ယဥ္သင္းအိ မဂၢဇင္း မွ လွဳိက္လွဲစြာၾကဳိဆုိပါ၏။



ယဥ္သင္းအိ မဂၢဇင္းပါ ဝထၳဳ၊ ေဆာင္းပါး၊ စာေပ၊ ေဟာေျပာခ်က္မ်ားမွာ ၀ါသနာအေလ်ာက္ စုေဆာင္းထားရွိေသာ အေဟာင္းထဲမွ အေကာင္းမ်ားကုိ အလြယ္တကူ ရယူ ဖတ္ရွဳနုိင္ေအာင္ စုစည္းေပးထား ျခင္းျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိန္ရသလုိ စုေဆာင္းထားရွိေသာ စာေကာင္းမ်ား ဆက္လက္ တင္ေပး သြားမည္ျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိဳ.ေသာ စာမူမ်ားကို ကာယကံရွင္မ်ားထံမွ ခြင့္ျပဳခ်က္ မေတာင္းခံရေသးပါက ဤစာျဖင့္ပင္ ခြင့္ျပဳပါရန္ ေလးစားစြာျဖင့္ ခြင့္ေတာင္း ေမတၱာရပ္ခံအပ္ပါသည္။ ( သေဘာတူညီမွဳမရွိပါက အီးေမးပုိ႔ အေၾကာင္းၾကား ေပးပါရန္။ e-mail: yinthinnei@gmail.com )

Friday, July 23, 2010

ဂႏၱဝင္အက္တာ အုိလီဗီယာ

ဂႏၱဝင္အက္တာ အုိလီဗီယာ
ေမာင္ျမတ္ေလး



ေလာရင့္အုိလီဗီယာဟာ ၁၉၀၇ ခုႏွစ္ ေမ ၂၂ ရက္မွာ ေမြးတယ္။ ဇူလိုင္ ၁၂ ရက္၊ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္မွာ ေသဆံုးတယ္လို႔ ႏုိင္ငံျခား အသံလႊင့္ဌာနတခုက ေၾကျငာတယ္။ အသက္ ၈၂ ႏွစ္အရြယ္မွာ ဆံုးတယ္လို႔ ယူဆရတယ္။ သူေသဆံုးသြားတဲ့အတြက္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ မာဂ ရက္သက္ခ်ာက စိတ္မေကာင္းျဖစ္ရတယ္။ သူ႔လိုပဲ ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံသားမ်ား၊ ကမၻာအရပ္ရပ္ ရွိ အႏုပညာသည္မ်ားလည္း စိတ္ထိခိုက္လိမ့္မယ္လုိ႔ ေျပာသြားတယ္။ လက္ရွိ ဘုရင္မ ႀကီးႏွင့္တကြ ေဆြေတာ္မ်ဳိးေတာ္ေတြကလည္း ခံစားရတယ္လို႔ က်ေနာ္လည္း ႏွေျမာပါတယ္။

ေလာရင့္အုိလီဗီယာဟာ ငယ္စဥ္ကတည္းက၊ အင္ဂလို ကတ္သလစ္ အိန္ဂ်လီကန္ ဘုရားရွိခုိးေက်ာင္းတက္ေလ့ရွိတယ္။ ၁၉၁၆ ႏွစ္ကာ လမွာ အသက္ကုိးႏွစ္အရြယ္၊ အဲဒီကတည္း အဲ့ဒီ ဘုရားရွိခုိးေက်ာင္း မွာရွိတဲ့ သင္းအုပ္၊ သင္းၾကပ္၊ ဘုန္းႀကီးေတြၾကားမွာ ေနခဲ့ရတယ္။ သမၼာက်မ္းစာေတြ၊ တရားဓမၼသံစံုေတးေတြကို ဆုိဖူးတယ္။ ေက်ာင္း မွာ “ကြိဳင္းယား” ေခၚ သံၿပိဳင္စံုဆုိတဲ့ အဖြဲ႔ေလးရွိတယ္။ အဲဒီမွာ သူလည္း ပါဝင္ခဲ့သည္။
ဒီကာလမွာ Sybil Thorndike တုိ႔လုိ Forbes Robertson အႏုပညာ သည္၊ သဘင္သည္ႀကီးေတြကို သာဝကေက်ာင္းသားအစ၊ သာမ ေဏေလးကပါ အထင္ႀကီးၾကတယ္။ သုခုမသဘင္ပညာႀကီးမ်ားရဲ႕ ဆုိမႈ၊ ေျပာမႈကိုလည္း သေဘာက်တယ္။ အားေပးၾကတယ္။ သူတို႔ လို လူငယ္ေတြက ဒီလူႀကီးေတြလို ျဖစ္ခ်င္တယ္။

