သားမ်ား ပီပီ ၀တ္စရာမရွိလို႔ အစုတ္ႏွင့္ထိုင္ေနခ်င္ေနၾကလိမ့္မည္။ အိမ္မီးဖိုေခ်ာင္မွာေတာ့ ေန႔ဖို႔ညစာ စုေဆာင္းထားတတ္ၾကၿမဲ။ ဧည့္သည္ေသာင္သည္လာလို႔ မရွိမျဖစ္ေစရ။ ေတာေစ်းကေလးဆိုေသာ္ လည္း ဆန္ အိတ္လုိက္၊ ဆီပံုးလိုက္ ေရာင္းၾကခ်ၾက ၀ယ္ၾကျခမ္းၾကရွိၾကသည္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း ရြာအိမ္ ဆိုင္ကေလး ေတြမွာ ျပန္ေရာင္းဖုိ႔ျဖစ္သည္။

“ကိုယ့္အိမ္က ဇလားထဲ အိုးထဲ ဆန္နဲ႔ဆီ ျပည့္စံုေနမွ ေဆးတစ္လိပ္ စိတ္ခ်လက္ခ် ထုိင္ေသာက္ႏုိင္ပါ သာပါေတာ၊ ႏုိ႔မုိ႔ျဖင့္ မေနတတ္ခ်က္ေတာ့”
ေက်းလက္အိမ္ ေတြမွာ ေတာင္သူသံုးပစၥည္း ျပည့္ျပည့္စံုစံုႏွင့္ မီးဖိုေခ်ာင္ရိကၡာ တင္းေတာင့္ေနမွ ေသာင္သာ သူ ဟု ဆိုတတ္ၾကသည္။ အိမ္မွာ မျပည့္မစံုသည့္ၾကားက ၀တ္ေကာင္းစားလွ တရြရြရွိတတ္ ၾကသူေတြ မဟုတ္။ စားႏုိင္မွ လုပ္ႏုိင္မည္။ လုပ္ႏုိင္မွ စားၾကရမွာ မဟုတ္လား။ စားဖို႔လုပ္၊ လုပ္ဖုိ႔စား။ သည့္ထက္ မပိုရွာၾကပါ။

ေစ်းကေလးထဲမွာ ခင္းက်င္းေရာင္းခ်သမွ် စားကုန္ေသာက္ကုန္ေတြကေတာ့ ေစ်းတစ္ပတ္ တစ္ခါ ပါသမွ် အေရာင္း သြက္ေသာ္လည္း အထည္ဆုိင္ေတြကေတာ့ ပံုမွန္ေလာက္ေတာင္ အေရာင္းမသြက္ ခ်င္ၾက။ သည္ၾကား ထဲ ပြဲကေလး လမ္းကေလး ရွိလွ်င္ေတာ့ ကတ္ေၾကးလက္မခ်ေရာင္းၾကေပေရာ့။ ပဲေပး၊ ႏွမ္းေပး၊ ၾကက္သြန္ေပး၊ အေၾကြ ႏွင့္လည္း ကင္းလို႔မရ။

ေစ်းထဲက ကၽြန္မတို႔ ထြက္လာေတာ့ ရြာျပန္လမ္းေတြေပၚမွာ ေစ်းျပန္ၾကသူတို႔ ဘုရားပြဲျပန္ၾကသလို တဟိုဟို တေဟးေဟး။ ေခါင္းေပၚမွာ အခ်ိန္တစ္ဆယ္၀င္ ေတာင္းႀကီးေတြ ရြက္ကာ သုတ္သုတ္ပါ ေအာင္ ျပန္ၾကသူ ေတြခ်ည္း။ ေခါင္းေပၚက အေလးခ်ိန္ႏွင့္ ေျခလွမ္းခ်ိန္ ကုိက္ထားသလား မွတ္ရသည္။ မသုတ္လုိ႔ကလည္း မျဖစ္။ အိမ္မွာ လုပ္စရာေတြ ျပည့္လို႔။ မနက္က ေခါက္ဆြဲသုတ္ကေလးပင္ နံႀကဳိနံၾကား ညပ္ကုန္ၾကၿပီ ထင္ပါ၏။

ေနက ျမင့္သထက္ ျမင့္လာၿပီ။ သဲကုန္းေပၚက ေစ်းကေလးပင္ အပူေငြ႕ေတြ ဖုန္ေငြ႕ေတြ လႈိင္လႈိင္ထ လို႔လာၿပီ။ ေစ်းတစ္ပတ္လည္ေအာင္ ေလးရက္ေစာင့္ၾကရဦးမည္။

ခင္ခင္ထူး

http://www.shwezinu.com မွတဆင့္ကူးယူေဖၚျပပါသည္။

မာတိကာ


statistics

web tracker