ဒါေၾကာင့္ ဘုရားရွိခုိးေက်ာင္း သံစံုဆုိအဖြဲ႔ေထာင္ၿပီး ေကာင္းေကာင္း ႀကီး ေလ့က်င့္ၾကတယ္။ သူတို႔အဖြဲ႔ဆိုၾကၿပီဆုိရင္ အႏုပညာေလာက မွာရွိတဲ့ ဇာတ္လုိက္ေတြကပါ လုိက္ၿပီး အားေပးၾကည့္႐ႈသည္။

တေန႔ အုိလီဗီယာရဲ႕ အေဖက အႏုပညာသည္ႀကီး Fobes Robertson ကို ေမးဖူးတယ္။ “က်ဳပ္သားေလး သ႐ုပ္ေဆာင္တာ ဘယ့္ႏွယ္လဲလို႔” ေမးတယ္။ ဒီလုိ ေမး တဲ့အခ်ိန္မွာ Robertson မ်က္ႏွာမွာ မ်က္ရည္စေတြရွိေနတယ္။ အဲဒီလုိေမးေတာ့ “သူဟာ ဘ႐ူးတပ္စ္ပဲ၊ ဒီအသက္အရြယ္ (၂၀) ႏွစ္ဝန္းက်င္နဲ႔ ဒီလုိလုပ္ႏုိင္တဲ့ သူ႔ လိုကေလးမ်ဳိး က်ဳပ္ဘယ္ရွာလို႔ေတြ႔ႏိုင္မွာလဲဗ်ာ” ဟု မွတ္ခ်က္ခ်သြားဖူးတယ္။ ဒီလုိပဲ Ellen Terry သဘင္ပညာရွင္ကလည္း “ဘ႐ူးတပ္စ္” အျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္ သြားတဲ့ကေလးငယ္ဟာ တကယ့္ကို သ႐ုပ္ေကာင္းႀကီးပဲလို႔ မွတ္ခ်က္ေပးသြားျပန္တယ္။ အဲဒီအ ခါတုန္းက “အယ္လင္တာရီ” ဆုိတာ က်ဳပ္ကုိယ္တုိင္ ဘယ္သူမွန္းေတာင္ မသိတဲ့အရြယ္ပဲ။ က်ဳပ္တို႔ ငယ္ငယ္တုန္းကဆုိ ေလွေလွာ္အ သင္းဝင္တယ္။ အဲဒီမွာ ေအာ္ၾက၊ စစ္ၾက၊ ကဗ်ာေတြရြတ္ၾက၊ ေတးေတြသီၾကနဲ႔ ေနေလ့ရွိ တယ္။ အသင္းေခါင္းေဆာင္လုပ္တဲ့လူဟာ ပါးနပ္ရတယ္၊ တတ္ရတယ္၊ အဲဒီအထဲမွာ ဘယ္သူဟာ အသံရတယ္၊ ေတးစသီတတ္တယ္၊ အဆိုတတ္တယ္၊ အတိုင္ အေဖာက္တတ္ တယ္ဆိုတာမ်ဳိးေပါ့။ အဲဒီကေနတဆင့္ ဟန္က်မွ Tcolyte သာမေဏေနာက္လုိက္အျဖစ္၊ ဒီကမွတဆင့္ ဘုရားရွိခိုးေက်ာင္းေတြရဲ႕ မင္း သား၊ လူႀကီးအဖြဲ႔ဝင္ျဖစ္ရတာကိုး။ သူဟာ “အယ္တိတတ္ေတာ” အေဆာင္ရဲ႕ ေက်ာင္းေတာ္သား၊ ေနာက္ Acolyte ဒီေနာက္ မာဂရက္ လမ္းမွာ ရွိခဲ့တဲ့ All Saints သူေတာ္စင္ ဘာသာေရးဆုိင္ရာ အဖြဲ႔ဝင္ျဖစ္ခဲ့တယ္။

ဒီတုန္းက ရွိတ္စပီးယားေမြးေန႔ တခုလုပ္တယ္။ ႏွစ္က ၁၉၉၂ ခုႏွစ္။ ႐ံုက “စထရပ္ဖုိ႔ဒ္”၊ “အြန္ေအဗြန္” မွာရွိတဲ့ ေရွးေဟာင္း႐ံုႀကီး မွာေပါ့။ သူလည္းပဲ ကခဲ့တယ္။ ပါဝင္ခဲ့တယ္။

သူ ဆယ့္သံုးႏွစ္သားအရြယ္မွာ သူ႔အေမ ဆံုးခဲ့တယ္။ ေနာက္ေတာ့ ေမာင္ႏွမေတြ တကြဲတျပား ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အကိုက ေက်ာင္းက ထြက္တယ္။ အိႏၵိယကိုသြား တယ္။ လက္ဖက္ခင္းစုိက္မယ္၊ အမက စေကာစက၊ တဝက္တပ်က္၊ ေက်ာင္းကလည္း ဆက္မတက္ႏုိင္၊ စီးပြားေရးကလည္းမျဖစ္၊ သူကဆုိ ပိုဆုိးေသးတယ္လို႔ သူ႔ အေဖက ထင္တယ္။ ဒီေကာင္ဟာ ပ်က္စီးၿပီး၊ ဇာတ္လုိက္ပဲ ျဖစ္ခ်င္တယ္။ ေက်ာင္းလဲ ဆက္မတက္ခ်င္ေတာ့ဘူးလို႔ပဲ ထင္တယ္။ အဲဒီအခါက သူ႔အေဖဟာ Letch Worth တကၠသုိလ္မွာ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ အလုပ္ လုပ္ေနတဲ့အခါျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ သူဟာ ေက်ာင္းဆက္တက္ျပတယ္။ စေကာလားရွစ္တန္းဝင္ စားေမးပြဲအထိ၊ စိန္႔အက္ဒြပ္ ေက်ာင္းမွာ တက္ခဲ့တယ္။ ဒီေက်ာင္းက ေအာက္စဖို႔ဒ္မွာရွိတယ္။ ေက်ာင္းကထြက္ေတာ့ ဇာတ္အဖြဲ႔ေတြနဲ႔ ဆက္သြယ္တယ္။ အလုပ္ရ တယ္၊ အဖြဲ႔တဖြဲ႔ရွိ တယ္။ “လီနာအက္ရွိဝဲ” အဖြဲ႔၊ ဒီအဖြဲ႔ဝင္လည္း ျဖစ္ခဲ့တယ္။ အဲ့ဒီအဖြဲ႔မွာ ရွိတုန္းကလည္း ဂ်ဴလီယက္ဆီဇာထဲက “ပေလးဗီးယပ္” အျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္ကခဲ့ဖူးတယ္။ ကံေကာင္းခ်င္ေတာ့ ဇာတ္ေခါင္းေဆာင္ မန္ေနဂ်ာ “ဘယ္ရီဂ်က္ဆင္” နဲ႔ အဆက္ အသြယ္ရတယ္။ သူဟာ ဘယ္ေလာက္ ဇာတ္ၾသဇာႀကီးသလဲဆုိရင္ “ဘာမင္ တန္” မွာ ကိုယ္ပုိင္ဇာတ္႐ံုရွိတယ္။ ေနာက္ လန္ဒန္မွာရွိတဲ့ Royal Court The Kingsway နဲ႔ Regant ႐ံုးသံုး႐ံုမွာလည္း ျခယ္လွယ္ခြင့္ရွိတယ္။

အဲဒီမွာရွိေနရင္း လန္ဒန္ဇာတ္ခံေလာကေပၚ ေရာက္သြားတယ္။ ကံေကာင္းခ်င္ေတာ့ နာမည္ေက်ာ္ျပဇာတ္ျဖစ္တဲ့ The Farmer's Wife “ယာသမားဇနီး” ျပဇာတ္မွာ ကခြင့္ရတယ္။ အဲဒီအထဲမွာ ဝင္ကခြင့္ရၿပီဆုိရင္ အလုပ္ရွိဖို႔ မလိုေတာ့ဘူး။ ငါးႏွစ္ေလာက္ဆက္ၿပီး ကရ တယ္။ နယ္လွည့္ကရတဲ့ ဇာတ္အဖြဲ႔ဝင္ျဖစ္လို႔ပဲ၊ သံုးခါေလာက္ ခရီးရွည္ လွည့္ၿပီးကရတဲ့ ငါးႏွစ္ေလာက္အထိ ေရာက္သြားတာပါပဲ။ ဒီ ဇာတ္ဟာ ဒီလုိ သံမဏိရွည္ျပရတဲ့ ဇာတ္အဖြဲ႔ျဖစ္တယ္။ အသက္ (၁၉) ႏွစ္အရြယ္ေရာက္ေတာ့ ခ်က္ေကာ့ရဲ႕ “အန္ကယ္ဗန္ညာ” ျပ ဇာတ္ကို စီးရတယ္။ သူ႔ရဲ႕ ပင္ကိုယ္အရည္အေသြးေတြလဲ ထုတ္ရၿပီ။ အဲဒီမွာ ျပဇာတ္ဆရာႀကီး “ႏိုကုိးဝပ္ဒ္” နဲ႔ သိခြင့္ရတယ္။ သူဟာ “ေလာ့ဖေရးဟီးလ္” တို႔ “ႏုိကိုးဝပ္ဒ္” နဲ႔ သိခြင့္ရတယ္။ သူဟာ “ေလာ့ဖေရးဟီးလ္” တို႔ “ႏိုကုိးဝပ္ဒ္” တို႔ရဲ႕ အၾကံဉာဏ္အဆုိဆံုးမမ်ား ရခဲ့ဖူးတယ္။ ၿပီးေတာ့ “စိန္ဂၽြန္အာမင္” ထံမွလည္း ဇာတ္ေကာင္ရဲ႕ သေဘာတရားေတြ ရခဲ့ဖူးတယ္။

ဒီတုန္းက အသံတိတ္မင္းသားေက်ာ္ျဖစ္တဲ့ ေဒါက္တာလကပ္စ္ဖဲရားတင့္တို႔ ဂၽြန္ဘာရီဖုိးတို႔ကုိ အားက်ခဲ့တယ္။ သူတို႔ရဲ႕ ႐ုပ္၊ က်န္းမာ ေရး၊ ကုိယ္လံုးကုိယ္ထည္ ေယာက်္ားပီသမႈ၊ ဒါေတြကို အထူးသျဖင့္ အမ်ဳိးသမီးေတြက ပုိႏွစ္ၿခိဳက္အားေပၾကတယ္။ ဂၽြန္ဘာရီမုိးဆုိရင္ “ဟင္းမလက္” အျဖစ္ သ႐ုပ္ေဆာင္ဖူးတယ္။ ေနာက္ “ဘင္ဟာ” Benhur ႐ုပ္ရွင္ထဲမွာပါတဲ့ “ဗီလ္တန္ဆီး” တို႔ “ရာမြန္နာဗား႐ုိး” တို႔လို ဇာတ္လုိက္ေတြမွာရွိတဲ့ ကိုယ္ထည္ခုိင္ခံ့မႈ၊ ခြႏ္အားျဖည့္မႈ ေယာက္်ားပီသၿပီး ခန္႔ေခ်ာမႈမ်ားကို ၾကည့္ၿပီး အားက်ခဲ့တယ္။ ၿပီးေတာ့ “ဗလင္တီႏုိး” တို႔လို “ဖဲရာဘင့္စ္” တို႔လို၊ သန္မာၿပီး သ႐ုပ္ေဆာင္တာ၊ ဓားခုတ္ျပတာ ဖ်တ္ဖ်တ္လတ္လတ္နဲ႔ ခုန္လုိက္၊ လႊားလုိက္ လုပ္ျပတာေတြကို ပီတိျဖစ္ခဲ့တယ္။

ဒါေၾကာင့္ က်န္းမာေရး ဂ႐ုစုိက္တယ္။ အားကစား႐ံုကို တပတ္သံုးခါေလာက္ သြားတယ္။ ေလ့က်င့္တယ္၊ မာဆယ္ေတြ ဘာေတြႀကီးဖို႔ မဟုတ္ဘူး။ ရာသီဒဏ္၊ ဥတုဒဏ္ခံႏုိင္စြမ္းရွိဖို႔နဲ႔ ကိုယ္ခံေကာင္းတဲ့ က်မ္းမာေရးအတြက္ ေလ့က်င့္ရတယ္။

သူဟာ ပထမဆံုး ဒါ႐ုိက္တာအျဖစ္ ဇာတ္မန္ေနဂ်ာအျဖစ္ စၿပီး ပါဝင္လႈပ္ရွားခဲ့တဲ့ ျပဇာတ္ကေတာ့ The Ring Master ဇာတ္ပဲ။ “ေလာ့ ရင့္စ္အိုလီဗီယာ” တင္ဆက္မႈဆိုတဲ့ နဖူးစည္းေအာက္မွာ ကျပခဲ့တဲ့ဇာတ္ပဲ။ စိန္႔ဂၽြန္းဇာတ္႐ံုမွာ တဆက္တည္း မန္ေနဂ်ာဇာတ္စီးလုပ္ ရင္း လုပ္သက္ ရွစ္ႏွစ္ေလာက္အထိ ၾကာသြားတယ္။ အေတြ႔အၾကံဳလည္း ရခဲ့တယ္။ အလုပ္သေဘာလည္း ကၽြမ္းက်င္ေနၿပီ။

၁၉၄၃ ခုႏွစ္မွာ သူ႔ကို တျခားဇာတ္ဆရာ ဇာတ္စီးေတြက ေတြ႔ခ်င္တယ္။ ဆက္သြယ္ခ်င္တယ္ဆိုလို ေတြ႔တယ္။ “အိန္အင္တင္နစ္နဲ႔ ဂ်ဴ ေဘာေမာင့္” တို႔ျဖစ္တယ္။ ဇာတ္ကခုိင္းတယ္၊ ဇာတ္ကေတာ့ ရွိစပီးယားရဲ “႐ုိမီယုိနဲ႔ ဂ်ဴးလီးယက္” ပါပဲ။ ႐ုိမီယုိအျဖစ္ ကရတယ္။ ေနာက္ သ႐ုပ္ေဆာင္ႀကီး “ဂၽြန္ဂစ္လ္ဂတ္ဒ္” က သူနဲ႔တြဲၿပီး ကျပဖို႔ ေခၚျပန္တယ္။ “႐ုိမီယုိနဲ႔ မာက်ဴး႐ႈိ” ဇာတ္ပါပဲ။

ဒီကေန “မက္ကဗက္” ၿပီး “ဟင္းမလက္”။ အဲဒီတုန္းကဆိုရင္ “ဟင္းမလက္” ကို ဂၽြန္ဂစ္လ္ဂတ္ဒ္သာ၊ အလွဆံုး၊ အေကာင္းဆံုး ကႏိုင္တဲ့ ကာလျဖစ္တယ္။ အမ်ား ကလည္း သူမွသူျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒီေတာ့ ႀကိဳးစားရတယ္။ Dress Rehersal ဝတ္စံု ေလ့က်င့္ခန္း၊ ဒရက္စ္ရီဟာဇယ္ကို ညစဥ္လုပ္တယ္၊ တခါတေလ မနက္ငါး နာရီအထိ ေရာက္သြားတယ္။ ဒါေၾကာင့္ပဲ ေအာင္ျမင္တယ္။ လက္ခံၾက တယ္။

ဒီမွတဆင့္ “ဟင္နရီ” ပၪၥမေျမာက္ ဟင္နရီကုိ ကတယ္။ ဒီဇာတ္ကို ႐ုပ္ရွင္႐ုိက္တယ္၊ ေအာင္ျမင္တယ္၊ အေမရိကန္ဆုေပးပြဲမွာ ထူး ခၽြန္ေတြ ရခဲ့တယ္။ “ဟင္းမ လက္” လည္း ႐ုပ္ရွင္႐ုိက္ျပတယ္။ ဒီကားနဲ႔ အေကာင္းဆံုးမင္းသားဆု၊ ဇာတ္ဆုကို ေဟာလီဝုဒ္ကေပးတဲ့ “ေအာ္စကာဆု” ေတြရခဲ့တယ္။

ဒီကား႐ုိက္တုန္းက ရွိစပီးယားရဲ႕ အႏွစ္သာရေတြ လြတ္ၿပီး၊ ႐ုပ္ရွင္နည္းေတြက လႊမ္းခဲ့ေသးတယ္။

႐ုပ္ရွင္အျပ ၾသဇာေအာက္သြားေတာ့ ရွိတ္စပီးယားရဲ႕ ဇာတ္အစီအစဥ္ကို ေတာ္ေတာ္ႏွင့္ေရာက္မလာပဲ “ဟာ” ေနတာ ေတြ႔ရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အစမ္းျပၾကည့္လုိက္၊ ျဖတ္ထုတ္လုိက္၊ ရွိစပီးယားရဲ႕ အႏွစ္သာရ၊ အရသာမ်ဳိးခံစားရမွ လက္လႊတ္ရတယ္။ ဒါ႐ုိက္တာ ဗီေဟာနဲ႔ေတြ႔ေတာ့ “မက္ကဗက္” ျပန္ကခိုင္းတယ္။ “အီယာဂုိ” အျဖစ္ ေအာ္သံလိုးဇာတ္မွာ ကခဲ့တယ္၊ ေနာက္အေမကရိသြားတယ္၊ No Time For Comedy ကို ဒါ႐ုိက္တာလုပ္ၿပီး ကျပတယ္၊ ဒီဇာတ္႐ံုမွာပဲ “႐ုိမီယုိ” အျဖစ္ ကျပခဲ့ေသးတယ္။ ဒါ႐ုိက္တာအျဖစ္လည္း လုပ္တယ္။ “ဆားဂ်ီးယာ့စ္” အျဖစ္ Arms And the Men ျပဇာတ္ကို ကခဲ့တယ္။ ေနာက္ ရစ္ခ်က္ III သံုး ေယာက္ေျမာက္ ရစ္ခ်က္ဇာတ္၊ လီယာမင္းႀကီးအျဖစ္ King Lear မွာ ဒါ႐ုိက္တာပါလုပ္ၿပီး ကခဲ့တယ္။

၁၉၄၈ ခုႏွစ္က်ေတာ့ ၾသစေၾတးလီယား၊ နယူးဇီလန္ဘက္သြားတယ္။ The School for Scandle မုိဒန္ျပဇာတ္ကို သြားကတယ္၊ ဒါ႐ုိက္တာလည္းလုပ္တယ္။ ၿပီးလွ်င္ သံုးေယာက္ေျမာက္ ရစ္ခ်က္ကတယ္။ ၁၉၅၀ ခုႏွစ္မွာ Venus Observed ျပဇာတ္မွာ “ေအာ္တဲလ္ယား” မွဴးမတ္အခန္းက ပါဝင္တယ္။ ဒါ႐ုိက္တာလုပ္တယ္။ ၅၁ ခုႏွစ္က်ေတာ့ မတ္ခ္အန္ေတာ္နီအျဖစ္ “အန္ေတာ္နီနဲ႔ ကလီယုိပက္ထရာ” ဇာတ္မွာကတယ္။ တခါ ဆီဇာအျဖစ္ ဆီဇာနဲ႔ ကလီယုိဇာတ္မွာ ကေသး တယ္၊ ဒီဇာတ္ကေတာ့ နယူးေယာက္မွာ “က” တာ၊ ၁၉၅၃ ခုႏွစ္က်ေတာ့ The Sleeping Prine ကို ဒါ႐ုိက္တာလုပ္တယ္။ မွဴးမတ္အျဖစ္လည္း ပါတယ္၊ လန္ဒန္ရဲ႕ “စထေရာ့ဖို႔ဒ္” ဇာတ္႐ံုမွာ “မက္ကဗက္” ျပန္ကတယ္၊ ေနာက္ၿပီး Twelfth Night ကတယ္၊ မက္ဗ္ဒီယုိအျဖစ္ ကတယ္။ ၅၇ ခုႏွစ္ က်ေတာ့ “အာခ်ီ႐ုိက္” အျဖစ္ မိုဒန္ဇာတ္ “အင္တာတိန္းနား” မွာ ကတယ္၊ ဥေရာပ၊ အေမရိက လွည့္ကျပခဲ့တယ္။

ဒီလုိနဲ႔ ေန႔စဥ္ အမူအရာသေဘာတရားေတြနဲ႔ တိုက္ခုိက္တာေတြၾကားတယ္။ အဲဒီတုန္းက နယူးေယာက္မွာ သူကေနတယ္၊ တိုက္ခိုက္ တဲ့ သူေတြကေတာ့ နယူးေယာက္မွာရွိတဲ့ အက္တာစတူဒီယုိေတြရဲ႕ ကေလးအုပ္ေတြေပါ့။ မက္ေသာ့ဒ္အမူအရာဟာ ဘယ္လိုသင္တယ္၊ လုပ္တယ္၊ ဘယ္သီဝရီရိွတယ္၊ ဘယ္လိုေလ့က်င့္ရတယ္၊ တည္ေဆာက္ရတယ္ စသည္ျဖင့္ေပါ့ေလ။ ဆိုၾကေျပာၾကသံေတြ ဂယက္ထ လာတယ္၊ အမူအရာမွာ Naturalism ဘာသာဝဝါဒဟာ ဘာပဲ၊ ဘယ္သူေတြဟာ ဒီလုိင္းေပၚမွာ ရွိတုန္းပဲ စသည္ျဖင့္ “လီးစၾတာဘတ္” တို႔ရဲ႕ ကေလးေတြရဲ႕ ေျပာသံ၊ ဆုိသံ ၾကားေတာ့ မေနႏိုင္ေတာ့ဘူး။ တေယာက္က ဒါသဘာဝဝါဒ၊ တေယာက္ကလည္း ဒါ “ယထာ ဘူတဝါ” “Naturalism” လုိ႔ ေျပာလုိေျပာ၊ ရီယယ္လီဇင္လို႔ ေျပာလိုေျပာ၊ အမ်ဳိးမ်ဳိးေျပာၾကတယ္။ လီစၾတားဘက္ဟာ ေက်ာင္းအုပ္ ႀကီး၊ အက္ကာစတူဒီယုိေက်ာင္း၊ ဘရန္ဒို၊ ဂ်ိမ္းဒင္း၊ အလီယာခါဇံ၊ မြန္႐ုိးတို႔ရဲ႕ ေက်ာင္း။

အမွန္မွာ ဇာတ္တဇာတ္ရဲ႕ အမူအရာ သ႐ုပ္ေဆာင္ၿပီးစီးလို႔ ေက်နပ္မႈရသြားၿပီဆိုကတည္းက ဒီစကားလံုးေတြနဲ႔ မဆုိင္ေတာ့ဘူး။ ဆို ၾကပါစို႔ “Truth Fulness” အမွန္တရားသာ ရွာရမွာ၊ ဇာတ္ႏွင့္ သ႐ုပ္ေဆာင္ဟပ္ၿပီးဆုိရင္ သ႐ုပ္ေဆာင္က ဇာတ္ရဲ႕အမွန္တရားကို သြား ေတြ႔တတ္တယ္။ သ႐ုပ္ေဆာင္ကလည္း သ႐ုပ္ေဆာင္နည္းမွန္ၿပီလားဆိုရင္၊ ဇာတ္နဲ႔လုိက္တဲ့အမွန္တရားကို သြားတိုက္ဆုိင္မိတယ္။ ဒီ လုိသ႐ုပ္ေဆာင္မႈနဲ႔ ဇာတ္ထိမႈရွိမႈကို အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္လို႔ အေျခအေျဖ Result မွန္သြားၿပီလား၊ ၾကည့္သူေတြက ေက်နပ္အားရသြား ၿပီလား၊ ဒီလုိျဖစ္လာရင္၊ ျဖစ္ခဲ့ရင္ မက္ေသာ့ဒ္နည္းရဲ႕ အမွန္တရားမေခၚဘဲ ရီယယ္လစ္တီ ယထာဘူတနည္းရဲ႕ အမွန္တရားလို႔ ေခၚ ၾကပါစို႔လို႔ ေျပာလုိက္ရတယ္။

သ႐ုပ္ဆာင္ျခင္းဟာ ယထာဘူတနည္းနဲ႔ သစၥာတရားကို ရွာပံုေတာ္ဖြင့္တာပဲ မဟုတ္လား။ ဥပမာ ရွိတ္စပီးယားရဲ႕ ဇာတ္ေတြ၊ ဂရိ ေခါမတို႔ရဲ႕ Tregedy ထရယ္ဂ်ယ္ ဒီအလြမ္းဇာတ္ေတြဟာ ႀကီးက်ယ္ပါဘိသနဲ႔။ ကိုယ္ျမင္ရာ၊ ကိုယ္ထင္ရ ႐ႈေထာင့္က ေျပာခ်လုိက္လို႔ မၿပီးဘူး။ အင္မတန္မွ က်ယ္ဝန္းတဲ့ ျဖစ္ရပ္ေတြ၊ ဇာတ္သြားေတြကို ခဲရာခက္ဆစ္ဟန္ေတြ ေျပာဆုိမႈအသံေတြ၊ ပစၥည္းပစၥယေတြနဲ႔ အ ေၾကအညက္ေလ့လာ၊ ေျပာဆုိ ရည္ရြယ္၊ သံုးႏႈန္းသင္ျပရတာမ်ဳိး မဟုတ္လား။ ပံုစံခြင္ တခုခ်ဖို႔ကိုေတာင္ အေတာ္ခက္ခဲတဲ့ကိစၥပါ။ အဲဒီ ေတာ့ Naturalism သဘာဝဝါဒ၊ Realism ယထာဘူတဝါဒ ဒါမ်ဳိးေလးေျပာ႐ံုနဲ႔ မၿပီးေသးပါဘူး။ တခ်ဳိ႕ ဇာတ္ဆရာ သ႐ုပ္ေဆာင္ေတြ က Inside အတြင္းကိုစေမြးၿပီး ျဖစ္ယူရတာ ေျပာလိုေျပာ၊ တခ်ဳိ႕က အျပင္ကိုယ္ခႏၶာမွာရွိတဲ့ ပစၥည္းပစၥယေတြအေပၚၾကည့္ၿပီး၊ ဟန္ ကိုၾကည့္ၿပီး စ်ာန္သြင္းရတာလို႔ ေျပာလိုေျပာ ဒါကို “Periphery” လို႔ ဇာတ္မွာ ဆိုၾကတယ္။ ကိုယ္ဟန္ေပၚမွာရွိတဲ့ အေဆာင္အ ေယာင္အလုိက္ ၾကည့္႐ႈၿပီး အမူအရာကို လုပ္ယူရတာေခၚတယ္။

သူ ဘာဝတ္ထားသလဲ၊ သူ ဘာကိုင္ထားသလဲ၊ ဘယ္စကားမ်ဳိးေျပာမွာလဲ၊ ဘယ္အဆင့္နဲ႔ သ႐ုပ္ေဆာင္မွာလဲ ဘယ္အေျခအေနေပၚမွာ ရပ္တည္ေနသလဲ၊ ဘယ္ဇာတ္ေပၚမွာရွိေနသလဲ စသျဖင့္ ငံု႔ၾကည့္တာနဲ႔ ေတြးၾကည့္တာနဲ႔ သိတယ္။ ဒီျပင္ ျပင္ပလကၡဏာေတြကို သံုး သပ္မရပ္ပဲ၊ ပတ္ဝန္းက်င္၊ ႐ႈခင္း၊ အခင္းအက်င္း ေနာက္ခံေတြကို သံုးသပ္ၿပီးသ႐ုပ္ေဆာင္တတ္ရင္ပဲ ရသေလာက္ေတာ့ ရႏုိင္ပါၿပီ။ ကဲ ဆိုၾကပါစို႔ နာမည္ေက်ာ္ဇာတ္လုိက္ႀကီး “အလက္စ္ဂီနီးစ္” ကို က်ဳပ္က အျမင္နဲ႔ ေျပာမိတယ္။ ပါရီ ဖာရီယ္အက္တာ Peripheral ဇာတ္လုိက္ ဇာတ္ေဆာင္လို႔ေျပာမယ္ မွားသလား၊ က်ဳပ္လည္း သူလုိပါပဲ။

ခင္ဗ်ားတို႔လည္း ဒီလုိပါပဲ။ ကိုယ္တြင္းမွာ ရွာတာပါ။ ကိုယ္ပမွာ ရွာတယ္ဆုိၿပီး တရားေသ မမွတ္လုိက္ပါနဲ႔။ ကိုယ္လုပ္ရမယ့္ Part Himself ရွာတာမ်ဳိးပါ။ To find himself in the parts he play ပါ။ To find the parts in himself မဟုတ္ပါဘူး။

ေမာင္ျမတ္ေလး

(ပိေတာက္ပြင့္သစ္ စာေပ အႏုပညာမဂၢဇင္း အမွတ္ ၂၆ စက္တင္ဘာလ၊ ၂၀၀၉)

မာတိကာ


statistics

web tracker